Ik weet dat er al eens over dit topic gepost is, namelijk hier en hier. Deze topics waren helaas al redelijk oud en heb er daardoor niet op gereageerd, maar ben een nieuw topic begonnen. Als de moderatoren het beter vinden om mijn post als reactie op een van deze topics te verplaatsen, be my guest!
De topics heb ik natuurlijk helemaal gelezen, maar geven geen antwoord op mijn vragen.
Ik kreeg een mooie casus voorgelegd en wil graag weten of jullie antwoorden kunnen geven op mijn vragen en helderheid kunnen scheppen in deze duisternis.
Persoon X heeft een auto. Deze auto heeft hij verzekerd. De polisvoorwaarden (gedeeltelijk):
Er gelden wel voorwaarden voor het verzekeren van uw auto
• Uw auto is een personenauto met een geel kenteken
• U gebruikt de auto als particulier dus niet voor zakelijk gebruik. Woon-werkverkeer en werkbezoek is
wel verzekerd.
• Het kenteken staat op uw naam. Of op naam van uw partner met wie u samenwoont.
Omdat persoon X gewoon in loondienst is, zijn hier geen problemen te verwachten.
Nu gaat persoon X uit dienst en wordt bij hetzelfde bedrijf als ZZPer terug ingehuurd in dezelfde functie. Hij verkoopt de auto aan zijn eigen bedrijf. In het gebruik van de auto wijzigt helemaal niets. Ook het kentekenregister wordt niet aangepast.
Uit de eerder aangehaalde topics heb ik gehaald dat hij niet meer bij de verzekering kan blijven. Komen jullie ook tot deze conclusie? Ondanks dat hij als eenmanszaak nog altijd een privépersoon is en geen rechtspersoon. En dat hij daarnaast de auto blijft gebruiken zoals hij dat als al deed (en dat was de situatie waarvan we vaststelden dat die goed was).
Stel dat hij niet meer bij deze verzekering kan blijven. Die situatie is onderzocht, en wat blijkt, dan schiet de premie omhoog met minimaal 50%! Omdat mensen vaak slechter met andermans spullen omgaan dat met hun eigen spullen zou ik het snappen wanneer er een verschil gemaakt zou worden tussen polissen waar de vaste berijder gelijk is aan de eigenaar en wanneer dat twee verschillende (rechts)personen zijn. Want voor het overige is het zelfs gunstiger voor een verzekeringsmaatschappij om een zakelijke auto in dekking te nemen, de BTW hoeft namelijk bij een zakelijk bezit van de auto niet gedekt te worden.
Hoe kijken jullie ertegen aan dat een eenmanszaak een hogere premie betaalt terwijl het risico minder groot is?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ondernemer1979
Ondernemer1979
L.S.
Ik weet dat er al eens over dit topic gepost is, namelijk hier en hier. Deze topics waren helaas al redelijk oud en heb er daardoor niet op gereageerd, maar ben een nieuw topic begonnen. Als de moderatoren het beter vinden om mijn post als reactie op een van deze topics te verplaatsen, be my guest!
De topics heb ik natuurlijk helemaal gelezen, maar geven geen antwoord op mijn vragen.
Ik kreeg een mooie casus voorgelegd en wil graag weten of jullie antwoorden kunnen geven op mijn vragen en helderheid kunnen scheppen in deze duisternis.
Persoon X heeft een auto. Deze auto heeft hij verzekerd. De polisvoorwaarden (gedeeltelijk):
Er gelden wel voorwaarden voor het verzekeren van uw auto
• Uw auto is een personenauto met een geel kenteken
• U gebruikt de auto als particulier dus niet voor zakelijk gebruik. Woon-werkverkeer en werkbezoek is
wel verzekerd.
• Het kenteken staat op uw naam. Of op naam van uw partner met wie u samenwoont.
Omdat persoon X gewoon in loondienst is, zijn hier geen problemen te verwachten.
Nu gaat persoon X uit dienst en wordt bij hetzelfde bedrijf als ZZPer terug ingehuurd in dezelfde functie. Hij verkoopt de auto aan zijn eigen bedrijf. In het gebruik van de auto wijzigt helemaal niets. Ook het kentekenregister wordt niet aangepast.
Uit de eerder aangehaalde topics heb ik gehaald dat hij niet meer bij de verzekering kan blijven. Komen jullie ook tot deze conclusie? Ondanks dat hij als eenmanszaak nog altijd een privépersoon is en geen rechtspersoon. En dat hij daarnaast de auto blijft gebruiken zoals hij dat als al deed (en dat was de situatie waarvan we vaststelden dat die goed was).
Stel dat hij niet meer bij deze verzekering kan blijven. Die situatie is onderzocht, en wat blijkt, dan schiet de premie omhoog met minimaal 50%! Omdat mensen vaak slechter met andermans spullen omgaan dat met hun eigen spullen zou ik het snappen wanneer er een verschil gemaakt zou worden tussen polissen waar de vaste berijder gelijk is aan de eigenaar en wanneer dat twee verschillende (rechts)personen zijn. Want voor het overige is het zelfs gunstiger voor een verzekeringsmaatschappij om een zakelijke auto in dekking te nemen, de BTW hoeft namelijk bij een zakelijk bezit van de auto niet gedekt te worden.
Hoe kijken jullie ertegen aan dat een eenmanszaak een hogere premie betaalt terwijl het risico minder groot is?
Alvast bedankt!
[titel aangepast - mod]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43035-autoverzekering-voor-eenmanszaak-zakelijke-auto-prive-verzekeren/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag