• 0

opheffen en/of overdragen bedrijf

Zoals mogelijk uit andere topics al duidelijk geworden is zit ik met aantal flinke problemen (zowel zakelijk als prive).

Nu is het voor mij/ons prive het beste als ik met mijn bedrijven stop en de Bijstand inga (tijdelijk).

Ik heb momenteel 2 bedrijven:

 

eenmanszaak waarin ik behoorlijk wat schulden heb. zowel achterstallige rekeningen als leningen (waaronder een BBZ krediet waarvoor zowel ik als mijn partner prive getekend hebben).

 

Andere bedrijf is een CV en is net gestart en zitten verder geen schulden of omzet in (dit is wel meest kansrijke bedrijf om binnen paar maanden goede omzet in te hebben)

 

Nu zijn daar een aantal mogelijkheden om dit aan te pakken mocht gemeente mijn claim/verzoek voor aanvullende bijstand over afgelopen 2 jaar alsnog toe te kennen afwijst.

 

manier 1: alle bedrijven opheffen, mezelf bij kvk afmelden. bijstand ingaan en proberen regeling te treffen/schuldsanering/faillissement

 

manier 2: eenmanszaak opheffen en met schuldeisers regeling treffen/schuldsanering/faillissement en CV overdragen aan vader of bevriende ondernemer en mezelf uitschrijven bij KVK en Bijstand in.

 

daarbij de volgende opmerkingen:

 

 

[*]regeling treffen voor alle schulden zal erg lastig zijn gezien omvang schuld en hoogte van bijstand.

[*]Baan vinden zal heel moeilijk zijn aangezien in de omgeving hier juist veel werkgelegenheid verloren gaat door sluiting van grote bedrijven en gezien mijn opleiding en leeftijd. Zeker als ik ook nog eens mijn auto naar mijn ouders overdoe dat ik officieel ook geen vervoer meer heb.

[*]overgedragen CV zou ik na verloop van tijd weer terug over kunnen nemen zodra onze prive problemen opgelost zijn

[*]bevriende ondernemer is iemand die al tijd heel graag intensief met mij(mijn bedrijf) wil samenwerken. is een bedrijf dat zelf diverse zaken ontwikkeld en zeer goede fabrikant relaties heeft waardoor hij interessante producten heeft voor zeer lage prijzen).

* vanuit eenmanszaak zijn diverse bezittingen, klein stukje voorraad die ik momenteel probeer te verkopen, wat magazijn en kantoorinrichting en stukje software. al die zaken zijn eigenlijk niet meer van belang voor eenmanszaak maar voornamelijk voor de CV.

[*]ik heb ook een lening bij mijn vader die achtergesteld is aan BBZ (is eenzijdig door gemeente zo opgelegd)

 

in praktijk zal ik nog gewoon de werkzaamheden voor overgedragen CV blijven verrichten maar zal daarvoor geen dienstverband hebben nog vergoeding voor krijgen.

 

Ik hoop uiteraard dat dit allemaal niet nodig is en ik van de gemeente alsnog ontvang wat me afgelopen jaren onterecht ontzegd/geweigerd is en ik gewoon de problemen prive en zakelijk kan oplossen en eindelijk vol met bedrijven van start kan.

 

maar indien dat niet gebeurd, wat zijn dan de gevolgen/mogelijkheden/risico's van bovenstaande acties tot uitschrijven bedrijven en bijstand ingaan?

 

Hoe zit dat b.v. met CV overdragen aan mijn vader met daarbij ook de inventaris, software en overgebleven voorraad vanuit eenmanszaak? Kan ik hem dat gewoon zo kosteloos overdragen (schenken) of moet daar een bepaalde vergoeding tegenover staan? En zo ja kan die vergoeding bestaan uit kwijtschelding van (klein) deel van de lening?

 

en andere dingen waarvoor ik moet oppassen?

 

Wat overigens ook nog mogelijkheid is is dat ik (voorlopig) gescheiden ga wonen van mijn vriendin en onze kinderen. Mijn partner heeft enkel mee getekend voor BBZ krediet. Meeste spullen in ons huis zijn ook van haar, schenkingen van haar ouders dat ze nog leefden of uit erfenis van haar ouders. Om te voorkomen dat schuldeisers beslag op haar goederen leggen zou ik dus daar uit huis kunnen trekken, me vanaf dat adres kunnen uitschrijven bij gemeente en gescheiden gaan wonen.

zij zou dan aanvullende bijstand kunnen ontvangen zodat ze normaal alles kan betalen en voor de kinderen kan zorgen. Ik zou dan afzonderlijk bijstand ontvangen en vanaf ander adres zonder veel spullen mijn problemen kunnen oplossen zonder dat zij en de kinderen daar vervelende gevolgen van ondervinden (buiten dan dat we tijdelijk niet bij elkaar wonen).

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

ik weet niet of dit in de andere topics al gezegd is, maar bij een eenmanszaak ben je persoonlijk aansprakelijk voor de schulden die je maakt. Het opheffen van die eenmanszaak zal de schulden niet laten verdwijnen. Misschien dat schuldeisers eerder een regeling zullen willen treffen als de zaak opgeheven wordt, maar waarom dat zo zou zijn is me eigenlijk niet duidelijk.

 

Die CV, wat was jouw rol daarin? In een CV kun je twee petten op hebben, je kunt 'beherend vennoot' zijn, of 'commanditair vennoot'. De beherend vennoot drijft de onderneming, de commanditair vennoot is enkel geldschieter. De beherend vennoot is persoonlijk aansprakelijk voor álle schulden, dat werkt dus net als een eenmanszaak. Een commanditair vennoot kan alleen maar kwijtraken wat hij er in heeft gestoken.

 

 

Als je daadwerkelijk meent dat de gemeente je onterecht bjistand onthouden heeft, zoek dan goede juridische ondersteuning en haal waar je recht op hebt. Of laat het op zijn minst even uitzoeken door iemand die hier objectief over kan oordelen.

 

Voor dat je twijfelachtige bijstandsconstructies gaat optuigen, kun je ook uitzoeken hoe je haar vermogen op een nette manier bij jouw schuldeisers kan weghouden. Misschien is het veel makkelijker om een samenlevingscontract af te sluiten waarin haar bezittingen expliciet benoemd worden, en hoef je je dan niet ergens anders in te schrijven. Ik ben daar geen expert in, schakel dus vooral expertise in.

 

En succes.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

ik weet niet of dit in de andere topics al gezegd is, maar bij een eenmanszaak ben je persoonlijk aansprakelijk voor de schulden die je maakt. Het opheffen van die eenmanszaak zal de schulden niet laten verdwijnen. Misschien dat schuldeisers eerder een regeling zullen willen treffen als de zaak opgeheven wordt, maar waarom dat zo zou zijn is me eigenlijk niet duidelijk.

Ik weet dat ik persoonlijk aansprakelijk ben voor schulden. verder ook geen probleem. Reden dat ik mogelijk ophef is omdat ik dan meer geld heb aanvulling tot bijstandsniveau) en voor mijn dochter belangrijke dingen kan doen (belangrijk voor haar ontwikkeling).

Die CV, wat was jouw rol daarin? In een CV kun je twee petten op hebben, je kunt 'beherend vennoot' zijn, of 'commanditair vennoot'. De beherend vennoot drijft de onderneming, de commanditair vennoot is enkel geldschieter. De beherend vennoot is persoonlijk aansprakelijk voor álle schulden, dat werkt dus net als een eenmanszaak. Een commanditair vennoot kan alleen maar kwijtraken wat hij er in heeft gestoken.

ik ben beherend vennoot, maar daarin zitten verder geen schulden.

 

Als je daadwerkelijk meent dat de gemeente je onterecht bjistand onthouden heeft, zoek dan goede juridische ondersteuning en haal waar je recht op hebt. Of laat het op zijn minst even uitzoeken door iemand die hier objectief over kan oordelen.

Uit diverse zaken en antwoorden hier op Forum blijkt dat het me onterecht geweigerd is. Enkel het aantonen daarvan kan lastig worden. En heb niet veel tijd, moet op heel korte termijn mijn dochtertje weer naar kinderdagverblijf kunnen sturen.

Desnoods moet ik na opheffen bedrijf daar met advocaat nog achteraan om alsnog te krijgen.

Voor dat je twijfelachtige bijstandsconstructies gaat optuigen, kun je ook uitzoeken hoe je haar vermogen op een nette manier bij jouw schuldeisers kan weghouden. Misschien is het veel makkelijker om een samenlevingscontract af te sluiten waarin haar bezittingen expliciet benoemd worden, en hoef je je dan niet ergens anders in te schrijven. Ik ben daar geen expert in, schakel dus vooral expertise in.

 

En succes.

Geen geld en geen tijd om lange wegen te bewandelen.

Speelt allemaal al te lang en dochtertje zit al veel te lang thuis en wil ik nu gewoon binnen 1 a 2 weken opgelost hebben. en als ik daarvoor bedrijf moet opheffen of desnoods zelfs failliet moet gaan dan moet dat maar maar belang van mijn dochtertje (en uiteraard ook zoontje en vriendin) gaan op dit moment even voor alles.

Link naar reactie
  • 0

ondertussen ook toeslagen nagekeken.

Indien ik in bijstand komt hebben we geen recht meer op kinderopvang toeslag.

Dus als ik mijn dochtertje weer naar kinderdagverblijf wil kunnen laten gaan is het zo en zo noodzakelijk dat mijn vriendin en ik uit elkaar gaan en ik eigen woonruimte ga zoeken lijkt het.

Wellicht heb ik je verhaal niet goed gelezen hoor, maar waarom wil jij, als je in de bijstand zit, kinderopvang hebben?

 

Uit elkaar gaan lijkt mij geen gezonde toekomst voor een relatie, misschien is die al niet al te best? Jullie kind is het meest gebaat bij een huiselijk gezinsleven.

Link naar reactie
  • 0

ondertussen ook toeslagen nagekeken.

Indien ik in bijstand komt hebben we geen recht meer op kinderopvang toeslag.

Dus als ik mijn dochtertje weer naar kinderdagverblijf wil kunnen laten gaan is het zo en zo noodzakelijk dat mijn vriendin en ik uit elkaar gaan en ik eigen woonruimte ga zoeken lijkt het.

Wellicht heb ik je verhaal niet goed gelezen hoor, maar waarom wil jij, als je in de bijstand zit, kinderopvang hebben?

 

Uit elkaar gaan lijkt mij geen gezonde toekomst voor een relatie, misschien is die al niet al te best? Jullie kind is het meest gebaat bij een huiselijk gezinsleven.

onze dochter heeft een spraakachterstand/spraak ontwikkelingsstoornis. Voor haar is het van belang dat ze zoveel mogelijk omgaat met kinderen van haar leeftijd zodat ze de spraak van kinderen van haar leeftijd hoort en de achterstand niet nog groter wordt met nog grotere gevolgen als ze volgend jaar naar school gaat.

 

Aangezien we al jaren leven van een inkomen van 60% van de bijstandsnorm en kinderdagverblijf waar ze naartoe ging gesloten is en ander kinderdagverblijf veel meer uren in rekening brengt zonder dat we extra opvang toeslag kunnen krijgen zit onze dochter van 3 nu al paar maanden noodgedwongen thuis. Dat is dus gewoon ronduit slecht voor haar (spraak) ontwikkeling.

 

Aangezien ons tot op heden een aanvulling tot bijstandsniveau geweigerd is (om aan te vragen) zal ik mijn bedrijven dus moeten beëindigen zodat we wel in aanmerking komen voor aanvulling tot bijstandsniveau (en we rekeningen dus ook weer kunnen betalen zoals zorgverzekering (als je dat namelijk niet kan betalen krijg je boete en wordt het bedrag nog hoger).

 

Maar als 1 persoon in Bijstand zit krijg je weer geen opvang toeslag en zal ik dus bij mijn partner weg moeten gaan en apart moeten gaan wonen zodat mijn partner met haar partime baan wel weer opvang toeslag krijgt zodat onze dochter naar kinderdagverblijf kan.

 

Allemaal dingen waar ik niet op zit te wachten, ik zou bedrijf gewoon verder willen runnen en alles zo oplossen maar daarbij zoveel tegenslag en tegenwerking dat dat geen oplossing meer lijkt en het in belang van mijn dochter lijkt te zijn dat we eerder genoemde stappen nemen.

 

Ga zo ook verder informeren naar WSNP en aanvragen van mijn eigen faillissement.

Link naar reactie
  • 0

Helaas verder niemand advies hierover dus.

Dan moet ik er dus in de praktijk maar achter komen wat de gevolgen zijn (als de nu nog lopende zaken niet lukken).

 

Hoezo niemand advies hierover?

Ten eerste is je vraag nog geen 24 uur oud, dus heb een beetje geduld aub. HL is een forum door vrijwilligers.

 

Ten tweede stel je eigenlijk niet eens echt een vraag....wat wil je nu precies weten? Want je schrijft een heel verhaal zonder een vraag te stellen.

 

Groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Helaas verder niemand advies hierover dus.

Dan moet ik er dus in de praktijk maar achter komen wat de gevolgen zijn (als de nu nog lopende zaken niet lukken).

 

Hoezo niemand advies hierover?

Ten eerste is je vraag nog geen 24 uur oud, dus heb een beetje geduld aub. HL is een forum door vrijwilligers.

 

Ten tweede stel je eigenlijk niet eens echt een vraag....wat wil je nu precies weten? Want je schrijft een heel verhaal zonder een vraag te stellen.

 

Groet

Joost

HL admin

 

Joost, weet dat vrijwilligers forum is. Ben geen onbekende hier.

Volgens mij stel ik wel degelijk vragen, geef aantal opties aan en ben benieuwd naar de mogelijkheden en gevolgen daarvan.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt 2 bedrijven, je vriendin werkt partime en je leeft al jaren van een inkomen van 60% van de bijstandsnorm. Blijkbaar doe je iets verkeerd met drie inkomstenbronnen.

Als de CV een goed toekomstperspectief heeft, stort je dan volledig op de CV i.p.v. op de negatieve zaken die spelen.

De CV bestaat pas sinds heel kort. Dat was de nieuwe start die ik wilde maken waar ik al die jaren naartoe gewerkt heb.

 

Daar ben ik volop mee van start gegaan, maar heb ik werkzaamheden van moeten stil leggen nadat deurwaarder van gemeente langskwam voor beslag ( gemeentelijke belastingen) en we dus moesten betalen en accuut geen geld meer hadden voor eten en andere rekeningen. Toen bleek dat geld dat ik verwachte binnen te krijgen (paar duizend euro waarmee ik weer 2 maanden had kunnen overleven) niet binnen zal komen en toen ging het heel snel. Geen geld meer om van te leven en/of rekeningen te betalen.

 

Tevens moest ik werkzaamheden stil leggen omdat ik best wat klanten had die zich aangemeld hebben voor mijn systeem maar welke ik moet gaan nabellen en deels persoonlijk moet gaan bezoeken. Uit eerste 100 mails kwamen 15 aanmeldingen

 

Aangezien ik vrijwel niet van huis kan doordat ik op ons dochtertje moet passen heeft nabellen ook geen nut omdat ik geen afspraken kan maken en dus komen er nog geen orders uit aangemelde klanten.

Tevens geen geld voor benzine om al die klanten langs er rijden.

 

Kortom: zit in een negatieve cirkel waar je niet zomaar meer uit komt en waardoor je de paar uur die je nog hebt voor werk enkel bezig bent met de problemen en zoeken naar manieren om die dag weer door te komen en te overleven.

Link naar reactie
  • 0

In je post waaraan ik refereerde beschrijf je een aantal opties maar geef je ook zelf de negatieve gevolgen al aan. Ik zie daarin geen onjuistheden staan zodat ik alleen maar kan bevestigen dat het inderdaad een negatieve spiraal is waarin je terecht komt. De wet biedt geen mogelijkheid tot kinderopvangtoeslag indien er ouders met een uitkering thuis zitten.

 

Helaas heb ik geen andere tips voor je. Wel veel sterkte gewenst.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In je post waaraan ik refereerde beschrijf je een aantal opties maar geef je ook zelf de negatieve gevolgen al aan. Ik zie daarin geen onjuistheden staan zodat ik alleen maar kan bevestigen dat het inderdaad een negatieve spiraal is waarin je terecht komt. De wet biedt geen mogelijkheid tot kinderopvangtoeslag indien er ouders met een uitkering thuis zitten.

 

Helaas heb ik geen andere tips voor je. Wel veel sterkte gewenst.

 

Groet

Joost

Zojuist achterhaalt dat we wel recht hebben op peuter arrangement, maar dat is slechts 3 dagen 3 uurtjes. Dat is in elkgeval iets voor dochtertje (nog wel erg beperkt). Maar ook enkel nuttig als ik bedrijf beëindig en in bijstand kom. Geeft me niet de ruimte om volop met bedrijf aan de slag te gaan.

 

En wat betreft overdragen van cv aan familie en goederen/inventaris van eenmanszaak?

En dus zonder vergoeding dan werkzaamheden voor blijven uitvoeren?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.