• 0

Metafoor gebruiken in branding

Voor de branding van een nieuwe online B2B platform overwegen we om een metafoor te gebruiken om al onze zelfstandig naamwoorden en werkwoorden, maar ook foto's/video's etc op het platform een alternatieve maar daarmee wel bijzondere uitstraling mee te geven.

 

Is dit in online marketing uberhaupt 'geschikt of ongeschikt' ? Wordt je dan als onderneming serieus genomen door MKB en anderzijds Corporates? Het hangt natuurlijk van de metafoor af, Star Trek zal anders overkomen als bv auto's/vervoermiddelen of natuur. Uitgangspunt is dus wel dat het past bij onze dienst, maar dan nog...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

huh

 

De grote uitdaging van een b2b ecommerce is het vinden van klanten.

 

Bedrijven hebben in vele gevallen strakke procedures die online aankopen en vooral het direct betalen op internet bemoeilijken of onmogelijk maken.

 

Daarnaast worden bedrijven dikwijls persoonlijk gecontacteerd door concurrenten die bereid zijn op gesprek te komen, aangepaste offertes te maken, en vooral bereid zijn betere betalingsconditities af te geven.

 

Ik heb zelf een b2b ecommerce. 90% van mijn klanten heb ik zelf eerst telefonisch benaderd en persoonlijk bezocht. De overige 10% komt via google of mond-aan mond reclame en bellen mij eerst op met de vraag ofdat we een klassieke aankoop procedure kunnen volgen.

(cfr: sturen van een offerte, die voor akkoord terug komt + betalingsuitstel)

 

Ik zou niet veel tijd steken in vreemde teksten en verwoordingen. Bedrijven houden het liever zakelijk. Steek je tijd in het maken van een doelgroep lijst en neem persoonlijk contact.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord, helder vanuit het oogpunt van de betalende / zakelijke klant.

 

De andere kant van ons platform is dat we diensten bieden (een soort vraag en aanbod site) voor zzp'ers. En hoewel dat in principe zakelijke klanten zijn gedragen die zich vaak meer als consument en is het bereiken van die grote doelgroep (gratis inschrijven) doel van die mogelijke metafoor.

Link naar reactie
  • 0

Om iets concreter te zijn, ik denk aan de metafoor rondom topsport, waarbij een zzp een 'deelnemer' is en de klant een 'organisator' die een zzp inhuurt voor een 'toernooi' (ipv project). Veel ex sporters zijn zelf ook zzp-er geworden, dus daar is een leuke link voor marketing/events te bedenken.

Link naar reactie
  • 0

Een metafoor kan werken maar wat ik hier zie klinkt mij nogal krom in de oren. Ik denk dat je vooral heel desoriënterend bezig bent voor je klanten als je ze een hele andere wereld presenteert dan wat gebruikelijk is. Je moet dan als gebruiker steeds alles 'omrekenen', mentaal. Wat bedoelen ze met een toernooi? Wat ben ik nou precies?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hmmm. Liever terug naar de kern. Ik kan mijn koffie associëren met vrijheid en dan maakt een andere creatief daar vogeltjes van. Krijg ik eindeloos veel vogeltjes die niks met koffie te maken hebben.

 

Wat jij associeert met sport, kan door anderen totaal verkeerd begrepen worden.

 

Tenzij je het er in kan hameren. Voor sommigen staat dat vogeltje voor Twitter.

 

ZZPers zijn trouwens ook vogels. Vrije vogels. Vreemde vogels. Zweefmezen en aasgieren.

 

Dus het hangt ervan af hoe je dat doet doet, die metafoor verwerken. Maar sport is wel een heel afgelikte metafoor.

 

Spreek de opdrachtgever aan. Mik op de Flexbaas!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Allen, dank voor jullie reacties.

 

Misschien heb ik mijn vraag niet helemaal goed kunnen overbrengen, maar kwam vandaag wel een voorbeeld tegen dat in deze lijn lag. Wel in US, maar dat maakt niet uit. Het gaat over een online HR tools en ze gebruiken de metafoor van de bij. Dus een korf met talenten, de buzz voor nieuws, de kolonie voor een social engagement platform en de zwerm voor employee referral programma.

 

http://www.findly.com/products/

 

Dit is wel een thema dat goed aansluit bij het product, dat wel.

Findly.thumb.png.7bad42fe2e7fde46a9569df77ecf47e6.png

Link naar reactie
  • 0

Beste Karel4,

 

Wat je noemt kan zeker werken. Wel zie ik een metafoor als nuttig als het iets complex simpeler maakt. Een metafoor om de metafoor lijkt me niet heel handig dan wel alleen voor unieke branding.

 

Let wel op dat een metafoor ook een negatieve connotatie kan hebben.

Bijvoorbeeld het bijenkorfspel (netwerkspel) heeft als metafoor dat iedereen honing voor je haalt (antwoorden op je vragen)

Maar als je er verder op associeert bijen kunnen ook steken, hinderlijk om je drinken heen vliegen e.d.

 

Let dus op dat je metafoor niet te voor de hand liggende negatieve associaties heeft. Dan werkt het eerder tegen je.

 

Laatste voorbeeld: Ik ken iemand die via de metafoor sport teamtraining aan bedrijven geeft (ons doel is scoren!). Sommigen haken vooraf al af omdat ze een aversie tegen sport hebben.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.