• 0

Btw/ btw verlegd / waarom btw

Hallo,

 

Ik ben me aan het verdiepen in we aantal zaken voor onze zaken. Waaronder de btw is mij niet duidelijk.

 

Mijn vriend en ik zijn al heel wat jaren zzp'ers.

Ik als journalist/ fotografe, mijn vriend als klusser.

 

De administratie doe ik.

Wat mij opvalt is dat ik naar mijn opdrachtgevers altijd met btw een factuur stuur.

Dit zijn veel bedrijven.

Mijn vriend stuurt altijd met btw verlegd. Dit moet van zijn opdrachtgevers. Op een opdrachtgever na. Deze geeft aan dat het inclusief btw moet, dat is wanneer hij tapijten moet leggen. Wanneer hij vloeren moet leggen van pvc dan moet het weer wel met btw verlegd. Waarom??

Tegenwoordig wijlen de bedrijven die de btw verlegd willen hebben wel dat ik op de factuur aangeef wat 6 en 21% is. Waarom dan niet gewoon factureren met btw?

Waarom kan ik niet factureren met btw verlegd? Dat zou een stuk makkelijker zijn.

 

Volgend jaar gaat mijn vriend zelf een grote klus regelen voor een tandartspraktijk.

Hoe gaat dit dan met de btw? Verleggen kan niet omdat hij is vrijgesteld zegt hij.

Moet hij dan met 21 of 6% factureren? En wanneer hij onderaannemers aanneemt, verplicht de btw verleggen en tegen welk tarief?

Groetjes Mieke

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt allemaal.

Het kwartje wil nog niet helemaal vallen.

 

Neem een belabonnement. Over het zakelijk bellen vraag ik de voorbelasting terug, ik trek het af van mijn af te dragen btw. De belprovider betaald de btw die ze mij hebben gefactureerd.

Hoezo heeft de fiscus daar nu voordeel aan dan?

 

Daarnaast mijn verstuurde facturen.

Ik spreek met de opdrachtgever een uurtarief af excl btw.

Stel, 10000 euro voor de eerste maand.

Ik stuur een factuur van 12100. Daar moet ik weer 2100 van afdragen.

Mijn opdrachtgever neemt dit weer mee als voorbelasting.

Kan ik niet een factuur zonder btw sturen of de btw verleggen naar opdrachtgever.

Wat heeft het nu voor zin om eerst 2100 te ontvangen en vervolgens weer af te dragen.

In de bouw kunnen ze dit verleggen.

Mijn buurman krijgt elk kwartaal mooi geld terug, hij verlegd namelijk alles en krijgt de voorbelasting terug.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jij krijgt ook alle betaalde btw terug, dus wat dat betreft geen verschil met je buurman. Dat jij daarbovenop ook de ontvangen btw moet afdragen komt omdat jij gewoon de belastingontvanger voor de overheid bent. (Alleen binnen de KOR mag je ontvangen btw houden).

 

Heb je mijn link trouwens gevolgd en alles goed gelezen? Lees ook eens het (gratis) Handboek Ondernemen van de belastingdienst.

 

Misschien snap je dit voorbeeld beter: je koopt een stoel van 100 euro ex. en je betaalt dus 121 euro incl.

Vervolgens verkoop je de stoel voor 300 euro ex, dus 363 incl. Jij verdient 300-100=200 euro. Je draagt af 63-21=42 euro. Da's niet geheel toevallig precies 21% van jouw 200 euro winst.

 

Over de volledige 300 euro betaalt jouw klant de belasting, niet jij, niet de producent, maar (uiteindelijk) de consument. Een deel daarvan is dus over Belasting over de door jou Toegevoegde Waarde, het andere deel over de door jouw leverancier en diens toeleveranciers toegevoege waarde. Snappie?

 

 

Link naar reactie
  • 0

De klant betaald dus 63 euro btw

Dit bestaat oa uit de 42 euro die ik heb toegevoegd?

 

Hoe kan ik het zien in mijn branche?

Ik als zzp'er wordt ingehuurd om bij een groot IT bedrijf een opdracht uit te voeren.

 

Als omzet heb ik zo'n 50000 euro p.j. Af te dragen dus 10500.

Als kosten heb ik:

Bellen: 500

Brandstof: 1000

Kantoor: 400

Website: 100

Totaal: 2000, dus 420

 

Totaal draag ik dus 10080 euro btw af.

Alleen komt hier geen consument in voor.

Hoe en wie betaald dan uiteindelijk de btw?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aha, duidelijk.

Of zoals eerder gezegd de eindklant een ondernemer is die geen btw mag rekenen/ terugvragen of niet.

 

Hoe gaat het in zijn werk met mijn kosten dan.

Voor de telefoon en website krijg ik een factuur.

Hier komt de voorbelasting van terug. Ik ben toch hier de eindgebruiker?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Deze kosten maken jouw product hoger in prijs en daarop komt weer deze 'toegevoegde' BTW op. Dit is dus wannneer je normale bedrijfsvoering hebt en winst maakt. Zou je dat niet doen (altijd verlies maken) dan steekt de belastingdienst daar een stokje voor en mag je stoppen met ondernemen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.