• 0

kantoor aan huis; recht op investeringsaftrek + activeren etc?

Wij hebben in de achtertuin van ons huis een blokhut geplaatst die als kantoor fungeert. Nu ben ik gaan zoeken hoe ik dit financieel verwerk.

 

De ruimte heeft een eigen ingang, maar geen sanitaire voorzieningen dus er is sprake van 'niet kwalificerende kantoorruimte', dus in prive bezit en de kosten zijn niet aftrekbaar.

 

Wel mag ik gebruik maken van de investeringsaftrek omdat de kosten hoger zijn dan 2300,-.

Ook mag ik de btw van de blokhut terugvragen. Hier moet ik wel een correctie in maken omdat ik vrijgestelde en belaste omzet heb.

 

De kosten zijn niet aftrekbaar maar het is wel de bedoeling dat ik het kantoor activeer op de balans en dan in 5 jaar afschrijf. De afschrijvingskosten moet ik echter op de winst corrigeren.

 

Heb ik dit zo goed begrepen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag 1 is of de blokhut onderdeel uitmaakt van de woning. Als dat niet het geval is en het om een zelfstandige, roerende zaak gaat, dan kun je deze tot het ondernemingsvermogen rekenen en zijn de kosten aftrekbaar (eventueel met correctie als je de blokhut ook privé gebruikt). Behoort de blokhut wel tot de woning, dan speelt de aftrekbeperking, maar alleen als de woning niet tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend. In dat geval wordt er dus niets geactiveerd, valt er niets af te schrijven en krijg je geen investeringsaftrek.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. De blokhut is volledig als kantoor ingericht en staat in de tuin, eigen ingang maar geen sanitair. Dan kan ik de kosten toch niet tot het ondernemingsvermogen rekenen, vanwege het ontbrekende sanitair?

 

Ik heb info gevonden op internet, zie bijlage.

Er wordt hier gesproken over investeringsaftrek voor de inrichting van de 'niet kwalificerende kantoorruimte' + btw voordeel. Dit geldt toch ook voor de aanschafkosten van de blokhut/kantoorruimte?

kantoor_en_investeringsaftrek-2008.pdf

Link naar reactie
  • 0

De vraag of een ruimte kwalificeert als kantoorruimte speelt een rol als de ruimte onderdeel is van de woning (Ronaldinho’s 2e deel van het antwoord)

 

Als het een zelfstandige roerende zaak betreft speelt deze discussie niet. De ruimte wordt alleen voor de onderneming gebruikt en is ondernemingsvermogen (Ronaldinho’s 1e deel van het antwoord).

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een kantoor/blokhut door onszelf gekocht afgelopen zomer en laten plaatsen in de tuin van onze (huur)woning. Eigen ingang alleen geen watervoorziening voor wc etc. Het wordt alleen voor de onderneming gebruikt. Is het dan een zelfstandige roerende zaak?

De belastingdienst stelt toch de eis dat het verhuurbaar moet zijn en dus een toilet moet hebben?

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst stelt toch de eis dat het verhuurbaar moet zijn en dus een toilet moet hebben?

Dat speelt alleen als het onderdeel uitmaakt van de woning. Kort door de bocht: Stel je gaat verhuizen, wat doe je dan met de blokhut? Neem je die mee (dus geen onderdeel van de woning) of laat je die staan omdat je hem niet wegkrijgt (dus wel onderdeel van de woning).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gaat het nog iets verder. Voordat je aan aftrek werkruimte toekomt (of de beperking daarop) moet eerst worden gekeken of de blokhut (zelfs als deze onderdeel uitmaakt van de woning) splitsbaar is van de woning. Dat kan juridisch zijn; De woning apart verkoopbaar kunnen maken. Of in economische zin; Je zou de blokhut apart als opslag kunnen verhuren.

 

Het lijkt mij dat een dergelijke splitsing als vermogensbestandsdeel mogelijk is en daarom moet los van het huis bekeken worden of de blokhut ondernemingsvermogen is. Dat is verplicht als de blokhut meer dan 90% zakelijk gebruikt wordt. Mocht de blokhut 100% zakelijk gebruikt worden zijn alle kosten aftrekbaar. Dat staat dus los van de aftrekbeperking die geldt voor zelfstandige werkruimtes, die onderdeel uitmaken van de woning in het privevermogen, zoals eerder al een paar keer gemeld.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

In mijn beleving zijn er twee criteria waaraan voldaan moet zijn wil je in aanmerking komen tot aftrek.

 

1 Inkomenscriterium: U moet meer dan 70% van uw winst in of vanuit de werkruimte behalen en 30% van de winst is toe te rekenen aan het werken in de werkruimte.

 

2 Zefstandigheidscriterium; De werkruimte moet een zelfstandige gedeelte vormen van de woning. Dit is het geval wanneer de ruimte apart verhuurbaar is, eigen sanitaire voorzieningen heeft en een eigen ingang.

 

Als de werkruimte aan beide criteria voldoet dan is een evenredig deel van de kosten van verwarming en verlichting aftrekbaar plus de kosten van de inrichting en onderhoud.

 

Ik hoop dat je hier wat verder mee komt. :)

Link naar reactie
  • 0

Allen bedankt voor de opheldering.

 

1. Blokhut/kantoor wordt 100% zakelijk gebruikt en behoort tot het ondernemingsvermogen omdat het splitsbaar is van de woning (bij verhuizing nemen we hem mee).

2. Ik ga hem activeren op de balans en in 5 jaar afschrijven.

3. De btw zal ik terugvorderen in verhouding tot de belaste omzet en vrijgestelde omzet.

4. De investeringsaftrek is hier ook van toepassing.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht ten overvloede, je hoeft je blokhut bij verhuizing niet mee te nemen. Deze opmerking was alleen om te bepalen of de hut onderdeel van de woning was of niet.

Je kunt de blokhut bij verhuizing verkopen aan de nieuwe huurder. Je onderneming maakt dan een boekwinst als de verkoopprijs hoger is dan de boekwaarde. Als je binnen 5 jaar gaat vervreemden kun je ook nog voor de desinvesteringsregeling in de prijzen vallen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.