• 0

Eigen vermogen vergroten door informele kapitaalstorting?

Goedemiddag iedereen.

 

Ik heb een lastige vraag waarin hier iemand mij wellicht bij kan helpen.

 

In bv werkmaatschappij heb ik een fors eigen vermogen. Dit levert soms wat problemen op bij leveranciers. In deze bv heb ik een forse r/c schuld aan bv moeder. Nu vraag ik mij af of ik de r/c om kan zetten in een informele kapitaalstorting zodat ik een beter eigen vermogen krijg. Weet iemand of dit mogelijk is?

Bij voorbaat dank.

 

Groet,

Barry

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

In bv werkmaatschappij heb ik een fors eigen vermogen. Dit levert soms wat problemen op bij leveranciers. In deze bv heb ik een forse r/c schuld aan bv moeder. Nu vraag ik mij af of ik de r/c om kan zetten in een informele kapitaalstorting zodat ik een beter eigen vermogen krijg.

 

Volgens mij gaat hier iets niet helemaal goed (of ik lees het verkeerd…):

 

- De werk-BV heeft een hoge rekening-courantschuld aan de moeder-BV.

- Maar gelukkig heeft de werk-BV een groot eigen vermogen.

- Dit allemaal geeft problemen bij leveranciers.

- Als oplossing voor de problemen wordt een informele kapitaalstorting overwogen en dit wordt dan weggestreept tegen de rekening-courantschuld.

 

Heb je een paar cijfers als voorbeeld (want tenminste ik zie het niet)?

 

EDIT: Bedoel je misschien een groot negatief eigen vermogen...?

Link naar reactie
  • 0

In bv werkmaatschappij heb ik een fors eigen vermogen. Dit levert soms wat problemen op bij leveranciers. In deze bv heb ik een forse r/c schuld aan bv moeder. Nu vraag ik mij af of ik de r/c om kan zetten in een informele kapitaalstorting zodat ik een beter eigen vermogen krijg.

 

Volgens mij gaat hier iets niet helemaal goed (of ik lees het verkeerd…):

 

- De werk-BV heeft een hoge rekening-courantschuld aan de moeder-BV.

- Maar gelukkig heeft de werk-BV een groot eigen vermogen.

- Dit allemaal geeft problemen bij leveranciers.

 

 

- Als oplossing voor de problemen wordt een informele kapitaalstorting overwogen en dit wordt dan weggestreept tegen de rekening-courantschuld.

 

Heb je een paar cijfers als voorbeeld (want tenminste ik zie het niet)?

 

EDIT: Bedoel je misschien een groot negatief eigen vermogen...?

 

Excuus, ik bedoelde inderdaad een groot negatief vermogen.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet mijn vak.... maar het eerste wat ik nu bedenk is om de r/c om te zetten in een achtergestelde lening ??

Of ik krijg nu de kneuzen om mijn oren of een echte expert kan hier weer wat verder mee....

 

Dit geeft in ieder geval voor je leveranciers een beter beeld....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Mooi dat het kan. Waar kan ik eventuele de omstandigheden vinden waardoor het niet zou kunnen?

Dat heeft bijvoorbeeld te maken met eventuele mogelijkheden om een afwaarderingsverlies bij de holding aftrekbaar te krijgen/houden, dan wel om te voorkomen dat een eerder afgetrokken verlies niet wordt teruggenomen. Hoofdregel is dat een verlies op een vordering aftrekbaar is en verlies op in een deelneming gestopt kapitaal niet. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld de onzakelijke lening en andersom de liquidatieverliesregeling. Ga je een afgewaardeerde vordering prijsgeven (door omzetting in eigen vermogen, kwijtschelding, of wat dan ook), dan zijn er misbruikbepalingen die voorkomen dat eventuele toekomstige waardestijgingen onbelast blijven. Daar zit echter wat overkill in, in die zin dat soms ook winst moet worden genomen zonder dat er daadwerkelijk wat verdiend wordt.

 

Dit zijn hele technische bepalingen, waar je niet al te lichtvaardig aan voorbij moet gaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.