• 0

Import product EU-land: wel of geen VAT betalen?

Hallo,

 

Een onderwerp waar (ook op dit forum) al genoeg over is geschreven, maar hetgeen ik kan vinden spreekt elkaar of tegen, of het antwoord dateert alweer uit het jaar 2008. Omdat ik niet weet of er in de tussentijd iets gewijzigd is, en ik (naar mijn mening) geen concreet antwoord kan vinden, bij deze mijn vraag:

 

Ik, als Nederlandse ondernemer, neem een product af uit een ander EU-land (in dit geval Engeland) van een andere ondernemer. Er worden op de website 2 bedragen vermeld. Een exclusief VAT-bedrag en een inclusief VAT-bedrag.

 

Bij het toevoegen van het product aan het winkelwagentje verschijnt netjes het inclusief VAT-bedrag, met de volgende mededeling:

 

"Als u een Europees geregistreerd BTW nummer heeft, hoeft u geen BTW op uw order te betalen indien u dit nummer aanleverd.

Wilt u zo vriendelijk zijn uw BTW nummer in het vakje te plaatsen op de mandjespagina en op “update VAT” te clicken. Wij verwijderen dan de BTW van uw factuur."

 

Klinkt dus vrij simpel. Ik vul mijn BTW-nummer in, waarna het totaalbedrag (inclusief verzendkosten naar Nederland) aanzienlijk wordt teruggebracht.

 

Kan ik er nu vanuit gaan dat hier (zoals de melding aangeeft) geen verdere BTW-kosten bovenop komen? Ook niet in Nederland? Naar wat ik begreep moet dit worden verwerkt als zijnde voorbelasting?

 

Dank alvast! ;D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee je betaalt geen BTW, niet daar, en niet hier, en dus ook geen voorbelasting. De aankoop is helemaal BTW vrij, en dit omdat het een aankoop binnen de EU is, maar niet in Nederland.

 

Als je een dergelijke aankoop buiten de EU doet betaal je mogelijk wel BTW bij invoer (dat bepaalt de douane) en dat voer je dan wel op als voorbelasting.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rene,

 

Dank voor je reactie.

 

Niet dat ik je antwoord wil betwisten, maar weet je dit zeker? Ook de site van de Belastingdienst spreekt volgens mij over het te moeten opgeven als zijnde voorbelasting.

 

Het betreft overigens ruim 60% van alle bedrijfsmiddelen die ik binnenkort moet aanschaffen. In het buitenland (EU-landen) vallen een hoop (ex btw) tarieven lager uit. Zelfs nog met verzendkosten meegerekend.

 

Qua serviceverlening misschien niet de meest ideale keuze, maar het scheelt enkele duizenden euro's.

Link naar reactie
  • 0

Als je uit een ander EU-land goederen koopt en deze naar NL laat komen is er sprake van een intracommunautaire verwerving. Deze is in het land van herkomst belast met 0% btw of btw verlegd (dit is iets anders dan geen btw). Vervolgens dien je dit in Nederland aan te geven. Je berekend zelf de btw die je hierover moet afdragen en vervolgens trek je ditzelfde bedrag af als voorbelasting.

 

Voorbeeld:

 

Je koopt voor €1000,- iets uit Duitsland en laat dit in Nederland leveren. De Duitse verkoper verlegd de btw naar jou en jij betaald netjes €1000,- aan de Duitser. Vervolgens geef jij bij je aangifte omzetbelasting aan dat je een intracommunautaire verwerving hebt gedaan. Je vult bij de grondslag €1000,- in en het belastbare bedrag €210 (21% van €1000). Vervolgens trek je deze €210 weer af als voorbelasting in de aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Dank Robbert,

 

Heldere, duidelijke uitleg :)

 

Update: sorry, verkeerd en te snel gelezen. Onderstaand bedoelde je juist, volgens mij :)

 

Trek je in het geval van jouw voorbeeld dan alleen niet juist extra geld af tijdens de aangifte?

 

Ik dacht dat het zo werkte:

 

Product Duitsland

Incl. btw: €121,00

Excl. btw: €100,00

 

Ik betaal uiteindelijk €100,00 aan de Duitser.

Tijdens de aangifte omzetbelasting geef ik op als voorbelasting: €21,00.

 

Dat is dus niet de juiste methode?

Link naar reactie
  • 0

Product Duitsland

Incl. btw: €121,00

Excl. btw: €100,00

 

Je betaald €100 aan de Duitser. Vervolgens geef je in je aangifte omzetbelasting €21,- aan als te betalen (rubriek 4b) en deze €21,- trek je ook af als voorbelasting (rubriek 5b). Je trekt dan niet extra af in de aangifte, omdat je het in de aangifte ook eerst "betaald" via rubriek 4b.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rene,

 

Dank voor je reactie.

 

Niet dat ik je antwoord wil betwisten, maar weet je dit zeker?

 

Nope!!! ;D

 

Ik geef het gewoon altijd nooit op, maar dat is dus niet juist, ik heb net de pagina van de BD gelezen en het moet dus inderdaad zoals Robbert het uitlegt. Je betaalt in ieder geval per saldo niets.

 

Weer wat geleerd :)

Link naar reactie
  • 0

Sorry, blijkbaar niet duidelijk genoeg, ik reageerde alleen op wat Rene schreef:

 

" Als je een dergelijke aankoop buiten de EU doet betaal je mogelijk wel BTW bij invoer (dat bepaalt de douane) en dat voer je dan wel op als voorbelasting ".

 

Heeft inderdaard alleen betrekking op aankopen van buiten de EU.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 50 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.