• 0

BTW factuur naar USA maar leveren in NL?

Ik las al eerder dat er tegenstrijdige informatie is van sites, adviseurs en de belastingdienst zelf. In ons geval, hebben we een lastig klusje aan de hand. Ik hoop dat iemand ons hierin verder kan helpen.

 

[*]Wij kopen een product in Duitsland. Dit geschiedt zonder B.T.W.

[*]Wij factureren onze klant in Amerika, Je zou zeggen zonder B.T.W.

[*]Wij leveren echter het product op verzoek van onze klant, op een adres in Nederland. Je zou zeggen - MET B.T.W.

[*]Nu laten wij onze leverancier uit Duitsland het product rechtstreeks afleveren op het adres in Nederland. toch weer ZONDER B.T.W. dan?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jeroen

 

We spreken hier van een ABC-levering. Elke levering tussen jullie (B), de productent in Duitsland A, de betalende partij C in Amerika moet apart beoordeeld worden. Laten we de bestemming in NL even D noemen.

 

Jullie kopen in bij A. A stuurt een factuur zonder BTW aan jullie.

Jullie verkopen aan C. Jullie sturen een factuur zonder BTW aan C.

A levert af bij D. Dat is een transactie tussen C en D. Daar zitten jullie niet tussen.

 

IMHO moet C zich melden als BTW ondernemer in NL voor de levering aan D.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Vindt er tussen het Amerikaanse bedrijf en de uiteindelijke ontvanger in Nederland (tussen C en D zoals Joost ze noemt) nog een transactie plaats? Of ontvangt de Amerikaan de goederen bij bijvoorbeeld een Nederlands opslagbedrijf? In dat laatste geval zal hij m.i. een intracommunautaire verwerving aan moeten geven en dus geregistreerd moeten zijn (nog even los van de vraag of de vereenvoudigde ABC-transactie toegepast kan worden).

Link naar reactie
  • 0

Dag Jeroen

 

We spreken hier van een ABC-levering. Elke levering tussen jullie (B), de productent in Duitsland A, de betalende partij C in Amerika moet apart beoordeeld worden. Laten we de bestemming in NL even D noemen.

 

Jullie kopen in bij A. A stuurt een factuur zonder BTW aan jullie.

Jullie verkopen aan C. Jullie sturen een factuur zonder BTW aan C.

A levert af bij D. Dat is een transactie tussen C en D. Daar zitten jullie niet tussen.

 

IMHO moet C zich melden als BTW ondernemer in NL voor de levering aan D.

 

groet

Joost

 

Bedankt voor je reactie Joost.

Zoals jij de A.B.C's aangeeft is erg handig.

 

A stuurt inderdaad een factuur naar B (wij dus)

B stuurt een factuur naar C

A stuurt goederen naar D, dit op ons verzoek op transport te voorkomen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Vindt er tussen het Amerikaanse bedrijf en de uiteindelijke ontvanger in Nederland (tussen C en D zoals Joost ze noemt) nog een transactie plaats? Of ontvangt de Amerikaan de goederen bij bijvoorbeeld een Nederlands opslagbedrijf? In dat laatste geval zal hij m.i. een intracommunautaire verwerving aan moeten geven en dus geregistreerd moeten zijn (nog even los van de vraag of de vereenvoudigde ABC-transactie toegepast kan worden).

 

Hoi BJM

 

Om het verhaal kompleet te maken.

D is ook een leverancier van C (mijn klant in amerika). Ons product wordt gemonteerd aan het product dan D uiteindelijk levert aan C. Onze klant blijft echter C en die belasten wij met een factuur. Niet het bedrijf D in Nederland.

Om het dan nog ingewikkelder de maken. De klant in Amerika © heeft nog een vestiging in Polen. Daar gaat uiteindelijk alles naartoe gestuurd worden, maar daar hebben wij niets meer mee van doen. Dat hoop ik althans.

Link naar reactie
  • 0

ik ben het spoor in elk geval bijster. De goederen komen toch van DLD naar NL? Maar nu schrijf je dat ze in NL blijven.

 

Enfin: als je zeker wilt weten hoe te handelen, schrijf even een brief aan je belastinginspecteur en leg de situatie uit. Het schriftelijk antwoord op jouw vraag is meteen het bewijs dat je handelt zoals de fiscus het aangegeven heeft.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ik ben het spoor in elk geval bijster. De goederen komen toch van DLD naar NL? Maar nu schrijf je dat ze in NL blijven.

 

Enfin: als je zeker wilt weten hoe te handelen, schrijf even een brief aan je belastinginspecteur en leg de situatie uit. Het schriftelijk antwoord op jouw vraag is meteen het bewijs dat je handelt zoals de fiscus het aangegeven heeft.

 

Succes

Joost

 

Ik schrijf slechts wat de dame van de belastingdienst zegt. Ik ben het spoor ook bijster, vandaar mijn vraag dus.

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar de Belastingtelefoon is hier niet voor geschikt. De situatie is te complex om even telefonisch een antwoord op te geven.

 

Samengevat:

 

B koopt van A in DLD een product in.

Dat product moet bevestigd worden aan een product van D.

Daartoe transporteert A haar product naar D.

Alles in opdracht van C.

Vervolgens wordt het eindproduct verstuurd naar dochter van C in Polen.

C betaalt aan B.

B betaalt aan A.

 

Ik zou dit schrijftelijk voorleggen. Bijzonder detail hierin is nl. ook dat het gaat om montage aan een ander product. Gelden weer afwijkende regels voor....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zou dit schrijftelijk voorleggen. Bijzonder detail hierin is nl. ook dat het gaat om montage aan een ander product. Gelden weer afwijkende regels voor...

 

Zeker, ik zou dat ook voorleggen. De vraag is alleen of dit het probleem is van TS. Ik vermoed dat hij zich keurig aan de regels houdt. Dit lijkt mij het probleem van de partij in de VS en ik zie geen noodzaak voor TS om de fiscale was van deze partij te doen.

 

Volgens mij zou het veel eenvoudiger zijn als de Poolse dochter de VS-moeder in deze keten zou vervangen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ha Dennis

 

Dat is nog maar de vraag. B koopt een product in van A. Dat product wordt gemonteerd aan een goed van D. Dan komen we bij artikel 3 lid 1 onderdeel f Wet OB.

 

1. Leveringen van goederen zijn:

f. de rechtsovergang van goederen welke het onderwerp uitmaken van een overeenkomst tot het aanbrengen van die goederen aan een ander goed.

 

Okay dus er is sprake van een levering van een goed. Maar die levering is niet per se intracommunatair:

 

Artikel 1a

 

1.Artikel 1, aanhef en onderdeel b, is niet van toepassing wanneer het verworven goed:

b. is geleverd in de zin van artikel 3, eerste lid, onderdeel f;

 

Artikel 1 aanhef en onderdeel b luidt:

 

Artikel 1

 

Onder de naam 'omzetbelasting' wordt een belasting geheven ter zake van:

b. intracommunautaire verwervingen van goederen onder bezwarende titel in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer en door rechtspersonen, andere dan ondernemers;

 

Deze technische wetsdans betekent dat in het geval een goed aangebracht wordt aan een ander goed, dat er geen sprake is van een ICL. De plaats van levering is dan daar waar het ene goed aangebracht wordt aan het andere goed.

 

Dat kan in dit geval dus in DLD zijn indien producent A het door B gekochte goed in DLD monteert aan het product van D.

Of NL indien producent A zijn goed verstuurt naar D in NL waar het aan het goed van D gemonteerd wordt.

 

Nu is B een schakel in deze ABCD levering. B koopt in bij A en levert aan C. Dan is de plaats van levering weldegelijk relevant.

 

Leuk toch, de BTW? ;)

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zou toch aannemen dat je gewoon BTW moet factureren aan je Amerikaanse klant omdat je het product niet exporteert (want gewoon aan een Nederlands adres levert). Je kunt dan de export niet aantonen en bent dan volgens mij niet gerechtigd om 0% BTW in rekening te brengen. Alleen indien je bij een ABC levering een expliciete opdracht tot export hebt gekregen van je opdrachtgever zou je 0% mogen rekenen (maar dan moet je ook exporteren neem ik aan).

 

Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_berekenen/btw_berekenen_bij_export_van_goederen_naar_niet_eu_landen/

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Maar de overeenkomst tussen A en B ziet toch niet op de montage van de goedren op een ander goed? De overeenkomst tussen B en C ziet hier ook niet op. Wat ik lees is dat de overeenkomst tussen A en B en tussen B en C het leveren van goederen is.

 

Wat er met die goedren verder gebeurt is noch aan A noch aan B. Dat de goedren naar D worden getransporteerd en daar worden gemonteerd vertroebelt de situatie, maar is imho niet relevant voor de casus - zolang de goederen maar binnen de EU blijven en het land van de leverancier verlaten lijkt het mij dat er sprake van ICL is.

 

Als B nou de zaak zou importeren en monteren dan kan ik jouw redenatie helemaal volgen. Of sla ik nu de plank helemaal mis?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me jouw reactie indenken Dennis, maar het is onduidelijk in welk land de door B gekochte goederen aan het goed van D gemonteerd worden.

 

B, dus topicstarter, koopt van A een goed en dat goed wordt ofwel bij A in Duitsland vastgemaakt aan een goed van D ofwel in NL vastgemaakt aan een goed van D. Zolang onbekend is waar dat gebeurt, kan er tussen A en B nog steeds een andere BTW verhouding optreden. Namelijk plaats van levering in DLD of plaats van levering in NL.

 

Dat zal jegens C in de USA niets uitmaken maar daar ging het mij ook niet om. Ik keek even naar het geheel en constateer dan dat je beter de situatie kunt voorleggen aan de inspecteur.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Even teruglezend lijkt het me dat de goederen door A bij D in Nederland geleverd worden. In het eerste bericht is er sprake van dat B een product koopt van A en dat A het product rechtstreeks levert "op het adres in Nederland". De levering van A aan B lijkt me dan een "gewone" ICL, A zal er waarschijnlijk verder niets mee te maken wat er verder met het goed gebeurt.. Simpelste lijkt me dan dat B aan C inclusief NL BTW factureert.

In tegenstelling tot mijn eerder reactie is er dan geen intra-communautaire verwerving door C.

Inderdaad leuk, BTW.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.