Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Tomva
Zo een twee jaar lang koop ik nu goederen in, uitsluitend via veilingen of particulieren. Daar ik altijd vrij gespecialiseerd heb ingekocht liep ik altijd tegen het feit aan dat er maar een zeer beperkte beschikbaarheid is van goederen die op ieder bepaald moment te koop staan. Eigenlijk had ik meer het idee dat ik meer tijd besteedde aan het wachten op de volgende veiling, met mogelijk winstgevende producten, dan wat dan ook. Dit terwijl er toch genoeg spullen verloren of zelfs gestolen en weer terug gevonden worden.
Ik heb de gedachte nooit los kunnen laten er toch duizenden spullen liggen te wachten op hun eigenaar of een nieuwe.
Vliegvelden & Treinstations
Volgens mij zijn er in Nederland zo een stuk of 30 serieuze veilinghuizen te vinden, genoeg om een agenda aardig op te vullen met veilingen voor een jaar zou je zeggen.
Slechts één van deze huizen verkoopt 5 maal per jaar gevonden voorwerpen, de spullen van Schiphol. Dit terwijl Nederland toch echt in totaal 5 vliegvelden kent van redelijk formaat. Naast dit feit verkoopt het veilinghuis in kwestie naar mijn idee alleen de ''rommel''. Een aantal rolcontainers gevuld met scharen en messen, en mogelijk een 5 tal gevuld met koffers. Deze koffers zelf zijn al van kostbaarheden ontdaan, de gevonden elektronica bijvoorbeeld. Alles met een waarde van meer dan 100,- wordt apart verkocht. Dit staat dan ook gewoon beschreven. Maar dan nog verkoopt dit veilinghuis geen grote hoeveelheden aan buitgemaakte goederen uit deze koffers. Wat mij doet denken dat deze helemaal niet naar dit veilinghuis gestuurd worden. En wat men bij de KLM meent ''Alle spullen worden vernietigd'' vertrouw ik al helemaal niet.
Wat gebeurd er met de goederen van waarde, en de goederen van al die andere vliegvelden?
De gevonden voorwerpen van treinstations worden doorgestuurd naar Centraal Bureau Gevonden Goed. Zij weten zo een 40% van de goederen aan hun eigenaar terug te geven, wat er gebeurd met de 60% waarbij dat niet lukt? Geen flauw idee.
Opslagruimte
Opslagruimte, als in een zogenaamde ''storage unit'' bestaat in Nederland (naar mijn weten) pas sinds begin 2000.
Dit valt niet te vergelijken met Units in bijvoorbeeld Amerika, waar deze manier van opslag al sinds 1960 bestaat. Dit mag echter niet wegnemen dat op een bepaald moment ieder van deze bedrijven tegen wanbetalers aanloopt. In 2010 heb ik ooit een telefoontje gewaagd naar een van deze aanbieders van Self-storage. Hij had nog nooit stilgestaan bij het feit dat er mensen geinteresseerd waren in de inhoud van deze units. Hij meende dat volgens de wet de inhoud altijd aan de eigenaar zal toebehoren ook al betaald deze niet. In het uitzonderlijke geval dat er geen contact meer mogelijk is met de huurder wordt de inhoud weggegeven aan kringloopwinkels. Recenter heb ik gelezen dat er ook bedrijven zijn die het aan ''bevriende'' handelaren doorverkopen.
Waar de Nederlandse wet precies staat aangaande wat behoord aan wie, en of een opslagruimteverhuurder zelf de inhoud mag uitdelen weet ik niet. Maar omdat het bijlange na niet zo storm loopt bij deze verhuurders als in het verre buitenland denk ik niet dat je hier een winkel van kunt vullen.
Zeecontainers
Naast opslagruimte zijn er natuurlijk ook opslagcontainers, zeecontainers bijvoorbeeld, voor het vervoer van letterlijk alles en nog wat. De ongeclaimde containers worden in landen als Amerika en Canada ook gewoon publiekelijk geveild. In Nederland heb ik hier niets over uit kunnen vinden (dus lijkt het mij onwaarschijnlijk dat dit zo gebeurd).
Ik vermoed dat hier dezelfde vriendjespolitiek als bij de opslagunits van kracht is, geen idee hoe het rijk hier over denkt.
Overheid
Over het rijk zelf gesproken, er worden op jaarbasis honderdduizenden spullen geconfisqueerd.
De enige die ik kan terug vinden zijn de voertuigen, die staan te koop bij Domein Roerende Zaken en soms ook gedeeltelijk bij BVA Auctions te hoevelaken. Maar wat gebeurd er met de rest? Er worden hele huizen leeggehaald van criminelen of mensen zonder verdere familieleden. Wordt dit ''vernietigd'' en verdwijnen de spullen van waarde in de kunstopslag van het rijk? Of is dit geregeld per gemeente? Voor zover ik dan weet liggen er ontelbare goederen te verstoffen in opslagruimten van de Politie. Ik ken een goudsmid die (in ieder geval een aantal jaar geleden) om de zoveel maanden werd uitgenodigd op het politiebureau om een gedeelte van het edelmetaal over te kopen. Waarschijnlijk steeds een gedeelte dat de opslagtijd overschreden had zonder dat de eigenaar zich had gemeld. Niet dat ik ook maar één instantie ken die dat controleert.
Wederom allemaal vrij vaag.
Volgens mij loopt de overheid miljoenen mis door deze gevonden voorwerpen niet publiekelijk te verkopen/veilen. Sterker nog de opslag en vernietiging ervan kost ze zelfs geld. En wij lopen potentiële koopjes mis.
Ik zou hier graag eens een discussie over zien, als er iemand is die iets op dit vlak kan toevoegen dan hoor ik dat graag.
[titel verduidelijkt - mod]