• 0

Overname client van huidige opdrachtgever

Hoi,

 

Momenteel werk ik via een opdrachtgever bij een onderneming en deze onderneming heeft te kennen gegeven dat ze ook met mij direct in zee willen gaan en dat dus mijn huidge opdrachtgever die mij heeft gedetacheerd er tussen uit gaat. Nu heb ik dit al met mijn opdrachtgever besproken en zij staan welwillend daar tegen over, echter dient er dan wel een afkoopsom te worden betaald.

 

Nu zijn er meerdere methodes om tot dat deze prijs te komen, maar heeft iemand ervaring met zo'n kwestie.

Tweede vraag is, stel dat we er uit komen en een afkoopsom hebben bepaald, kan ik deze opvoeren als Goodwill in mijn administratie en afschrijven (in tien jaar volgens mij)?

 

Ik hoor graag van jullie?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom moet jij die afkoopsom betalen? Je kunt dit ook tussen opdrachtgever en intermediair laten regelen.

 

De opdrachtgever heeft immers voordeel, want het tarief dat zij betalen wordt lager door het wegvallen van de opslag van de intermediair. De intermediair heeft nadeel, want zij lopen de opslag mis die ze nu op jouw tarief kunnen zetten.

 

Voor jou maakt het geen verschil of je direct of indirect ingehuurd wordt, dus lijkt het onlogisch dat jij deze verandering moet bekostigen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou allereerst even scherp krijgen waar die afkoopsom op gebaseerd is en of dit ook benoemd staat in je contract.

 

Zo niet, dan proberen ze gewoon een drempel op te werpen om jou zo lang mogelijk te houden. Het kan zijn dat je bij je detacheerbureau opleidingen hebt genoten en dit is opgenomen in je contract. In veel gevallen neemt inderdaad je nieuwe werkgever dit over.

 

Probeer eerst de casus voor jezelf helder te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb momenteel een overeenkomst waar een concurrentiebeding is opgenomen. De afkoopsom is o.a. daarvoor en voor het feit dat ik zelf, vanuit mijn eigen beperkte netwerk, nooit bij deze klant terecht was gekomen.

 

Is deze afkoopsom als Goodwill te activeren en af te schrijven?

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij wat Ron zegt. Laat je niet gek maken en laten de opdrachtgever en intermediair het maar onderling regelen. En als je toch een beetje huiverig/voorzichtig bent, kijk dan of je samen iets met de opdrachtgever kunt regelen. Tenslotte wordt vooral hij er beter van. Maar ik zelf zou nooit alleen voor de kosten opdraaien.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad niet te zwaar aan tillen en waarschijnlijk wil je nieuwe werkgever de afkoopsom gewoon betalen.

 

Het is overigens niet zo dat het concurrentiebeding onder elke omstandigheid geldig is. Als het jouw als werknemer belemmerd om bijvoorbeeld een nieuwe baan te vinden dan zijn er zelfs mogelijkheden dat het beding niet of gedeeltelijk geldig is. Maar dit is echt maatwerk en gaat over jouw belang versus die van de werkgever.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@jvdp,Het gaat hier niet om een werknemersconcurrentiebeding, we staan op HL namelijk geen vragen van werknemers toe.

Ook in de nieuwe situatie is er geen sprake van werkgeverschap maar van opdrachtgeverschap.

 

Er is de ook geen sprake van een concurrentiebeding onder het arbeidsrecht. Maar onder het normale overeenkomstenrecht.

 

Dat even voor de juiste context bij het beantwoorden van de vraag.

____

 

@Ivo,

Je afkoopsom is niet te activeren als goodwill, het zijn gewoon kosten die je neemt, je verwerft namelijk geen bezitting of een langgdurig gebruiksrecht waar je economisch voordeel van hebt, zoals een goede naam waar je nog jaren op kan teren.

Het is gewoon een kostenvergoeding aan jou huidige bemiddelaar voor het missen van winst die ze wel hadden gehaald als jij onder contract blijft en dan nog vooral omdat ze vooraf via een concurrentiebeding dit recht op een afkoopsom hebben bedongen.

 

Verder ben ik het ook wel eens met eerdere opmerkingen dat het niet perse logisch is dat jij de afkoopsom betaald. Jou uiteindelijke opdrachtgever wil van die tussenschakel af, dus dan zou het hen geld moeten kosten. Het is zakelijk gezien heel normaal dat je moet investeren om te kunnen bezuinigen.

Ik zou alleen bereid zijn de afkoopsom voor mijn rekening te nemen als jou uiteindelijke opdrachtgever bereid is aan jou hetzelfde tarief te gaan betalen als ze nu betalen aan de bemiddelaar. Op die manier kan je uit de extra omzet de afkoopsom financieren. Verder zou ik als ik een afkoopsom voor mijn rekenin gmoet nemen ook contract vragen van een minimale looptijd die ruim voldoende is om je afkoopsom terug te kunnen verdienen. Zonder die voorwaarden is het vreemd dat jou zou moeten opdraaien voor extra kosten

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.