• 0

Boekenonderzoek BD

Binnenkort komt de BD bij mij op bezoek met als reden de aanvaardbaarheid vast te stellen van aangiften OB en IB 2012.

 

Nu heb ik verlies gedraaid over dit jaar en ingevuld dat ik meer dan 1225 uur heb besteed aan mijn onderneming. Echter heb ik helemaal geen uren bij gehouden om te laten zien (ja, ik weet het, stom). Dit komt omdat ik destijds gelezen had dat dit niet meer hoefde, ik ben hier na een tijdje dus mee gestopt omdat ik mijn tijd wel beter kon besteden. Maar goed, waarschijnlijk niet goed gelezen want het moet nog steeds.

 

Wat kan ik het beste doen in dit geval?

 

Of is dat geen probleem omdat ik niet eens winst heb gedraaid?

 

Naja, ben bang dat ze met hoe dan ook een boete willen of leggen, waar komen ze anders voor :-[ rest van mijn boekhouding is volgens mij wel in orde.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je je agenda's bewaard?

Of iets anders waaruit blijkt dat je die uren hebt gemaakt?

 

Als de belastingdienst er achter komt dat je de uren later hebt ingevuld of je er fraude mee hebt gepleegd, kun je in serieuze problemen komen. Dus kijk wel uit wat je precies als bewijs gaat aanvoeren.

Een collega ondernemer die ik persoonlijk ken, de belastingdienst geloofde de uren niet en heeft in het eindrapport aangegeven dat ze het idee hadden dat de uren pas veel later waren ingevuld. Bovendien waren de uren sommige uren discutabel en kon ze de uren niet goed verdedigen.

 

Een controle heeft niet altijd het doel om een boete op te leggen. Ik heb zelf 2 bloedcontroles gehad en beide keren heb ik wel verbeterpunten gekregen, maar geen boete.

 

Link naar reactie
  • 0

De grens van 1225 uur moet je aannemelijk maken, dat betekent dat je het niet glashard hoeft te bewijzen. Als jij uit je agenda, je notities, je kosten, et cetera kunt aantonen dat je vrijwel fulltime (met vijf weken vakantie per jaar komt 1225 uur neer op iets meer dan 26 uur per week) aan je zaak hebt gewerkt, dan maak je een goede kans.

 

Je kunt er natuurlijk wel donder op zeggen dat ze hier vragen over gaan stellen, maar dat betekent niet dat ze er op uit zijn om je sowieso boetes op te leggen. Als je met zo'n houding aan het gesprek begint, kan ik je voorspellen dat je ook met een boete zult eindigen. Als jij aangeeft 'ik had wel iets beters te doen', dan mag ik dus aannemen dat je druk zat was?

 

 

Als je verlies had in die jaren (en je was inmiddels geen starter meer, neem ik voor het gemak aan), wordt je zelfstandigenaftrek doorgeschoven en kun je die in een later jaar (als je wel weer winst maakt) van je winst aftrekken. In dat opzicht maakt het wel degelijk verschil of je wel of niet aan die 1225 uur voldoet.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een starter (2012 begonnen) en heb in het begin mijn uren bij gehouden via een app op mijn telefoon maar dat is door een crash verdwenen. Daarna las ik ergens dat ze naar een omzetnorm gingen ipv urencriterium. Echter was dus niet zo en was het slechts een idee (en nog steeds zover ik weet). Destijds heb ik dus besloten om het daar maar bij te laten.

 

Ik heb een online onderneming en doe vrijwel alleen opdrachten voor mij eigen. Laat me vrijwel nooit inhuren door andere.

 

Daarom heb ik niks om aan te tonen qua afspraken met klanten en dergelijke. Ik heb dus ook geen agenda's.

 

Ben vanaf nu wel begonnen om het bijhouden van uren.

 

Misschien me beetje onnodig in de nesten gewerkt hierdoor.

 

Het is niet de bedoeling om nu nog een uren verantwoording om te schrijven, want kan moeilijk nagaan wat ik precies iedere dag heb gedaan. Misschien kan ik een overzicht maken van verschillende zaken die ik heb gedaan in deze 2 jaar. Echter weet ik ook wel dat het geen echt bewijs is en weet niet hoe ze daar tegenover staan.

 

Verder heb ik niet echt een idee hoe ik dit aannemelijk kan maken, had misschien beter gewoon parttime in moeten vullen ook al is dat niet zo.

 

Het enige wat ik heb is aantal uur dat ik op mijn desktop heb gezeten door Rescuetime een webapp. Maar is maar over 2 maanden dus zegt ook niet alles.

Link naar reactie
  • 0

Nou, twee maanden heb je in elk geval, dat is toch al iets! 8) Welk beeld komt er uit die twee maanden? (ik neem aan dat het toch wel twee maanden uit 2012 zijn?) Zijn dat werkweken van 40-50 uur, of een krappe 24?

 

Verder, het gaat om aannemelijk maken en je bent vrij in je bewijsleer. Ik heb werkelijk geen idee wat je doet voor de kost, misschien helpt het als je daar wat meer over vertelt, een 'online onderneming' zegt mij helaas niet zo veel. Een programmeur kan nog een aardig eind komen met 80.000 regels code, om maar eens wat te noemen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Had je andere inkomstenbronnen in 2012? De belastingdienst controleert actief naar zgn. "windhappers", ondernemers die van de wind lijken te leven.

 

Indien je fulltime ondernemer bent is je fulltime inzet wellicht aannemelijk te maken door inzicht te geven in je productie en in de werkzaamheden die daarvoor nodig zijn. Wellicht wil de belastingdienst ook weten waar je in je verliesjaar van hebt geleefd.

 

Indien je andere inkomsten hebt, dan is het lastiger om eea. aannemelijk te maken. Hoe ga je dan aantonen dat je verliesgevende online werk niet zomaar een hobby is?

 

Ging het in 2013 wel goed? Wellicht kun je dan aannemelijk maken welk werk in 2012 noodzakelijk was om in 2013 beter resultaat te bereiken...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een paar jaar full time gepokerd en had nog wat achter de hand. Ik betaal in Nederland maandelijks kansspelbelasting hier over.

 

In 2012 ben ik een webshop begonnen die ik helemaal zelf gemaakt heb, waarvoor ik ook het één en ander heb moeten leven. Ik heb veel zelf geprogrammeerd omdat ik dingen anders wou. Alles zelf gedaan. Teksten, seo, design, echt alles.

 

Ik woon nog thuis en heb dus niet heel veel vaste lasten. In 2012 heb ik nog een paar duizend euro verdiend met pokeren. Daarnaast heb ik verschillende websites gemaakt om met affiliate marketing geld te verdienen. Veel is er van mislukt maar wel veel van geleerd.

 

Vanaf eind 2013 begin ik pas goed te verdienen (overstap gemaakt naar betaalde traffic), daarnaast investeerde ik gelijk alles wat er al binnen kwam in mijn business. Heb daarnaast 8 boeken gemaakt (ook grote delen uitbesteed) en uitgebracht (ebook/paperbacks) vanaf eind 2012 toen bleek dat mijn webshop niet genoeg opleverde.

 

Ben dus in die 2 jaar verschillende dingen gaan doen en richt met sinds oktober op betaalde traffic en dat gaat nu de goede kant op. Doordat de bedrijven niet direct uitbetalen maar zo'n 2 maanden vertraging hanteren is daar alleen nog niet zoveel van te zien :)

 

Nee deze zijn nov 2013 en dec 2013. Ik haal daar 140 uur per maand. Daarnaast werk ik ook nog wel eens op mijn laptop, wat niet eens meegerekend wordt.

 

Maar vraag me beetje af of het wel heel veel uitmaakt, gezien ik geen winst had, heb ik ook niet echt een startersvoordeel kunnen toepassen of wel?

Link naar reactie
  • 0

Maar vraag me beetje af of het wel heel veel uitmaakt, gezien ik geen winst had, heb ik ook niet echt een startersvoordeel kunnen toepassen of wel?

 

Geen winst + startersaftrek, betekent dat de ondernemersaftrek (totaal zo'n 9400) nog in mindering komt op je winst (dus stel je verlies was 4.000, dan is dat na ondernemersaftrek 13.400. Daar gaat nog 12% vanaf in 2012, maar hou je zo'n 12.000 verlies over in 2012.

 

Als je in 2009 positief inkomen (in box 1, waar inkomen uit kansspelen niet onder vallen, of wel?) had, wordt het daarmee verrekend. Als je in 2009 dus belasting betaalde, krijg je daar een deel van terug. Als er in 2009 geen positief inkomen was, kijkt men naar 2010 en dan naar 2011.

 

Stel nu dat mijn voorbeeld klopt en je had in 2009 t/m 2011 een inkomen uit loondienst van 5.000, dan betaalde je in die jaren toch al niet of nauwelijks belasting en heeft verliesverrekening oko geen enkele zin, dus zou ik zeggen, maak je ook vooral niet druk om dat urencriterium.

Maar als je in 2009 een inkomen had van 25.000, betaalde je zo'n 6.000 belasting hierover, en daar kan een paar duizend van terugkomen als je aan het urencriterium voldoet.

Ook als je in 2009 t/m 2011 geen (nul) inkomen in box 1 had, is die aftrekpost zinvol, want die komt dan in mindering op je winst van 2013

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Tja, als ik jouw verhaal zo lees, vraag ik me ook af of in 2012 sprake was van een onderneming. Blijkbaar heb je zowel gebruik gemaakt van ondernemersfaciliteiten en heb je btw teruggevraagd. Je hebt veel tijd in je webshop gestoken en je affiliate sites, maar zo te lezen was dat veel leertijd. Het klinkt meer alsof je je inkomen verdient hebt met het pokeren en dat geldt volgens mij nog niet als ondernemen. (Misschien verandert de uitspraak over behendigheid vs. kansspel daar iets aan?)

Ik kan me goed voorstellen dat na het boekenonderzoek de belastingdienst je onderneming in 2012 fiscaal zal kwalificeren onder "overige inkomsten". Dat kan betekenen dat je bv. je BTW niet kunt terugvragen en alle aftrekposten geschrapt worden.

Een boete lijkt mij minder waarschijnlijk.

 

Pas nadat je het in 2013 over een andere boeg gooide begon je bedrijf te lopen. Maar wanneer je alle verdiensten in je zaak stopt, is het nog steeds niet iets waar je van rond komt. Wellicht resulteert dat in een vervolg mbt. je status in 2013. In jouw geval zou ik denk ik vooral met openheid in de werkzaamheden proberen inzicht te verschaffen. Wellicht kun je in 2014 makkelijker aantonen dat het gaat om winst uit onderneming. In ieder geval kan het zinvol zijn om vanaf heden ook in een papieren agenda je activiteiten te noteren.

Link naar reactie
  • 0

Maar vraag me beetje af of het wel heel veel uitmaakt, gezien ik geen winst had, heb ik ook niet echt een startersvoordeel kunnen toepassen of wel?

 

Geen winst + startersaftrek, betekent dat de ondernemersaftrek (totaal zo'n 9400) nog in mindering komt op je winst (dus stel je verlies was 4.000, dan is dat na ondernemersaftrek 13.400. Daar gaat nog 12% vanaf in 2012, maar hou je zo'n 12.000 verlies over in 2012.

 

Als je in 2009 positief inkomen (in box 1, waar inkomen uit kansspelen niet onder vallen, of wel?) had, wordt het daarmee verrekend. Als je in 2009 dus belasting betaalde, krijg je daar een deel van terug. Als er in 2009 geen positief inkomen was, kijkt men naar 2010 en dan naar 2011.

 

Stel nu dat mijn voorbeeld klopt en je had in 2009 t/m 2011 een inkomen uit loondienst van 5.000, dan betaalde je in die jaren toch al niet of nauwelijks belasting en heeft verliesverrekening oko geen enkele zin, dus zou ik zeggen, maak je ook vooral niet druk om dat urencriterium.

Maar als je in 2009 een inkomen had van 25.000, betaalde je zo'n 6.000 belasting hierover, en daar kan een paar duizend van terugkomen als je aan het urencriterium voldoet.

Ook als je in 2009 t/m 2011 geen (nul) inkomen in box 1 had, is die aftrekpost zinvol, want die komt dan in mindering op je winst van 2013

 

 

 

Ok bedankt voor je uitleg. Veel is nog redelijk nieuw voor mij dus er komt wel eens veel informatie op je pad.

 

Maar ik heb in deze jaren geen inkomen gehad, dus er valt ook niks te verrekenen. Poker valt iig niet onder box 1.

 

Tja, of het een onderneming was in 2012... als het wel liep zoals ik had verwacht dan was het wel in eens een onderneming? Omdat de resultaten tegenvallen in eens niet?

 

Het was destijds nodig om mij in te schrijven bij de KVK voor mijn leverancier. Tegenwoordig hoor ik dat ze niet iedereen zomaar laten inschrijven met een idee.

 

Maar goed, we zullen zien. Het kan inderdaad zijn wat jij zegt mmint, dat ze het niet als onderneming zien in die periode. Heb verder niet echt voordeel gehaald qua btw zover ik weet. Geen dure aankopen gemaakt (inkt en router alleen) maar goed wat terug betalen is niet zo'n probleem.

 

Hoop vragen, misschien valt het allemaal wel mee. Nog nooit de belastingdienst op bezoek gehad dus het is allemaal nieuw.

Link naar reactie
  • 0
Maar ik heb in deze jaren geen inkomen gehad, dus er valt ook niks te verrekenen.

Echt helemaal geen? Dan zou een negatief inkomen in 2012 (door o.a. zelfstandigenaftrek en startersaftrek) doorschuiven naar 2013 en evt. 2014, dus dat kan je zeker nog wat opleverne in de toekomst, als je inderdaad goed bent gaan verdienen.

 

Of iets een onderneming genoemd kan worden voor de inkomstenbelasting is van veel factoren afhankelijk. Als jij praktisch fulltime met diverse zaken (eigen webshop bedacht, design, programmeren, SEO, afflliate marketing sites gemaakt) bezig was waar je tijd en geld in investeerde (OK, meer tijd dan geld) dan denk dat dat best als onderneming aangemerkt kan worden. Dat de onderneming niet liep, tja.

 

En ook als iets geen onderneming is, maar 'resultaat uit overige werkzaamheden' (ROW, betekent dat je geen recht hebt op zelfstandigenaftrek, startersaftrek en mkb-winstvrijstelling), kun je nog steeds als ondernemer beschouwd worden voor de btw.

 

Zorg dat je nog veel kunt vertellen over wat je in 2012 hebt gedaan. Pak eventueel even een factuur van je domeinnamen-boer erbij om te zien met welke websites je toen ook alweer in de weer was, that might jog your memory. En wees er op voorbereid dat je een hoop zult moeten uitleggen (ik heb zelf ook geen idee wat een affiliate website is, om maar wat te noemen). Uiteindelijk wil de belastingdienst beoordelen of al die activiteiten gericht waren op het verdienen van geld.

 

Je kunt ze rustig vragen waarom ze jou uitgezocht hebben voor een bezoek, vermoedelijk krijg je dan te horen dat ze het opvallend vonden dat iemand met zó weinig omzet toch 1225 uur in zijn zaak stak, of wellicht is er een andere reden. Geef ze koffie en informatie, daar lopen die gasten op. Succes, en ik zou het tof vinden (en de rest van het internet ook) als je na het bezoek wil laten weten hoe het bezoek is verlopen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Anyway, 2,5 uur bijna geweest. Uiteindelijk ging het onder ander om de lage omzet die ik gedraaid heb.

 

Dus besloten om 2012 en 2013 als winst uit overige werkzaamheden te zien en dus vervalt mijn startersaftrek etc.

Maar daardoor heb ik nu vanaf 2014 er wel weer 3 jaar recht op. Daar heb ik nu ook meer aan gezien ik nu wel positieve cijfers draai.

 

Dat is dus wat jij al zei Marcel, dat ze mij wel als ondernemer voor de BTW zien (dat is al vrij snel) maar niet voor de startersvoordeel enzo. Maar goed, ik denk dat dat voor mij alleen gunstig is.

 

Ik heb van alles uitgeprint (prive, zakelijk, van alles, een heel bos aan papier) maar daar is niet eens naar gekeken. Ik heb gewoon een hoop laten zien wat ik in die tijd heb gedaan. Hoewel ik geen uren verantwoording heb bijgehouden bleek wel dat ik er serieus en veel aan heb gewerkt. Die 1225 of hoeveel het is haal ik dus ook makkelijk.

 

Maar vanaf dit jaar moet ik dat dus wel echt eens bij gaan houden om dat ook te bewijzen. Vooral omdat ik alles online/digitaal doe, heb ik geen afspraken en openingstijden waaraan men kan zien dat ik er mee bezig ben.

 

Ze had nog ook nog wat dingen geleerd van mij, die ze nu op haar eigen webshopje kan toepassen, dus ze was denk ik ook wel tevreden.

 

Dit was dus ook deels een gesprek omdat ik een starter was en te kijken of ik het allemaal goed bij hield. Daarnaast de reden dat ik gewoon weinig omzet heb gedraaid voor iemand die fulltime werkt.

 

Dus heb niks te klagen over het gesprek. Denk dat ik er juist voordeel aan heb gehad.

Link naar reactie
  • 0
Maar vanaf dit jaar moet ik dat dus wel echt eens bij gaan houden om dat ook te bewijzen. Vooral omdat ik alles online/digitaal doe, heb ik geen afspraken en openingstijden waaraan men kan zien dat ik er mee bezig ben.

Je kan toch wel een dagboekje bijhouden? Gewoon een goedkope papieren agenda waarin je aan het eind van de dag opschrijft waar je aan hebt gewerkt. Niet meer dan een paar regels of steekwoorden, kost je hooguit enkele minuten per dag. Eventuele afspraken kun je ook in die papieren agenda noteren.
Link naar reactie
  • 0
Vooral omdat ik alles online/digitaal doe, heb ik geen afspraken en openingstijden waaraan men kan zien dat ik er mee bezig ben.
Ik haal die 1225 bij lange na niet, maar doe het er dan 'ook maar bij'.

 

Maar ik heb gewoon een Excel sheet waar ik de begin en eindtijd bij hou, het automatisch uitgerekende totaal hiervan staat daarachter.

Dan een korte omschrijving wat ik gedaan heb, bijv.: Website update uitgevoerd, of, Artikel zus of zo toegevoegd en klaar.

 

Per dag/tijdspanne 1 regel en ondeaan rolt de totaal besteede tijd per maand eruit.

 

Snel en simpel.

 

Grt,

Berto.

Link naar reactie
  • 0

Vooral omdat ik alles online/digitaal doe, heb ik geen afspraken en openingstijden waaraan men kan zien dat ik er mee bezig ben.
Ik haal die 1225 bij lange na niet, maar doe het er dan 'ook maar bij'.

 

Maar ik heb gewoon een Excel sheet waar ik de begin en eindtijd bij hou, het automatisch uitgerekende totaal hiervan staat daarachter.

Dan een korte omschrijving wat ik gedaan heb, bijv.: Website update uitgevoerd, of, Artikel zus of zo toegevoegd en klaar.

 

Per dag/tijdspanne 1 regel en ondeaan rolt de totaal besteede tijd per maand eruit.

 

Snel en simpel.

 

Grt,

Berto.

 

Ja ik doe dat nu ook zo, maar vergeet het nog wel eens. Kan ook niet echt specifiek alles noteren natuurlijk omdat je vaak toch veel verschillende dingen doet op een dag. Maar het geeft zo wel een beter beeld dan niks natuurlijk :)

Link naar reactie
  • 0

Ze had nog ook nog wat dingen geleerd van mij, die ze nu op haar eigen webshopje kan toepassen, dus ze was denk ik ook wel tevreden.

 

Lees ik dit goed?

Een belastingambtenaar die er naast haar controlewerkzaamheden een webshopje op na houdt en in haar rol als ambtenaar ondernemers controleert die zich ook op het digitale werkgebied begeven.

Dacht dat belastingambtenaren geen nevenactiviteiten mogen hebben ivm onafhankelijkheid....

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dacht dat belastingambtenaren geen nevenactiviteiten mogen hebben ivm onafhankelijkheid...

 

Zie Een integere Belastingdienst. Onze basiswaarden en gedragscode. Vanaf bladzijde 13. Ik zie geen enkel probleem.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nuttig linkje Dennis. Dank.

 

Zelf zou ik me er niet helemaal senang bij voelen om ondernemers te controleren die ook met webshops werken. Vind ik wel schijn tegen hebben...maar goed, daarover kan je in twee richtingen redeneren.

 

Groeten,

Alex

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.