• 0

Redelijke huurprijs horecapand

Ik ben met een brouwerij in gesprek om een horecapand te huren. Het moet een nieuw restaurant worden. De brouwerij vraag echter nogal wat veel voor de huur, naast een afnameverplichting voor alle drank.

 

Weet iemand wat een redelijke huur is op dit moment?

 

Betreft:

- nieuw in te richten restaurant is ong. 100m2, voor 40-50 zitplaatsen

- nieuw in te richten keuken is 25 m5, bergruimte 10m2.

- terras moet ik van gemeente huren

- geen parkeerplaats bij het pand

- het is een pand van 5 jaar oud op een plein in een groot Brabants dorp (25.00) met nogal wat horeca en zomers toeristen.

- de locatie van het pand is in een voetgangerszone op 100m van de belangrijke winkel- en horecastraat.

- er is enige leegstand sinds de oplevering in de directe nabijheid

- huidige huurder moet eruit, heeft al 6 maanden geen huur betaald

 

Alle advies is welkom om goed te kunnen onderhandelen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens informatie van één horecamakelaar én een tabel van Koninklijke Horeca Nederland heb ik zelf een mening gevormd wat redelijk is en dit gedeeld met de verhuurder. De verhuurder zit veel hoger. Ik zoek wat meer houvast omdat ik niet veel ervaring heb in deze sector.

Link naar reactie
  • 0

Wat vraagt de brouwerij per m2?

 

Zo spannend is die vraag toch niet dat je hem niet kunt beantwoorden?

 

Buiten dat, als er een huidige huurder in het pand zit die zes maanden huurachterstand heeft zijn er een aantal mogelijkheden waarom die achterstand is ontstaan. Eén van de mogelijkheden is dat de huurprijs gewoon veel te hoog is om de huur te kunnen betalen. In dat geval kan de brouwer natuurlijk voet bij stuk houden en de huidige huurprijs vragen, maar dan zitten beide partijen binnen zes tot twaalf maanden met hetzelfde probleem. Is het mogelijk om met de huidige huurder te overleggen over de reden van zijn huurachterstand en of dit inderdaad gerelateerd is aan een (te) hoge huurprijs?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat een paar 'deskundigen' wat kunnen zeggen wat een redelijke huurprijs is op dit moment in de kwakkelende horecamarkt.

 

Vertel eerst maar eens de reden dat je de gevraagde huurprijs niet wilt noemen. Nu is het volledig in het donker kijken voor ons. Elke locatie is anders, er is geen vaste ''redelijke'' huurprijs in de kwakkelende horecamarkt. Maar als je gewoon wat meer openheid geeft kunnen we verder meedenken.

 

 

Danny

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Ga je het pand casco huren of zijn er dingen bij inbegrepen?

 

Probeer omzet cijfers te achterhalen van de huidige huurder. Maar ook of hij alleen 's avonds is geopend met z'n restaurant of ook overdag met een brasserie concept bijvoorbeeld.

De ene horeca zaak is de andere niet en locatie is ook vaak zeer bepalend.

 

En is de brouwer ook de eigenaar van het pand of verhuurt deze het alleen maar?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ten eerste ben ik het volledig eens met Dennis, als de huidige exploitant 6 maanden achterstand heeft geeft dat serieus te denken.

 

Je stelt de vraag wat is een redelijke huurprijs voor een horecapand.

Er zijn ongetwijfeld mensen die het niet met me eens zijn (waarschijnlijk vanwege eigenbelang), maar waarom zou een horecapand meer huur mogen opbrengen dan een ander pand?

Niet, er zijn wel redenen te bedenken maar huur is huur en de overnameprijs is de prijs voor een lopende toko.

Dus wellicht kun je in de buurt een andere locatie zien en daar de huurprijs van vinden.

 

De horeca heeft wel de neiging om de huur af te zetten tegen de omzet, maar dat is om te kijken of de kosten in pas lopen met een trend. Wil je mee info hebben, bekijk dan deze site en kies de plaats waar je gaat vestigen.

 

Verder moet je ook maar eens bedenken of je wel zelf wilt eten in een restaurant van 100m2 waar 50 zitplaatsen zijn. Soms is minder meer.......

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik weet vrij zeker te weten om welk pand dat gaat aangezien ik in dat dorp woon.

 

Dat is al de tweede exploitant die in dat pand zit. Eerst zat er een broodjeszaak.

Het heeft heel lang geduurd voordat het plein klaar was, het restaurant ernaast draait heel goed. De winkel er tegenover hebben paar jaar leeg gestaan en zijn afgelopen najaar allemaal open gegaan.

 

Er zit veel horeca in het dorp, aantal drukke, goede restaurants, aantal eetcafe's, al met al dus veel concurrentie. Het dorp is zien en gezien worden, ons-kent-ons.

 

Ik vrees dat de huurprijs al snel te hoog is als het concept niet top is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.