• 0

Bedrijf stoppen met nog een schuld aan familie

Hallo,

 

Binnenkort wil ik mijn bedrijf stoppen. Het is een eenmanszaak. Al een tijdje gaat het niet goed.

8 Jaar geleden heb ik van mijn familie geld geleend voor de start van het bedrijf. Dit geld staat dan

ook in de balans van de boekhouding vermeld. Als ik ga stoppen staat die lening grotendeels nog open.

Mijn familie wil mij dit geld wel kwijtschelden. Ik heb hierover met de belastingdienst contact gehad

daar ik die lening in het begin heb aangemeld bij ze. Hier krijg ik te horen dat ik dan het bedrag dat

nog open staat als inkomsten moet boeken. Klopt dit?

Als ik de boeken van mijn bedrijf wil sluiten, hoe moet ik dan die schuld verwerken?

 

Kan iemand mij hierbij advies geven,

bij voorbaat dank

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als een schuld wordt kwijtgescholden is de onderneming verlost van de schuld en wordt je voor dit bedrag eigenlijk rijker. Daarom leidt dit in beginsel tot fiscale winst. Onder bepaalde omstandigheden kan er sprake zijn van vrijstelling voor kwijtscheldingswinst. De belastingdienst zou hier wel meer informatie over moeten kunnen geven.

Link naar reactie
  • 0

@mmint, of er sprake is van een schenking speelt mee of het wel/ geen zakelijk motief is om de schuld kwijt te schelden. Omdat de onderneming er niet goed voor staat en het nodig is om het bedrijf te stoppen lijkt mij dit wel aan te merken als een zakelijke oorzaak.

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla: dat is waar die kwijtscheldingswinstfaciliteit op ziet: Je moet nog steeds winst nemen, maar die winst is vervolgens vrijgesteld, zodat je er geen belasting over hoeft te betalen. Als er meerdere schuldeisers zijn, die geen zodanige band met de schuldenaar hebben dat er sprake zal zijn van vrijgevigheid, dan valt zo'n akkoord er bij uitstek onder.

 

Let wel: de facililteit werkt alleen voor zover er geen verrekenbare verliezen zijn. In die zin kan het dus wel degelijk zijn dat je uiteindelijk toch moet betalen, maar dan in een later jaar waarin je anders verliezen had willen verrekenen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je blijft altijd zelf de verantwoording dragen voor je eenmansbedrijf.

Voor een schuld van je gestaakte bedrijf blijf je dus zelf verantwoordelijk en schuldeisers kunnen je dan ook persoonlijk blijven aanspreken voor aflossing van je schuld.

 

Als je familie niet zo'n haast heeft met het terugvorderen van de lening, kun je dan niet afspreken dat je die schuld privé afbetaald, maar in een tempo dat in je huidige financiële situatie geen probleem oplevert?

 

Een groter probleem lijkt me te ontstaan als er ook nog andere schulden zijn en garantie aanspraken van klanten. Ook die schuldeisers kunnen je privé aanspreken op nakomen van verplichtingen. Evenals overigens de belastingdienst zelf.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik dank u allen voor uw meedenken.

Hier heb ik een aantal nieuwe termen geleerd zoals kwijtscheldingswinstregeling en zakelijke gronden , daar zal ik zeker op gaan studeren hoe die in elkaar zitten.

In ieder geval lijkt het mij raadzaam, als de tijd daar is, om iemand in de arm te nemen die mij kan helpen met het boekhoudkundig afronden van mijn bedrijf zodat ik geen problemen met de belastingdienst krijg.

Nogmaals dank.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.