• 0

zelfstandig bijberoep be of nl?

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

In Nederland kun je een onderneming inschrijven bij de Kamer van Koophandel en zij zorgen voor de aanmelding voor een BTW nummer. Dat kost allemaal niets, maar er worden wel eisen aan je onderneming gesteld. Er komt dus wat meer bij de vraag kijken.

 

Inschrijven: http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/

 

Diverse informatie van de Nederlandse overheid: http://www.ondernemersplein.nl/

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1

De onderverdeling in hoofdberoep en bijberoep kent het Nederlands systeem niet. Als je in Nederland ingeschreven staat heb je als je voor een eenmanszaak kiest niet veel andere keuze dan te opteren voor het Nederlandse stelsel. Als je vanuit België wenst te opereren zul je je daar moeten inschrijven of daar een BVBA moeten oprichten.

 

Ik heb zowel een onderneming in België als een in Nederland en ik kan je alleen maar van harte aanbevelen om onder het Nederlandse stelsel te ondernemen: het is een veel transparanter, eenvoudiger en veel eerlijker voor kleine ondernemers dan het Belgische.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

ik ben hobby fotograaf  en ik woon in belgië kan ik dan een nederlands btw nummer aan vragen ik ben namelijk het meesten in nedrland foto's aan het maken ik wil het als bij beroep ik werk ook  bij een nederlandse werkgever en betaal in nederland belasting 

wat moet ik doen 

 

met vriendelijke groeten jos emmers

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

In Nederland hebben wij niets dat "bijberoep" heet (ik neem overigens aan dat je een BTW nummer in België hebt, gezien je kennelijk zelfstandige fotograaf bent en daar woont).

 

Wat wij wél hebben is "ondernemer" voor bijvoorbeeld de omzetbelasting (en ook voor de inkomstenbelasting, maar dat wordt meestal in het woonland geregeld).

 

Voor diensten zoals jij dat (kennelijk) verricht is de hoofdregel voor de omzetbelasting:

- B2B is belast in het land waar de afnemer gevestigd is.

- B2C is belast in het land waar de dienstverrichter gevestigd is.

 

M.a.w.:

- Is je klant ondernemer, dan verleg je de BTW naar de klant (en doe je naast je BTW aangifte in België ook een 'Opgaaf ICP'). 

- Is je klant een particulier (en dat geldt dan ook voor ondernemers/organisaties zonder BTW nummer!), dan ben je in België de BTW verschuldigd.

 

(Op de hoofdregel zijn er overigens sommige uitzonderingen, maar niet voor fotografen.)

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.