• 0

Aangifte, samen of apart ?

Eind vorig jaar is mijn vrouw voor zichzelf begonnen.

Nog geen omzet, maar al wel wat kosten gemaakt

Voor het eerst jaarstukken gemaakt via de site van Acumulus. werkt prima en overzichtelijk.

 

Nu moet de aangifte inkomstenbelasting 2013 worden gedaan. Deze verzorgen we zelf.

Ik vraag me nu af, hoe het verdelen van de aftrekposten (eigen woning, ziektekosten etc) in zijn werk gaat.

 

Eerder deden we altijd gezamenlijk aangifte met hetzelfde programma

De aangifte van mijn vrouw staat nu klaar op de site van de belastingdienst.

Maar moet ik nu mijn aangifte alleen doen ?

Ofwel: moet ik MIJN aangifte invullen voor 'Mijzelf' of voor 'Mijzelf en mijn partner'?

(Dit mede met het oog op het verdelen van de aftrekposten)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangiften zijn persoonlijk: een aangifte voor een persoon.

Of jij ook verplicht aangifte moet doen (en zo niet of het gunstig is om dan alsnog aangifte te doen) en hoe dan aftrekposten het beste verdeeld kunnen worden, is natuurlijk niet zomaar te zeggen.

 

Professionele aangiftesoftware hebben hier allerlei tools voor, maar datgene jij van plan bent om te gebruiken niet (volgens mij).

Dan zou je allerlei combinaties uit moeten proberen en kijken wat het beste lijkt uit te komen.

 

Link naar reactie
  • 0

inderdaad, voorgaande jaren deed ik altijd gezamenlijk aangifte.

op de laatste pagina kon je dan altijd je aftrekposten verdelen, en zien wat het effect is op de teruggaaf.

 

1 aangifte voor 1 persoon, lijkt me duidelijk.

Even voor de volledigheid, het is dus niet zo, dat ik eerst de aangifte van mijn vrouw invul, en vervolgens gegevens hiervan overneem in de gezamenlijke aangifte?

 

bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

Nee dat klopt, nu je vrouw ondernemersaangifte moet doen bestaat er geen mogelijkheid meer tot gezamelijke aangifte.

ieder geeft zijn eigen aandeel in de aftrekposten op, gezamelijk moet het totaal van de opgegeven aftrek posten weer 100% zijn.

 

 

______

los daarvan is er wel een "trucje" om toch wat makkelijker verdeling te bepalen.

wat je wel zou kunnen doen is tijdelijk de gegevens van je vrouw invullen en haar verzamelinkomen uit haar aangifte invullen bij

"inkomsten uit overig werk" in het aangifteprogramma. dan kun je bepalen of nu een andere verdeling voordelig als voorgaande jaren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja als deze op jou naam staat dan hoort die in jou aangifte.

 

overigens is het opgeven van de voorlopige aanslag meer een soort hulpvraag zodat je een beter beeld krijgt van wat je moet bijbetalen of nog terugkrijgt. de bedragen die je er invult worden door de belastingdienst niet gebruikt bij de beoordeling van je aangifte, dan baseren ze zich op de bij hen bekende gegevens.

Link naar reactie
  • 0

ok bedankt.

ik heb het hele boeltje klaar, maar nu zie ik dat de drempel van de zorgkosten bij mij 4 euro afwijkt van die van mijn vrouw.

waar zou dit aan kunnen liggen, en is maakt de belastingdienst daar een probleem van als ik dit verstuur ?

(de bedragen die ik ingevuld heb zijn wel identiek overigens)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben sinds medio 2013 zelfstandig ondernemer naast een loondienstverband. Voorheen deden mijn partner en ik gezamenlijk 1 aangifte IB. Nu kan dat niet meer. Ik heb in mijn aangifte, die nog niet is verstuurd, alle aftrekposten voor de eigen woning voor 100% opgenomen. Dat kan ik bij de aangifte van mijn partner natuurlijk niet nogmaals voor 100% opnemen.

VRAAG: moet ik alle gezamenlijke aftrekposten nu in elke aangifte voor 50% opnemen? Dus ook de WOZ waarde voor 50% invullen?

Dank en groet,

Helen

Link naar reactie
  • 0

Hoi Helen,

Je moet bij beiden de eigen woning exact hetzelfde invullen. Hiermee ga je verdelen.

Je mag de verdeling kiezen die je zelf wil. Dus wat de minste totale heffing oplevert.

 

Het is wel de bedoeling dat beide aangiften gelijk zijn wat betreft deze verdeling naar elke partner.

De invulling wordt een spiegeling. Kies je 25% voor jezelf dan moet de partner 75 % nemen voor zichzelf.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.