Samen met een zaken partner hebben we een VOF. De werkzaamheden voor de VOF doen we naast onze gewone banen. We hebben een aardige pot opgebouwd en willen nu een pand kopen.

Wat is het beste om te doen? Een BV starten of een andere VOF erbij waarin het pand zit? Kunnen we het pand dan aan de andere firma verhuren?

Wat is belasting technisch het beste om te doen?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45247-vof-en-bedrijfspand-kopen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Best John,

Alvorens de vraag te beantwoorden wil ik toch even een vraag stellen voor mijn begrip.

Ga je dit pand ook gebruiken voor je VOF? Wat zijn jullie werkzaamheden.....

Misschien is het wel handig om het geld op een andere manier te beleggen afhankelijk van je antwoord.....

Groet,

Richard

Leeg

• 0

Hallo Richard,

Wij ontwikkelen electronica voor bedrijven die bepaalde interface oplossingen zoeken, we hebben een aantal producten. We willen inderdaad het pand voor de VOF gaan gebruiken.

Dus is het dan beter om de VOF om te zetten in een holding en dan het pand in een BV?

Met vriendelijke groet, John

• 0

John,

Voordat je de fiscale overweging kan maken, is het belangrijk te weten of het financieel wel haalbaar is.

Oftewel, mijn ervaring is dat je in deze tijd nauwelijks een financiering krijgt als je het pand verhuurt. Dus heb je een financiering nodig, dan is de kans groot dat binnen de "werk"onderneming gaat vallen oftewel de VOF.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Beste John,

Als je de VOF voorlopig blijft voortzetten, dan zou ik het pand in de VOF aanschaffen.

Een BV lijkt mij niet interessant in deze situatie.

Je zou voor jezelf even een prognose moeten maken voor komende vijf jaar met betrekking tot de winst.

Een BV aanschaffen betekent namelijk in een andere fiscaal regime terecht komen en zou als je het niet goed regelt

ook nog consequenties kunnen hebben voor gebruikelijk loon en misschien nog wel meer fiscaal ongewenste consequenties.

Leeg

• 0

Wat is belasting technisch het beste om te doen?

Advies inkopen ;)

Zonder dollen. De vraag is zo open en zonder gegevens van jou privé en de VOF valt hier niets zinnigs over te zeggen.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Onroerend goed is niet echt mijn “ding”. Maar onroerend goed is wel een heel duurzaam iets en een VOF is dat meestal niet.

Het lijkt mij dan persoonlijk ook erg ongewenst om zo een ingrijpend iets (aanschaf pand) in een vrij ‘los’ samenwerkingsverband (VOF) onder te brengen. Ik zou alleen daarom denken dat een BV de voorkeur heeft.

(Ik moet wel toevoegen dat ik in de praktijk eigenlijk nooit de situatie tegen ben gekomen waarbij een VOF een bedrijfspand aangeschaft heeft – misschien zou het wel goed kunnen werken.)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar