Kwam dit artikel tegen op het net. De kern hiervan is dat de mens niet gemaakt is om te multitasken en dingen als telefoon, IM en geluidjes bij E-Mail slecht voor je concentratie en gezondheid zijn. Even verder surfend kwam ik deze quote tegen: "`I don't even have an e-mail address. I have reached an age where my main purpose is not to receive messages.' --- Umberto Eco, quoted in the New Yorker" in een bericht van Donald Knuth, auteur van "The art of computer programming" (mijn bijbel ;D) In dit bericht vertelt hij waarom hij geen E-Mail meer leest maar het 'gewoon' eens in de drie maanden door leest.
Helemaal mijn idee! Ik werk graag 's avonds omdat het risico dat ik gestoord wordt door de telefoon redelijk klein is, ik heb geen geluidjes als e-mail binnenkomt, instant messaging komt er niet in (tenzij het instant gedeelte er af kan) en de telefoon gaat uit als ik me echt moet concentreren.
Er zijn bedrijven waar woensdag de telefoonloze dag is; gewoon het antwoordapparaat erop. Ook heb ik wel eens gelezen over een bedrijf wat het 'denk hoedje' heeft. Een petje dat je opzet en je college laat weten dat je niet gestoord wilt worden.
Mijn instelling is dat mijn relaxte en geconcentreerde middag lekker werken belangrijker is dan die klant die me a la minuut nodig heeft of, in de meeste gevallen, denkt te hebben. Een echt geintresseerde prospect neemt wel genoegen met een antwoorddienst of apparaat.
Aan de andere kant is bereikbaarheid een groot goed en blijkt uit diverse onderzoeken dat niet bereikbaar zijn gewoon weg slecht is. Ik zou m'n concentratie en relaxte toestand dus moeten opgeven voor het 'genot' voor de klant van direct contact.
Wat zijn jullie ideeen hierover? Zet je wel eens het antwoordapparaat erop om even lekker door te kunnen werken? Krjig je wel eens commentaar van je klant over je bereikbaar wanneer je dit doet? Als je als klant een vraag hebt vind je het dan erg om deze te stellen via een asynchroon medium (mail, formulier op site ipv direct aan de telefoon)?
Voor een systeembeheer klant heb ik onlangs een webbased systeem gemaakt waarop storingen op de PC gemeld kunnen worden ipv telefonisch. Wanneer er toch gebeld wordt zeg ik gewoon 'ga naar dit adres en schrijf het op'. Wanneer ik de voordelen noem (altijd kunnen zien wie het oplost en wat de status van hun melding is) vinden ze het prima. Gaat tot zover uitstekend. Ik heb nog niet gemeten wat het totale effect is maar in ieder geval heb ik een stuk minder concentratie onderbrekende belletjes.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
willemj
Kwam dit artikel tegen op het net. De kern hiervan is dat de mens niet gemaakt is om te multitasken en dingen als telefoon, IM en geluidjes bij E-Mail slecht voor je concentratie en gezondheid zijn. Even verder surfend kwam ik deze quote tegen: "`I don't even have an e-mail address. I have reached an age where my main purpose is not to receive messages.' --- Umberto Eco, quoted in the New Yorker" in een bericht van Donald Knuth, auteur van "The art of computer programming" (mijn bijbel ;D) In dit bericht vertelt hij waarom hij geen E-Mail meer leest maar het 'gewoon' eens in de drie maanden door leest.
Helemaal mijn idee! Ik werk graag 's avonds omdat het risico dat ik gestoord wordt door de telefoon redelijk klein is, ik heb geen geluidjes als e-mail binnenkomt, instant messaging komt er niet in (tenzij het instant gedeelte er af kan) en de telefoon gaat uit als ik me echt moet concentreren.
Er zijn bedrijven waar woensdag de telefoonloze dag is; gewoon het antwoordapparaat erop. Ook heb ik wel eens gelezen over een bedrijf wat het 'denk hoedje' heeft. Een petje dat je opzet en je college laat weten dat je niet gestoord wilt worden.
Mijn instelling is dat mijn relaxte en geconcentreerde middag lekker werken belangrijker is dan die klant die me a la minuut nodig heeft of, in de meeste gevallen, denkt te hebben. Een echt geintresseerde prospect neemt wel genoegen met een antwoorddienst of apparaat.
Aan de andere kant is bereikbaarheid een groot goed en blijkt uit diverse onderzoeken dat niet bereikbaar zijn gewoon weg slecht is. Ik zou m'n concentratie en relaxte toestand dus moeten opgeven voor het 'genot' voor de klant van direct contact.
Wat zijn jullie ideeen hierover? Zet je wel eens het antwoordapparaat erop om even lekker door te kunnen werken? Krjig je wel eens commentaar van je klant over je bereikbaar wanneer je dit doet? Als je als klant een vraag hebt vind je het dan erg om deze te stellen via een asynchroon medium (mail, formulier op site ipv direct aan de telefoon)?
Voor een systeembeheer klant heb ik onlangs een webbased systeem gemaakt waarop storingen op de PC gemeld kunnen worden ipv telefonisch. Wanneer er toch gebeld wordt zeg ik gewoon 'ga naar dit adres en schrijf het op'. Wanneer ik de voordelen noem (altijd kunnen zien wie het oplost en wat de status van hun melding is) vinden ze het prima. Gaat tot zover uitstekend. Ik heb nog niet gemeten wat het totale effect is maar in ieder geval heb ik een stuk minder concentratie onderbrekende belletjes.