• 0

Hosting OpenCart webwinkel (Europa/Wereld)

Na veel te hebben gezocht en vergeleken ben ik er nog niet uit hoe ik mijn OpenCart webwinkel wil gaan hosten. Mogelijk dat kennis en ervaring van jullie kant in dit topic gedeelt kan worden.

 

Het betreft een webwinkel die draait op open source software OpenCart.

Naast enkele plug-ins/extensies (SEO, verzendmodule, etc.) gaat de webwinkel 50 tot 100 producten bevatten.

 

Wat voor mij echter niet duidelijk is, kom als eerste neer op de locatie van de servers. Gezien ik voornamelijk bestellingen bezoekers uit het buitenland (EU) verwacht, is de vraag of ik er verstandig aan doe met een hoster in zee te gaan die de servers in Nederland heeft staan.

 

Daarnaast zijn er de mooie opsommingen met specificaties, maar daaraan is moeilijk af te lezen wat dit in de praktijk voor resultaat geeft op het gebied van o.a. snelheid (uiteraard verschilt dit per website/webwinkel, maar de gegevens zijn in mijn ogen lastig om te zetten naar wat er in praktijk verwacht mag worden).

 

Een derde punt is de SSD VS de HDD hosting. Met de techniek die er achter schuil gaat ben ik bekend, maar het principe lijkt in mijn ogen in het geval van hosting anders te werken dan bij een computer. Ik lees dan ook gemixte verhalen over kosten/opbrengsten en daarnaast het punt dat de SSD wel heerlijk snel is, maar de bezoeker daar verder weinig van merkt als er de persoon geen snel (100+ Mbit/s) internet abonement heeft afgesloten bij de eigen provider.

 

Dan is er de vraag of ik er verstandig aan doe shared hosting te nemen of gelijk te starten met VPS hosting. Een VPS heeft de nodige voordelen, maar is mogelijk voor een beginnende webwinkel niet broodnodig.

 

Als laatste punt is er het kostenplaatje (los van shared of VPS hosting). Hosting loopt bij verschillende aanbieder behoorlijk uiteen voor op papaier vaak iets gelijkends (in het geval van shared hosting lopen de prijzen per maand uiteen van een paar euro tot enkele tientalle euro's per maand). Nu weet ik dat er niet verstandig aan gedaan gaat worden om een beetje webwinkel voor een paar euro bij een dergelijke hostingpartij als Versio onder te brengen. Waar kan ik echter op letten bij het vergelijken van de verschillende partijen om te ondekken wie service tegen een prijs levert die marktcomfor is (met opnieuw de terugkoppeling naar wat de resultaten in praktijk zijn).

 

Samenvattend:

OpenCart webwinkel met 50 tot 100 producten

Specificaties op papier VS praktijk?

Hosting in of buiten Nederland?

SSD VS HDD Hosting?

Shared hosting VS VPS hosting?

Inzicht in prijs/kwaliteit?

 

Graag krijg ik meer inzicht in hoe deze zaken in elkaar stegen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de grote van je webwinkel maakt de hosting niet zoveel uit. 50-100 producten stelt darin niets voor. Het aantal te verwachten bezoekers is belangrijker, hoe snel kan de server het aantal bezoekers niet meer aan.

Verder is de inrichting van je webwinkel belangrijk. Als je er hele grote foto's opzet zal dit veel dataverkeer genereren. Bewerk je de foto's goed voordat je ze op de website zet dan valt dit wel mee.

Ik heb een paar Opencart webshops en die draaien op standaard servers. Geen enkel probleem.

Kies dus gewoon een betrouwbare provider met weinig downtime en je zit goed. Verhuizen kan altijd mocht je echt groot worden.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jouw bericht DaMedia,

Het gaat mijn in mindere maten om capacitiet/bandbreedte gezien ik daar al grove berekening van heb gemaakt.

De verschillende punten die daarentegen invloed op de snelheid van de webwinkel hebben mij echter nog onduidelijk.

 

Bij welk hosting bedrijf heb jij jouw OpenCart webwinkels ondergebracht en wat heb je daar afgenomen (soort pakket)?

 

Link naar reactie
  • 0

De verschillende punten die daarentegen invloed op de snelheid van de webwinkel hebben mij echter nog onduidelijk.

 

En dan heb je een snelle oplossing en dan zitten de meeste van je gebruikers nog gewoon te surfen via een simpele adsl of redelijke glasvezel verbinding. Heb je aan jouw kant alles snel en niemand die het verschil merkt.

 

 

Kies dus gewoon een betrouwbare provider met weinig downtime en je zit goed. Verhuizen kan altijd mocht je echt groot worden.

 

Precies, gewoon een goede partij zoeken die een normaal tarief hanteert en ook eerlijk is over downtime.

 

100% uptime zit er namelijk gewoon niet in.

 

 

Zoals Damedia al schrijft, gewoon ergens beginnen, heb je meer snelheid nodig dan is dat altijd op te lossen.

Link naar reactie
  • 0

In mijn visie moet een webshop kunnen meegroeien met de klandizie. Een CDN is handig om je server te ontlasten en bezoekers plaatselijk gehoste content snel te kunnen leveren. Zolang je nog maar enkele bezoekers trekt lijkt mij dat overbodig. Bij geleidelijke groei kun je opschalen. Zorg wel dat je daartoe dan ook de mogelijkheden hebt.

Link naar reactie
  • 0

In hoeverre doe ik er verstandig, naast hosting, ook een CDN (Content delivery network) af te nemen bij een hoster of andere partij? (met in het achterhoofd houdend een internationaal georiënteerde webwinkel)

 

Dat heb je echt niet nodig in de beginfase.

 

De enige overweging die ik zou maken is de keuze tussen een managed & shared hostingpakket, of een vps. Bedenk dat je bij een vps je eigen stukje server hebt, maar vaak ook verantwoordelijk bent voor het up to date houden van de daarop draaiende software (linux, php, mysql, apache etc). Uiteraard is het mogelijk dat de laten verzorgen door de hostingpartij, maar daar zitten normaliter wel kosten aan.

 

Bij shared hosting heb je dat werk niet, maar kan je site wel trager worden als anderen opeens veel verkeer genereren. Of je daar last van hebt hangt onder meer af hoeveel sites een hoster op 1 fysieke server zet (en wat voor server dat is). Wat dat betreft doe je er verstandig aan wat reviews te lezen en zeker niet te kiezen op basis van prijs alleen.

Link naar reactie
  • 0

Als jouw klantenkring vooral in Europa is dan lijkt Nederland mij een prima locatie om je site te hosten. Amsterdam is immers een van de grootste internetknooppunten van Europa en ligt lekker in het midden. Neem wel een provider die veel capaciteit heeft naar netwerkproviders buiten Nederland.

SSD hosting is wel aan te raden als je een snelle site wilt hebben, maar minstens zo belangrijk is goede caching, niet te volle servers, voldoende geheugen en een stabiel netwerk. Het is onzin dat je alleen iets van SSD merkt als je een hele snelle internetverbinding hebt. Een pagina genereren kan soms tot een paar seconden langer duren bij een slechte configuratie - en dat merk je op alle soorten verbindingen wel. Het is ook geen heilige graal: 'HDD' hosting kan in sommige gevallen best sneller zijn dan een op SSD gebaseerde server.

Het inzetten van een CDN kan inderdaad nuttig zijn om je statische bestanden zoals grote foto's e.d. sneller te laten laden in het buitenland. Maar dat zou ik zelf pas gaan inzetten voor bezoekers buiten de EU of bij hele grote aantallen bezoekers om je server te ontlasten. Je CDN-provider zal namelijk ook gewoon in bijv. Amsterdam of Duitsland zitten en dat maakt dus niet veel verschil.

Nog een opmerking over VPS-servers. Je hebt dan inderdaad je eigen 'stukje' server, maar de performance van dat stukje kan per provider/per moment drastisch verschillen. Het ligt er helemaal aan hoe de servers zijn ingericht en hoe vol deze staan. Het is een fabeltje dat je bij een VPS-server per definitie niets merkt van andere gebruikers van een server.

Probeer niet de goedkoopste provider te vinden, maar test er een aantal uit. Zet een versie van je webshop op hun webruimte en meet de snelheid op een paar momenten per dag en vanuit meerdere plekken ter wereld. Dan krijg je een goede indruk van de performance.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Ga eerst maar eens kijken hoeveel bezoekers je straks hebt. Nu gewoon beginnen met een van de grotere providers. Daarna kan je altijd nog upscalen. Mocht dat niet gaan bij de huidige provider om wat voor reden dan ook, een OpenCart webshop is zo verhuisd, geen enkel probleem.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

TS, gewoon beginnen en verkopen. Elders op dit forum wordt The Lean Startup aangehaald, mogelijk een goede leestip om vervolgens echt te gaan doen en ondernemen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.