Cijfer Geplaatst: 11 april 2014 Cijfer 2 0 Geplaatst: 11 april 2014 Ik heb materiaal gehuurd bij Boels en heb met zakelijke pin het voorschot betaald van €400,- en kreeg een contract mee. Bij inleveren van materialen blijkt de factuur €95,83. Op de factuur staat het voorschot vermeld en het bedrag van €304.17 wat ik zal terugontvangen. Hoe boek ik dit? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45585-boeken-voorschot-en-later-factuur-bij-huur-materialen/ Delen op andere sites More sharing options...
0 Joost Rietveld Geplaatst: 11 april 2014 Joost Rietveld Moderator 23,1k 93 2445 Geplaatst: 11 april 2014 helemaal uitgepluist met BTW: De aanbetaling Vooruitbetaalde bedragen 400 Aan Bank 400 De factuur Bank 304,17 Te vorderen BTW 16,63 Huurkosten materialen 79,20 Aan vooruitbetaalde bedragen 400 uit die 95,83 moet nog 21% BTW gehaald worden. Als je dat deelt op 1,21 dan heb je de kosten ex BTW a 79,20. De rest is BTW te vorderen a 16,63. groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45585-boeken-voorschot-en-later-factuur-bij-huur-materialen/#findComment-464086 Delen op andere sites More sharing options...
0 Cijfer Geplaatst: 11 april 2014 Auteur Cijfer 2 0 Geplaatst: 11 april 2014 Bedankt Joost, groet Claudia Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45585-boeken-voorschot-en-later-factuur-bij-huur-materialen/#findComment-464087 Delen op andere sites More sharing options...
0 topitos100 Geplaatst: 1 mei 2014 topitos100 17 0 Geplaatst: 1 mei 2014 Beste Joost, Je hebt het hier mooi neergezet met de journaalposten, alleen hoe en wat waar boek je het in? de 1ste: Dat zal via Bankboek gaan, er is immers 400 afgeboekt: zoals je zegt: vooruitbet. 400 aan bank 400 Even later stort het verhuurbedrijf het bedrag van 304,17 terug, dat gaat dus ook netjes via het Bankboek Bank 304.17 a) vooruitbet. 304.17 Maar de rest van de boeking hoe doe je die journaalpost verwerken? waar, in welk boek? Dus die 95.83. Die moet je ook weer tegenboeken met vooruitbetaalde bedragen via inkoopboek gaat het niet, dan boek je tegen crediteuren Via memoriaal dan? En moet je ook voor Memoriaal een ordner aanleggen net zoals voor: bank/verkoop/inkoop/kas/ ???? Ik hoor echt heel graag van je Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45585-boeken-voorschot-en-later-factuur-bij-huur-materialen/#findComment-465597 Delen op andere sites More sharing options...
0 topitos100 Geplaatst: 1 mei 2014 topitos100 17 0 Geplaatst: 1 mei 2014 Trouwens Joost, zou het niet op een nog sneller en efficiënte manier kunnen eventueel? hoor graag van je of dit kan Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45585-boeken-voorschot-en-later-factuur-bij-huur-materialen/#findComment-465600 Delen op andere sites More sharing options...
0 Hermes Ratgers Geplaatst: 1 mei 2014 Hermes Ratgers 1,4k 96 Geplaatst: 1 mei 2014 Even later stort het verhuurbedrijf het bedrag van 304,17 terug, dat gaat dus ook netjes via het Bankboek Bank 304.17 a) vooruitbet. 304.17 Nee, dat is afhankelijk van hoe je de inkoopfactuur boekt maar normaal gesproken crediteur. Als het kan (niet elk pakket kan het volgens mij) dan boekt je een inkoopfactuur in Huurkosten materiaal € 79,20 BTW € 16,63 -/- Vooruitbetaalde bedragen (-/-) 400 Dat geeft een creditfactuur van € 304,17 die je via de bank af kan boeken. Een andere mogelijkheid is de inkoopfactuur te boeken voor een bedrag van € 95,83 en de ontvangen bedrag te splitsen in 2 bedragen (een ontvangst van € 400 welke je afboekt tegen vooruitbetaalde kosten en een betaling van € 95,83 welke je afboekt tegen crediteur) Succes (ps de methode van Joost is obv kasstelsel derhalve ook het snelst) (ps 2 een snellere manier is geen borg betalen of niet huren) Met vriendelijke groet, Hermes Ratgers Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45585-boeken-voorschot-en-later-factuur-bij-huur-materialen/#findComment-465601 Delen op andere sites More sharing options...
0 topitos100 Geplaatst: 1 mei 2014 topitos100 17 0 Geplaatst: 1 mei 2014 Bedankt voor je snelle reactie. Dus als ik het goed begrijp bedoel je dit: Eerst boek je die 400 af: vooruitbet. 400 a) Bank 400 Vervolgens wanneer de factuur komt, dan kan je de inkoopfactuur inboeken met: huurkosten 79.20 te vorder btw 16.63 a) crediteur 95.83 vervolgens wanneer het geld is overgeboekt, dan ga je naar je bankboek en boek je: Bank 400 a) vooruitontv bedr 400 vervolgens via bank (volgende regel) klik/vink je de crediteur weg via openstaande posten waardoor je alsnog op een saldo komt van 304.17 (400 eerst plussaldo via bank - 93.17 via crediteur = 304.17) klopt dit? is dat ook wat Joost hier uitlegt met deze journaalpost, dus zoals hierboven: Bank 304,17 Te vorderen BTW 16,63 Huurkosten materialen 79,20 Aan vooruitbetaalde bedragen 400 ***Moet je voor memoriaal ook een ordner aanleggen, net zoals voor het inkoop/bank/verkoop/kasboek? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45585-boeken-voorschot-en-later-factuur-bij-huur-materialen/#findComment-465605 Delen op andere sites More sharing options...
0 Hermes Ratgers Geplaatst: 2 mei 2014 Hermes Ratgers 1,4k 96 Geplaatst: 2 mei 2014 Precies, en ja het komt op het zelfde neer. Hoer je het ook boekt moet per saldo de uitkomst zijn dat er dit uitkomt: huurkosten 79.20 te vorder btw 16.63 a) bank 95.83 Als administrateur is het gebruikelijk om aan het eind van het jaar de jaarrekening af te ronden met memoriaalboekingen. Deze boekingen schrijf je genummerd op een A4 blaadje met de bijlage erachter. Hiervoor hoef je geen ordner aan te leggen (is meestal niet meer dan een paar blaadjes) maar bewaren is wel handig. Tegenwoordig is er een hoop veranderd en kun je in het boekhoudpakket al een memoriaalboeking koppelen aan een ander boekstuk. Als dat niet zo kan, dan gewoon op een blaadje de boekingen bijhouden zodat de herkomst van de boeking altijd te herleiden is. Met vriendelijke groet, Hermes Ratgers Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45585-boeken-voorschot-en-later-factuur-bij-huur-materialen/#findComment-465622 Delen op andere sites More sharing options...
0 topitos100 Geplaatst: 2 mei 2014 topitos100 17 0 Geplaatst: 2 mei 2014 Beste herafin, Hartstikke bedankt voor je reactie en uitleg! ben superblij dat er zulke forums zijn waar je je verhaal kwijt kunt :) Nu zit ik eigenlijk met een heel klein verwarringsprobleempje. Stel je hebt een factuur van 120 euro ontvangen van je crediteur voor de aankoop van kantoormateriaal. Je boekt netjes de factuur in via het inkoopboek. vervolgens betaal je hem de volgende dag via bank. Maar uiteindelijk wil je een gedeelte toch retour sturen. de kantoorwinkel betaalt je via bank 60 terug je maakt de volgende boeking: aankoop 1 april Kantoorkosten 100 te vorderen BTW 20 a) crediteuren 120 betaald 2 april Via bank: Crediteuren 120 a)bank 120 Retour 3 april, creditnota: Crediteuren 60 a) te vord btw 10 a) kantoorkost 50 Geld ontvangen op de bank: Bank 60 a) crediteuren 60 wanneer ik deze boekingen maken, krijg ik bij de crediteurenkaart: Debet Credit 60 (creditnota) 60 (via bank ontvangen) 120 (via bank betaald) 120 (aan crediteuren) --------------------------------- 180 180 Als je het zo optelt onderaan de streep, dan zie je 180 Debet en 180 Credit (120+60) Terwijl het eigenlijk 120-60 = 60 moet zijn. Of moet ik het niet optellen?? Ik kijk hier verkeerd naar...Het lijkt zo dubbelop Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45585-boeken-voorschot-en-later-factuur-bij-huur-materialen/#findComment-465650 Delen op andere sites More sharing options...
0 Hermes Ratgers Geplaatst: 2 mei 2014 Hermes Ratgers 1,4k 96 Geplaatst: 2 mei 2014 Als je datgeen waar bank bijstaat optelt kom je op 120-60 = 60 uit, dus wat je wilt. Grootboekkaart telt gewoon alles bij elkaar. Per saldo gaat het goed, maar ik vraag me af of deze vraag wel overeenkomt met de doelstelling van dit forum. Met vriendelijke groet, Hermes Ratgers Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45585-boeken-voorschot-en-later-factuur-bij-huur-materialen/#findComment-465655 Delen op andere sites More sharing options...
0 topitos100 Geplaatst: 2 mei 2014 topitos100 17 0 Geplaatst: 2 mei 2014 Bedankt voor je antwoord. Sorry je hebt gelijk Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45585-boeken-voorschot-en-later-factuur-bij-huur-materialen/#findComment-465675 Delen op andere sites More sharing options...
Cijfer
Cijfer
Ik heb materiaal gehuurd bij Boels en heb met zakelijke pin het voorschot betaald van €400,- en kreeg een contract mee.
Bij inleveren van materialen blijkt de factuur €95,83. Op de factuur staat het voorschot vermeld en het bedrag van €304.17 wat ik zal terugontvangen.
Hoe boek ik dit?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45585-boeken-voorschot-en-later-factuur-bij-huur-materialen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag