• 0

Lean Startup versus regelgeving [rechtsvorm en vastlegging naam]

Beste allen,

 

Bij het opzetten van een nieuwe onderneming ben je natuurlijk een idee aan het testen en continue verbeteren. (ik ben een startende student ). Je maakt hierbij zo min mogelijk kosten totdat je idee is gevalideerd en dusdanig is vormgegven dat er een succesvol business model ontstaat. Welke tips hebben jullie ten aanzien van de kosten van oprichting voor een bv?

 

Een bv met holdingstructuur komt al gauw uit op 1200 euro, dit wil ik graag oprichten om de naamgeving veilig te stellen. Aan de andere kant betekent dit dat je kosten maakt terwijl je nog een idee aan het valideren bent. Wat is jullie perspectief hierop?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik bedoel dat ik graag ingeschreven wil staan bij de kvk zodat er niemand dezelfde naam kan gebruiken voordat je het product 'deelt' en verbetert. Dit betekent dan wel dat je de onderneming daadwerkelijk al opricht en dus kosten maakt.

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel dat ik graag ingeschreven wil staan bij de kvk zodat er niemand dezelfde naam kan gebruiken voordat je het product 'deelt' en verbetert.

 

Klok en klepel :) En welke naam denk je daarmee (IMHO ten onrechte en sowieso tegen onnodig hoge kosten) te "bescbermen" ? De statutaire naam, de handelsnaam of de naam van het product?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste PTWEB,

 

Over het algemeen zou je kunnen stellen dat startende ondernemers vaak denken "goud in handen" te hebben. Mogelijk ben jij één van deze weinige mensen die dat ook inderdaad heeft, alleen kom je hier pas achter door je idee te delen met de juiste mensen. Dit zou je kunnen doen door deze mensen vooraf een geheimhoudings-overeenkomst te laten tekenen. Op deze manier leg je vooraf vast dat mensen op straffe van (meestal) een boete jouw idee niet zullen gebruiken of delen met derden.

 

Na het lezen van jouw verhaal kreeg ik de indruk dat de toegevoegde waarde van jouw idee voornamelijk (of zelfs uitsluitend) bestaat uit de naam (omdat je deze graag wilt beschermen). Is dat ook zo? Indien dit het geval is zijn er ook andere mogelijkheden om deze naam vooraf (deels) te beschermen. Deze lijst is zeker niet limitatief:

 

- Je kunt een eenmanszaak starten en de handelsnaam inschrijven (dit is geen inschrijving van een MERKnaam, maar uitsluitend inschrijven van een HANDELSnaam). De kosten voor inschrijving zijn tegenwoordig €50,- (of is dat alleen bij de B.V.?).

- Je kunt via BBIE (https://www.boip.int/) je naam laten registeren als woordmerk in de Benelux, kosten €200.

- Je koopt de betrokken domeinnamen en variaties daarvan op. Kosten slechts enkele tientallen euro's.

- Je kunt je idee registeren in het I-depot (Maar het i-DEPOT geeft je geen (intellectueel) eigendomsrecht en biedt dus ook geen bescherming.)

 

Indien je naam niet de grootste toegevoegde waarde genereerd in je toekomstige onderneming dan zou ik zorgen dat je de concurrentie voorblijft. Het is niet noodzakelijk om een B.V. op te richten of via die B.V. je handelsnaam te registeren, dit kan immers ook via een eenmanszaak of gewoon in persoon (zonder KvK inschrijving). Bij de oprichting van een B.V. moet je rekening houden met hogere opstart- en onderhoudskosten die in jouw situatie totaal onnodig zouden (kunnen) zijn. Maar om niet teveel in de "what-if" scenario's te blijven redeneren. ik zou adviseren de domeinnamen te kopen en een eenmanszaak op te richten zodat je de handelsnamen kunt inschrijven. Daarnaast zou ik gebruik maken van een geheimhoudings-verklaring voor het omschrijven en beschermen van je "bredere idee" en deze delen met de juiste mensen. Een spreekwoord die hier (mogelijk) van toepassing is:

 

"Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen."

M. Verstraeten

www.startflex.com

info@startflexbv.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.