• 0

Wanbetalers: geen geaccordeerde offertes, wel facturen verstuurd

Hi!

 

Heb rondgezocht maar kon geen specifieke info hierover vinden... wellicht dat iemand hier kan helpen:

 

Ik heb een geschil met een klant.

 

Er staat inmiddels een fiks bedrag aan niet betaalde facturen open.

Na bellen met de klant hebben ze toegezegd op een betalingsregeling. Dit is bevestigd in een email, waarin de openstaande bedragen zijn opgesomd, met daaronder: "ons voornemen is openstaande facturen in 5 termijnen te voldoen vanaf XX." Ik heb inmiddels pas 1 termijn ontvangen (halverwege termijn 3), ze lopen nu dus ook in de betalingsregeling achter.

 

Als ik bel zeggen ze dat ze geen geld hebben en heus zullen betalen, maar ik vertrouw het niet meer zo, helaas.

 

Ik heb het alleen niet al te handig aangepakt, want er zijn geen geaccordeerde offertes. Wat ik wel heb:

- verstuurde facturen

- een mail waarin ze zeggen 'voornemens' te zijn de openstaande facturen in termijnen te betalen(ze hebben in de mail enkel het factuurnummer en bedrag incl btw genoemd - maar dit komt overeen met mijn eigen administratie)

- mailcontact waaruit blijkt dat ik de werkzaamheden daadwerkelijk verricht heb.

 

Mijn vraag is nu: kan ik hier mee naar een incassobureau? Is dat aan te raden?

 

Hebben jullie nog tips? Ik hoor het graag :)

 

Enorm bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt toch de bevestiging van wat ze nog moeten betalen, in de vorm van die regeling? dat is voldoende om mee te gaan dagvaarden. Dat je geen getekende offerte hebt, maakt dan echt niet uit.

 

Jep, dat heb ik inderdaad.

 

Denk je dat een incassobureau dat ook vind? Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

Om wat voor bedrag gaat het?

 

Wat ik lees is, dat de klant wel wil betalen maar niet kan betalen, hij loopt nu twee termijnen achter. Een incassobureau kan voor voor jou de betalingsregeling bewaken en aanmanen. Desnoods een deurwaarder sturen, maar als er geen geld of spullen aanwezig zijn, betaal je zelf de kosten van een deurwaarder. Misschien zijn er meer schuldeisers?

 

Ik heb het zelfde een keer meegemaakt met een klant, volledige toezegging aan een betalingsregeling, dit niet nakomen en vervolgens failliet gaan. Ik was ook maar 1 van de schuldeisers.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eens beginnen met een stevig gesprek, liefst oog in oog. Je hebt klanten die het uiterste uit het zogenaamde leverancierskrediet willen halen ter optimalisering van de winst. Soms krijgt een administratie gewoon de opdracht niet te betalen tot het echt moet. Dan kan het helpen je tanden te laten zien en te dreigen met incasso of een dagvaarding.

 

Als de betreffende klant daarentegen wel wil maar niet kan betalen, moet je hem dan opzadelen met extra kosten. Dat is niet goed voor de relatie maar uiteindelijk kan het ook averechts werken.

Niemand heeft zin om achter zijn centen aan te moeten en drive om het uit handen te geven is begrijpelijk maar ik zou het als laatste redmiddel zien.

Link naar reactie
  • 0
Niemand heeft zin om achter zijn centen aan te moeten en drive om het uit handen te geven is begrijpelijk maar ik zou het als laatste redmiddel zien.

 

Het is algemeen bekend dat de kans dat de vordering kan worden geïncasseerd afneemt met het verstrijken van de tijd. Afwachten is vrijwel nooit verstandig, zeker niet in een geval zoals dit waarbij de betalingsplicht niet ter discussie staat en er kennelijk meer druk nodig is om de debiteur tot betaling te bewegen.

Link naar reactie
  • 0

Een incassobureau heeft weinig te vinden, die werken voor jou.

 

Haha, daar heb je gelijk in! WIlde meer weten of dit genoeg grond is om het nu echt 'professioneel' te laten aanpakken.

 

Ik verwacht dat een no-cure no-pay bureau er ook wel heil in zit, maar waarom bel je ze niet gewoon dan weet je het meteen.

> Inderdaad, ga ik doen, bedankt!
Link naar reactie
  • 0

Om wat voor bedrag gaat het? >

Vind ik niet netjes om hier te melden... maar zeg maar gerust... een half jaar huur ;)

 

Wat ik lees is, dat de klant wel wil betalen maar niet kan betalen, hij loopt nu twee termijnen achter. Een incassobureau kan voor voor jou de betalingsregeling bewaken en aanmanen. Desnoods een deurwaarder sturen, maar als er geen geld of spullen aanwezig zijn, betaal je zelf de kosten van een deurwaarder. Misschien zijn er meer schuldeisers?

 

Ik heb het zelfde een keer meegemaakt met een klant, volledige toezegging aan een betalingsregeling, dit niet nakomen en vervolgens failliet gaan. Ik was ook maar 1 van de schuldeisers.

 

> dit is exact waar ik bang voor ben, dat als het te lang doorgaat dat er dan niets meer te halen valt. Heb mezelf nu een ultimatum gesteld en dan ga ik aan de slag met een incassobureau. Bedankt voor je reactie.

 

[mod edit: citaat hersteld i.v.m. leesbaarheid]

Link naar reactie
  • 0

Niemand heeft zin om achter zijn centen aan te moeten en drive om het uit handen te geven is begrijpelijk maar ik zou het als laatste redmiddel zien.

 

Het is algemeen bekend dat de kans dat de vordering kan worden geïncasseerd afneemt met het verstrijken van de tijd. Afwachten is vrijwel nooit verstandig, zeker niet in een geval zoals dit waarbij de betalingsplicht niet ter discussie staat en er kennelijk meer druk nodig is om de debiteur tot betaling te bewegen.

 

Waar lees jij dat ik afwachten adviseer Lucien? Juist niet zou ik zeggen, ik zeg "er op af". Waar ik voor wil waarschuwen is het idee dat met het starten van een incassotraject het probleem vanzelf opgelost is. Feit is dat je een klant opzadelt met extra kosten en extra stress. Wachten is niet goed voor de kans op het krijgen van je geld maar iemand die amper kan betalen extra te laten betalen lijkt me evenmin te kans te vergroten. Bovendien ben je hem vrijwel zeker als klant kwijt. We zien hier op HL regelmatig de andere kant, namelijk van een ondernemer in moeilijkheden. Niet afwachten dus maar wel handelen met verstand en als het kan ook wat tact. Dat maakt ook een eventueel verlies een stuk dragelijker.

Link naar reactie
  • 0

Waar lees jij dat ik afwachten adviseer Lucien? Juist niet zou ik zeggen, ik zeg "er op af". Waar ik voor wil waarschuwen is het idee dat met het starten van een incassotraject het probleem vanzelf opgelost is. Feit is dat je een klant opzadelt met extra kosten en extra stress. Wachten is niet goed voor de kans op het krijgen van je geld maar iemand die amper kan betalen extra te laten betalen lijkt me evenmin te kans te vergroten. Bovendien ben je hem vrijwel zeker als klant kwijt. We zien hier op HL regelmatig de andere kant, namelijk van een ondernemer in moeilijkheden. Niet afwachten dus maar wel handelen met verstand en als het kan ook wat tact. Dat maakt ook een eventueel verlies een stuk dragelijker.

 

Ik weet dat ik die klant dan kwijt ben, maar de manier waarop ze mij nu behandelen vind ik totaal niet netjes (ik moet zelf steeds achter het geld aan, krijg vage antwoorden, hoor opeens helemaal niks meer van mensen waar ik anderhalf jaar bijna dagelijks mee gewerkt heb), dus wat dat betreft vind ik het niet erg om het nu wat 'harder' te spelen.

 

Bedankt voor je reactie! :)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.