• 0

4/5e van de subsidies afschaffen?

Hallo,

 

na wat rond te neuzelen over de het subsidiebeleid in Nederland stuitte ik op dit bericht: http://www.burkestichting.nl/content/nl/stichting/subsidiestaat.html

 

Opmerkelijk conclusie hierin is dat Nederland er beter mee zou zijn als bijna 80% van de bestaande subsidies zou afschaffen. Redenaties hierachter die mij interesseren zijn bijvoorbeeld dat wanneer het merendeel van de besparing van 15 mld. teruggegeven zou worden aan de bevolking dmv belastingverlaging de koopkracht zou verbeteren, en dat het ondernemerschap gestimuleerd zou worden.

De achterliggende gedachte voor de laatste redenatie is mij nog niet helemaal duidelijk. Tuurlijk, door privatisering van vele subsidieregelingen ontstaan wat nieuwe markten. Maar aan de andere kant zijn er veel startende en innovatieve ondernemingen afhankelijk van subsidieregelingen?!?

 

De niet-economische onderwerpen heb ik nu links laten liggen, omdat die hier niet echt thuis horen.

 

Wat is jullie mening? Niet echt een kreet voor hulp, maar af en toe een balletje opgooien kan ook interessant zijn, toch?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, dit is een lastig. Persoonlijk ben ik van mening dat subsidies voor ondernemingen, weggegooit geld zijn. Niet effectief. Bij de pre-concurrentiele ontwikkelingsfase van nieuwe technologie kan ik me best wat voorstellen. Het afschaffen van 80% van de subsidies aan Senter/Novem, TNO en Syntens en de Universiteiten houden aan hun verplichting tot kennisexploitatie zal de economie zeker geen schade berokkenen. Lekker storten op giro 555 die miljarden :D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook van mening dat een goed onderzoek naar het effect van het schrappen van 80% van de subsidies zou moeten plaatsvinden.

 

Niet eens vanwege de subsidie zelf (hoewel ik grote twijfels heb bij een aantal subsidies wat betreft doelmatigheid), maar ik zou wel eens willen weten hoe groot het bedrag is dat gespendeerd wordt aan organisaties om deze subsidies uit te keren en erover te adviseren ten opzichte van het bedrag aan de daadwerkelijke subsidie zelf.

 

Ik heb het gevoel dat er veel geld besteed wordt aan subsidieorganisaties en vraag mij af of je dat geld niet zou kunnen besteden aan belastingverlaging.

 

Of in ieder geval dat je een mechanisme bedenkt dat ondernemers zelf kunnen meebeslissen of zij gebruik willen maken van deze organisaties.

Bijvoorbeeld dmv adviesvouchers waarbij je 20% van de advieskosten zelf moet betalen. Krijgt een advies-subsidie organisatie geen vouchers dan is er blijkbaar weinig behoefte aan die club.

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Och, als je ziet hoe vaak een miljoenensubsidie voor het bedrijfsleven leidt tot de aanschaf van een mooi grachtenpand, gloednieuwe PC's, nieuw interieur etc etc, dan lijkt het me dat daar gerust in gesneden kan worden. Laat de overheid zich liever intensiever bezighouden met goed onderbouwde microkredieten/subsidies van 5 cijfers.

 

Laatst zag ik weer een miljoenensubsidie vrijkomen voor een niet-openbaar commercieel project tussen 3 partijen, waaronder IBM (omzet: kleine 100 miljard). Is dat dan echt nodig, vraag ik me af.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Mijn laatste werkgever, een ontwerpburo, gebruikt al jaren speur- en ontwikkelingssubsidies van Senter en daar komen leuke dingen vandaan. Ik vraag me af of ze dat zouden kunnen doen zonder die subsidies. Zonder zouden ze wel bestaansrecht hebben maar zich vermoedelijk op minder innoverende projecten richten om het risico te beperken.

 

Aan de andere kant heb ik op dit forum eens een vreselijk flame geschreven over een clubje amateur onderwijzers die subsidie hadden ontvangen in het kader van het onderrichten van het MKB in de technologische wereld,

 

Een mening is snel gevormd als je meer van het ene of het andere soort verhalen hoort. Een artikel voor of tegen subsidies schrijven is volgens mij dus net zo makkelijk.

 

Het belangrijkste punt is dat je wat bereikt met je subsidies. Ik heb zelf eens een projectvoorstel mogen schrijven voor een Senter subsidie aanvraag met als opmerking dat degene die hem zou beoordelen vooral van veel technische details hield. Het project zelf vond ik nou ook niet het hoogtepunt van innovatie en de slaagkans van het project was voor het bedrijf nihil. Idem voor die opleidingsclub, een cursus hoe maak ik een site moet niet gesubsideerd worden als hun eigen site echt helemaal nergens op slaat. Mijn idee: ontsla al die suffe ambtenaren zonder verstand van zaken die subsidie aanvragen behandelen en neem een groter deel van de subsidiepot voor de beoordeling van het plan en eventueel het resultaat door mensen uit de markt (ik zeg eventueel omdat veel subsidies nu eenmaal op basis van inspanningsverplichting en niet prestatieverplichting worden gegeven)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben in principe voorstander van het afschaffen van het grootste deel van subsidies en andere overheidsregelingen die het (bedrijfs)leven via financiele incentives een richting op willen sturen.

 

Uiteraard gebeuren er soms hele mooie dingen met dat geld, soms ook niet. Over deze gelden beschikken is vaak een bewerlijke proces, en is tevens vaak oneerlijk tegenover anderen die niet in aanmerking komen, of niet de middelen hebben om een goede aanvraag te doen.

 

Redenaties hierachter die mij interesseren zijn bijvoorbeeld dat wanneer het merendeel van de besparing van 15 mld. teruggegeven zou worden aan de bevolking dmv belastingverlaging de koopkracht zou verbeteren, en dat het ondernemerschap gestimuleerd zou worden.

 

Het verlagen van de belastingdruk voor bedrijven en personen zou wat mij betreft veel vaker genoemd mogen worden, juist als argument om iets eens 'niet' te doen vanuit de overheid. Consumenten en bedrijven weten vaak prima wat ze willen, en spenderen hun geld aan de goederen en diensten die zij belangrijk vinden.

Link naar reactie
  • 0

Het zou voor heel veel sectoren heel goed zijn om subsidies af te schaffen, denk ik. Waarom ? Simpelweg omdat subsidies onechte vraag is, onechte behoefte. Zeker op de langere termijn.

 

Ik denk dat de feedback van klanten iedere dag, ieder uur, veel gezonder is voor welke persoon of organisatie dan ook, dan een keer in de vier jaar op een heeeeel indirecte manier politici kunnen afrekenen op het in stand houden van subsidies.

Link naar reactie
  • 0

Het zou voor heel veel sectoren heel goed zijn om subsidies af te schaffen, denk ik. Waarom ? Simpelweg omdat subsidies onechte vraag is, onechte behoefte. Zeker op de langere termijn.

 

Ik denk dat de feedback van klanten iedere dag, ieder uur, veel gezonder is voor welke persoon of organisatie dan ook, dan een keer in de vier jaar op een heeeeel indirecte manier politici kunnen afrekenen op het in stand houden van subsidies.

 

Daar sluit ik mij bij aan.

Subisidies moeten vooral een tijdelijk karakter hebben, en niet zoals in b.v. de landbouw structureel van aard zijn. De markt vergroeit dan helemaal en verliest zijn aanpassingsvermogen.

Je zou kunnen spreken van een geconditioneerde markt.

Hetzelfde geld b.v. ook voor de hypotheekrente aftrek, kan ook de bak in.

 

Subsidies ter stimulering van nieuwe ontwikkelingen ben ik wel voor.

En dan bedoel ik echt nieuwe ontwikkelingen, en niet een clubje die met de zoveelste "nieuwe" zonnepaneel techniek aankomen.

Voor bedrijven moet wel een soort "subsidie" zijn op voor hun nieuwe ontwikkelingen.

Maar dan denk ik meer aan bepaalde belastingvoordelen, als zij de ontwikkeling uitbesteden moet dit voordeel bij dit ontwikkelbedrijf terecht komen. Op deze manier stimuleer je ontwikkelingen in Nederland en is de kans groter dat ook de productie hier blijft.

Door R & D hier goedkoper te maken, kunnen nieuwe ontwikkelingen in ieder geval in aanloop concureerbaar zijn met de lage lonenlanden.

 

Wat dat betreft is een betaalbaar en eenvoudig europees patent ook zo belangrijk, een lage kostprijs is nu een noodzakelijk alternatief, oftewel produceren in lage lonen landen. Hier zijn we dan de productie kwijt.

Link naar reactie
  • 0

Elk systeem waarbij de beoordeling van het toekennen van een voordeel zo min mogelijk bemoeienis oplevert van anderen (lees ambtenaren), is een goeie.

 

met algemene, ruime beoordelingscriteria, waarbij een ondernemer zelf initiatief moet nemen om te beginnen. Pas daarna moet een ambtenaar (snel) duidelijk maken waarom iemand niet onder de regeling valt.

Een regeling : vooral faciliteren van ontstaan initiatief, niet het initiatief zelf oproepen of vervormen. Maak een tax-free zone voor specifieke activiteiten en beloof bijv. 7 jaar belastingvrijheid.

 

Ik vind vooral van belang dat iemand primair zelf zoveel mogelijk uit de markt wil slaan, ipv dat die puur op basis van de subsidie een onderneming begint. Zo kweek je alleen maar slappe ondernemingen.

En als de regelgeving rond subsidies ook nog eens vol met lastig te interpreteren regels zit, dan heb je een gegarandeerd overleg- en interpretatiecircus gemaakt , dat zich voortdurend richt op de uitlatingen van ambtenaren en politici.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.