• 0

Hoe bepalen detailhandelaars hun marge?

Ik wil binnenkort (nu ja, niet op zo héél korte termijn) een product op de markt brengen. Het gaat om iets uit de categorie Voeding en is niet uitzonderlijk uniek.

 

Nu heb ik wel een berekening van de kosten van productie, levering en promotie, maar weet iemand hoe een detailhandelaar zijn uiteindelijke verkoopprijs en marge bepaalt? Houdt de detailhandelaar daarbij rekening met variabele kosten (zoals transport van een magazijn naar de winkels) of neemt die gewoon een vast percentage op de aankoopprijs?

 

Na een summier marktonderzoek heb ik een optimale verkoopprijs in gedachten (deze moet ik eerst nog laten bevestigen door een grondigere bevraging). Stel dat een detailhandelaar een vast percentage op de aankoopprijs neemt en ik het toepasselijke BTW-percentage ken, dan kan ik mijn verkoopprijs proberen zo in te stellen dat het product aan die prijs in de winkelrekken komt. Of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wie betaalt de derving? En stel dat jouw afnemers een betaaltermijn van 60 of 90 dagen hanteren, hoe wil je dat financieren? Moet het product geconditioneerd bewaard, vervoerd en verkocht worden?

 

Wie heeft de macht in het distributiekanaal? Die partij bepaalt de inkoop- en verkoopprijs. Vecht je de markt maar eens op, als je geen uniek product hebt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wie betaalt de derving? En stel dat jouw afnemers een betaaltermijn van 60 of 90 dagen hanteren, hoe wil je dat financieren? Moet het product geconditioneerd bewaard, vervoerd en verkocht worden?

 

Wie heeft de macht in het distributiekanaal? Die partij bepaalt de inkoop- en verkoopprijs. Vecht je de markt maar eens op, als je geen uniek product hebt.

 

Groet,

 

Highio

 

Bedankt.

 

Het gaat om een product met een relatief korte vervaldatum dat in de versafdeling komt. Best te consumeren binnen de 18 dagen na productie. Het lijkt me best direct te leveren aan de supermarktvestiging zelf, waar ze de voorraad direct in de koelafdeling zetten. Maar dat betekent dat ik steeds in kleine hoeveelheden zou moeten leveren, wat de distributiekost opdrijft.

 

Daar de producten zo'n korte houdbaarheid hebben, zouden de producten (in het ideale geval) reeds verkocht zijn vóór de vervaldatum van de factuur. Misschien bereik ik daarmee dat de detailhandelaar zelf minder marge wil hebben?

Link naar reactie
  • 0

Daar de producten zo'n korte houdbaarheid hebben, zouden de producten (in het ideale geval) reeds verkocht zijn vóór de vervaldatum van de factuur. Misschien bereik ik daarmee dat de detailhandelaar zelf minder marge wil hebben?

 

Juist meer. Wie neemt het risico voor onverkochte producten en de kosten van verwerking? Doe jij dat?

 

Supermarkten leveren vanaf DC's. Die zitten niet te springen op kleine leveranciers die kleine partijen naar de winkel brengen. Teveel gedoe en gezeur met de gemeente.

 

Heb je al eens met iemand bij een supermarkt gesproken? Dit is 99% dromerij.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Heb je al eens met iemand bij een supermarkt gesproken? Dit is 99% dromerij.

waarschijnlijk kom je idd niet eens binnen zonder toestemming van het hoofdkantoor, anders moet je het zoeken bij de kleine lokale ondernemer..

 

heb je al andere verkoopkanalen overwogen?

afhankelijk van je product kan je natuurlijk ook kiezen voor de zelfstandige speciaalzaak.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Heb je al eens met iemand bij een supermarkt gesproken? Dit is 99% dromerij.

waarschijnlijk kom je idd niet eens binnen zonder toestemming van het hoofdkantoor, anders moet je het zoeken bij de kleine lokale ondernemer..

 

heb je al andere verkoopkanalen overwogen?

afhankelijk van je product kan je natuurlijk ook kiezen voor de zelfstandige speciaalzaak.

 

Daar breng je inderdaad een belangrijk punt aan. Ik denk dat het vooral afhangt van het productievolume. Voor speciaalzaken en buurtwinkeltjes zou een kleiner volume nodig zijn, maar dan gaat het product zich meer moeten onderscheiden. Supermarktketens willen waarschijnlijk enkel producten aankopen die in alle filialen zullen worden aangeboden. Kwestie van consistentie in het assortiment.

Link naar reactie
  • 0
Voor speciaalzaken en buurtwinkeltjes zou een kleiner volume nodig zijn, maar dan gaat het product zich meer moeten onderscheiden. Supermarktketens willen waarschijnlijk enkel producten aankopen die in alle filialen zullen worden aangeboden. Kwestie van consistentie in het assortiment.

 

Is allemaal getheoretiseer. Praat eens met iemand in het vak. Franchisehouders hebben een paar procent assortimentsvrijheid, dat is afgedwongen door de NMa. Bovendien is een internationale trend dat grote supermarkten ook lokale leveranciers een ingang bieden. Kansen zat. Maar waarom op een supermarkt mikken als de entree naar een lokale speciaalzaak een veel lagere drempel heeft. Ga eens praten met een echte winkelier!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.