ik zit me steeds meer te verdiepen in dit hele belasting-/administratiegebeuren en nu kom ik bij het punt van afschrijvingen. Ik zag al een paar topics erover in dit forum (search->afschrijvingen) maar ik heb toch een aantal (simpele) vragen:
Eerst even voor de zekerheid dat ik het goed begrijp:
Als ik een computer koop (zeg, 1500 euro), en het heeft een afschrijvingstermijn van 3 jaar en 200 euro restwaarde (zag al iemand zeggen 100eur maarja), das dan dus (1500-200)/3=433eur/jaar.
Als ik het goed begrijp: als ik 10.000 euro/jaar winst heb en die pc zou mijn enige aanschaf zijn, dan hoef ik dus over 10000-433=9567 eur belasting te betalen ipv 10000 eur?
Nou las ik ook op de belastingdienst site dat je als starter ook aan "willekeurige afschrijving" mag doen. Dit betekend dus dat ik in mijn 1e jaar de pc helemaal mag afschrijven? (najah, 1300 EUR)
Kan me voorstellen dat het ervan afhangt of dat handig is of niet.. als ik geen belasting zou moeten betalen (ivm te laag verschuldigd bedrag) kan ik het beter niet doen, en anders wel. Klopt? ;)
Nou is mijn vraag, wanneer moet ik dit beslissen? Als ik namenlijk 7000 het 1e jaar verdien en ik geen belasting (naja BTW) hoef te betalen is het nogal "naar" als ik dan al de pc voor 1300eur heb afgeschreven.. Maar als ik bijv 9000 eur verdien en dus (los van uitgaven) ca 1000 eur belasting moet betalen (auw!) dan zou ik graag die pc direct willen afschrijven.. Of voor 1000 eur, en het jaar erop op 300 eur.. als dat kan.
Maar kan dit? Of heb je dit probleem uberhaupt nooit omdat dit allemaal aan het eind van het (boek)jaar wordt gedaan? :)
Beetje off-topic maar.. Ik zag tijdens mijn search iemand de elsevier belastinggids noemen (lijkt wel Belasting Almanak te heten tegenwoordig).. Is dit handig? Staan hier ook dingen in als afschrijvingen, aftrekdingen (bijv cursussen) ed? Kortgezegd, heb je daar ook echt wat aan als ondernemer of is het meer voor de-normale-man/vrouw-in-loondienst?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
seis
seis
Hoi,
ik zit me steeds meer te verdiepen in dit hele belasting-/administratiegebeuren en nu kom ik bij het punt van afschrijvingen. Ik zag al een paar topics erover in dit forum (search->afschrijvingen) maar ik heb toch een aantal (simpele) vragen:
Eerst even voor de zekerheid dat ik het goed begrijp:
Als ik een computer koop (zeg, 1500 euro), en het heeft een afschrijvingstermijn van 3 jaar en 200 euro restwaarde (zag al iemand zeggen 100eur maarja), das dan dus (1500-200)/3=433eur/jaar.
Als ik het goed begrijp: als ik 10.000 euro/jaar winst heb en die pc zou mijn enige aanschaf zijn, dan hoef ik dus over 10000-433=9567 eur belasting te betalen ipv 10000 eur?
Nou las ik ook op de belastingdienst site dat je als starter ook aan "willekeurige afschrijving" mag doen. Dit betekend dus dat ik in mijn 1e jaar de pc helemaal mag afschrijven? (najah, 1300 EUR)
Kan me voorstellen dat het ervan afhangt of dat handig is of niet.. als ik geen belasting zou moeten betalen (ivm te laag verschuldigd bedrag) kan ik het beter niet doen, en anders wel. Klopt? ;)
Nou is mijn vraag, wanneer moet ik dit beslissen? Als ik namenlijk 7000 het 1e jaar verdien en ik geen belasting (naja BTW) hoef te betalen is het nogal "naar" als ik dan al de pc voor 1300eur heb afgeschreven.. Maar als ik bijv 9000 eur verdien en dus (los van uitgaven) ca 1000 eur belasting moet betalen (auw!) dan zou ik graag die pc direct willen afschrijven.. Of voor 1000 eur, en het jaar erop op 300 eur.. als dat kan.
Maar kan dit? Of heb je dit probleem uberhaupt nooit omdat dit allemaal aan het eind van het (boek)jaar wordt gedaan? :)
Beetje off-topic maar.. Ik zag tijdens mijn search iemand de elsevier belastinggids noemen (lijkt wel Belasting Almanak te heten tegenwoordig).. Is dit handig? Staan hier ook dingen in als afschrijvingen, aftrekdingen (bijv cursussen) ed? Kortgezegd, heb je daar ook echt wat aan als ondernemer of is het meer voor de-normale-man/vrouw-in-loondienst?
Dank!
Seis.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/4577-willekeurige-afschrijvingen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag