• 0

Bv, eenmanszaak of holding en eenmanszaak

Ik heb een bv bij een jaaromzet van ca. 170k. Nu kijk ik naar de mogelijkheden van een eenmanszaak en gezien de aftrekmogelijkheden starters en ook gezien de kosten van 2k voor de bv administratie en jaarrrekening overweeg ik de bv te eindigen of alleen te gebruiken voor beleggingsinvesteringen, zit nu 100k in wat wordt belegd in aandelen.

 

Ik verwacht komende jaren op huidig omzetniveau te zitten en de aansprakelijkheid voor mijn werkzaamheden zijn inmiddels niet risicovol dus hoef dat niet te verzekeren. De bv keert het minimum salaris dga uit .

 

Nu lees ik hier dat een bv is geen bv! Eenmanszaak is voordeliger etc. Ik weet niet wat de optie is die het meest inkomen genereert. Ook mijn boekhouder is hier niet duidelijk. Heeft iemand advies hoe ik dit verder kan onderzoeken naar de beste constructie?

 

Groet,

Ton

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Omzet is niet zo relevant voor de vraag wat voordeliger is, eenmanszaak of bv. Waar het om gaat is de winst. En natuurlijk de aftrekposten in de inkomstenbelasting (kosten financiering eigen woning). Het totaal bepaald of het fiscaal gezien verstandiger is om terug te gaan naar een eenmanszaak of te blijven ondernemen in de BV. Kun je aangeven wat de winst is die de BV maakt?

 

Verder hanteren wij inderdaad graag het adagium één BV is geen BV. Dat heeft te maken met de bescherming en aansprakelijkheid van de bestuurder als privé persoon. Maar ook de flexibiliteit van ondernemen, de mogelijkheid om onderdelen af te stoten, de werkmaatschappij om te zetten als eenmanszaak en de holding voort te zetten als investeringsmaatschappij en ga zo maar door. Met jouw plannen zou een holdingstructuur heel handig zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik ongeveer van 170k omzet aan winst 100k heb.

Kosten eigen woning is momenteel ca. 15.000 bruto per jaar (rente)

 

Dan kan het zeker lonen om eens te kijken of het voordeliger is om vanuit een eenmanszaak te gaan werken. Je zit in de buurt van het omslagpunt, het voordeel zal dan verwacht ik niet schokkend groot zijn maar is er wellicht wel.

 

Dat uitwerken valt helemaal buiten de scope van dit forum. Benader jouw boekhouder en vraag om dit uit te zoeken. Als hij dat niet kan of wil dan wordt het tijd om eens verder te kijken. Gedegen advies is echt noodzakelijk om een goede beslissing te kunnen nemen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Wellicht lees ik niet alles duidelijk, maar volgens mij is een eenmanszaak niet handig en heb je een mogelijk probleem.

 

Ten eerste heb je 1 bv, de werkzaamheden daarin zijn mij niet geheel duidelijk maar kunnen nogal eens heel belangrijk zijn.

 

Als je nu omstreeks 100.000 winst zit dan moet je daarbij op de dag salaris tellen om dat te vergelijken met de eenmanszaak winst. Dan zit je op 144.000 en is een BV zeker interessant (bij 100.000 ook).

De meerkosten van een BV voor de administratie begrijp ik nooit zo heel goed (salaris dag en kvk publicatierapport mag hooguit een paar honderd euro kosten).

 

Waar ik me meer zorgen over maak is of je salarisniveau niet te laag is volgens de belastingdienst. Als de omzet met name door jouw gemaakt wordt dan lijkt het me niet. Dit kan door de belastingdienst bij een eventuele controle wel eens gecorrigeerd worden naar 70% van je omzet. Maar wellicht lees ik je casus verkeerd.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. Mijn werk is advisering en interim management.

Vroeger wilden bedrijven vaak alleen zaken met een bv doen, ivm var, nu is dat vrijwel niet meer zo.

Het geld wat ik overhou laat ik in de bv. Ik doe daar niets mee, behalve de weggezette beleggingen.

Salaris was ik vergeten.

 

Als ik kijk naar plaatje zie ik:

Omzet 170 k

Af. 42 salaris

Af 15 kosten

Af. . 26 ozb

Af. 2 boekhouder

Winst. 87 k winst zo ongeveer denk ik!

 

Oh ja, salaris is wat het nu is over twee jaar en komend jaar ook, omzet kan echter zo voor een jaar naar o gaan'

 

_________

[full quote direct voorgaande post verwijderd (voegt niets toe) - mod]

Link naar reactie
  • 0

Om gelijk maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien: je bent adviseur en je zet per jaar 170k incl btw om, ongeveer 140k ex btw. De BV heeft verder vrijwel geen kosten. Zo op het oog met deze beperkte gegevens, zou ik verwachten dat er een dga-salaris van pakweg 100k opgenomen zou moeten worden, omdat de omzet eigenlijk volledig afhankelijk is van jouw persoonlijke arbeid en vrijwel nergens anders van. (Google even op 'gebruikelijk loon afroommethode')

 

Als je dat meeneemt in de vergelijking, is een eenmanszaak zekerweten voordeliger, als je puur naar het fiscale aspect kijkt. Een BV heeft echter nog meer functies, waaronder het creëren van een zekere standing bij je opdrachtgevers en je relaties, en scheiden van zakelijk vermogen en privé vermogen en het beter afdekken van zakelijke aansprakelijkheid.

 

 

Je vraagt om advies over hoe je kunt achterhalen wat in jouw geval de beste constructie is. Dat zou ik je inderdaad aanraden. Zoek een degelijke adviseur en koop dat advies in.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, zoals ik al aangaf zit je salarisnivo te laag. Trouwens de DGA salaris (ik schreef per ongeluk dag salaris) is al geen 42k meer, maar zoals ik al aangaf heb je te maken met een hoger salaris ivm de afroommethode.

 

Het lijkt me dat je huidig adviseur te weinig weet (je hoeft niet alle regels te kennen, maar enkele belangrijke lijkt me wel handig) en een beetje shoppen lijkt me niet overbodig.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de heldere reactie. Ik zal gelijk eens gaan shoppen naar een goede adviseur. Idd is het dga salaris dan te laag met de afroom methode lees ik nu ook via google. Ik zit met name met fiscale aspect. Zal gaan shoppen naar een giede adviseur en eerst de boekhouder hiervan op de hoogte brengen, misschien weet hij iemand, zou het zelf idd ook moeten weten!

 

Om gelijk maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien: je bent adviseur en je zet per jaar 170k incl btw om, ongeveer 140k ex btw. De BV heeft verder vrijwel geen kosten. Zo op het oog met deze beperkte gegevens, zou ik verwachten dat er een dga-salaris van pakweg 100k opgenomen zou moeten worden, omdat de omzet eigenlijk volledig afhankelijk is van jouw persoonlijke arbeid en vrijwel nergens anders van. (Google even op 'gebruikelijk loon afroommethode')

 

Als je dat meeneemt in de vergelijking, is een eenmanszaak zekerweten voordeliger, als je puur naar het fiscale aspect kijkt. Een BV heeft echter nog meer functies, waaronder het creëren van een zekere standing bij je opdrachtgevers en je relaties, en scheiden van zakelijk vermogen en privé vermogen en het beter afdekken van zakelijke aansprakelijkheid.

 

 

Je vraagt om advies over hoe je kunt achterhalen wat in jouw geval de beste constructie is. Dat zou ik je inderdaad aanraden. Zoek een degelijke adviseur en koop dat advies in.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de heldere reactie. Ik zal gelijk eens gaan shoppen naar een goede adviseur. Idd is het dga salaris dan te laag met de afroom methode lees ik nu ook via google. Ik zit met name met fiscale aspect. Zal gaan shoppen naar een giede adviseur en eerst de boekhouder hiervan op de hoogte brengen, misschien weet hij iemand, zou het zelf idd ook moeten weten!

 

Lijkt me dat je niet op zoek moet naar een adviseur naast je boekhouder, maar naar een boekhouder die deze kennis ook in huis heeft.

 

En wat een luxe, in dit topic hebben niet 1, niet 2 maar 3 van dergelijke goede adviseurs gereageerd ;).

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.