• 0

Opzetten samenwerkingsverband

Beste lezer,

 

Ik heb enig advies nodig bij het opzetten van een samenwerkingsverband.

 

Mijn huidige situatie is nu dat ik samen met een vriend een vof bezit.

De vof is verricht installatie werkzaamheden op water / verwarming / gas en dak-techniek.

In de vof zit personeel en vastgoed.

 

Nu is ons door een opdrachtgever die een bepaalt product fabriceert en levert een samenwerkingsverband op te zetten

op gebied van een compleet pakket aan te bieden op de markt betreft levering / montage / service en support.

 

Graag wil ik wel dat mijn vof beschermt blijft tegen dit nieuw op te zetten samenwerking. Mij is geadviseerd om dit te realiseren onder een Joint venture. Maar de vof draait niet genoeg winst voor twee personen om deze om te zetten naar en bv. ( winst moet zo rond de 110K / p/vernoot zijn geloof ik, wij zitten nu op de 85K p/v )

 

Heeft iemand een idee of advies wat eventueel een goede oplossing zou kunnen zijn ?

 

mvg AP

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De keuze tussen een vof of een bv is niet alleen een financiële aangelegenheid. Ook juridische aspecten spelen een rol.

Een echte jurist zou hier meer over kunnen zeggen.

 

Ook kan je een joint venture opzetten naast een vof.

Hoe goed of hoe slecht je beschermd bent (of je vof beschernd is) hangt ervan af wat er voor de joint venture wordt vastgelegd.

 

Mijn advies is raadpleeg een jurist die van dit soort zaken echt verstand heeft.

Kost wat geld, maar voorkomt veel ellende voor de toekomst.

 

suc7

 

Hans Bertram

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit zo goed lees, dan vraag ik me af waarom het niet mogelijk is simpelweg een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan? Mijn inziens wordt er samengewerkt en niet samen ondernomen. Ik denk dat een Joint Venture niet relevant is en daarnaast alleen maar onnodige risico’s met zich meebrengt (bijv. aansprakelijkheid). Daarom zou ik zeggen dat je met een goed opgestelde samenwerkingsovereenkomst al uit de voeten kunt.

Ondernemingsplan nodig? Wij het nodige puzzelwerk, u het doordachte ondernemerschap.

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit zo goed lees, dan vraag ik me af waarom het niet mogelijk is simpelweg een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan? Mijn inziens wordt er samengewerkt en niet samen ondernomen. Ik denk dat een Joint Venture niet relevant is en daarnaast alleen maar onnodige risico’s met zich meebrengt (bijv. aansprakelijkheid).

Bij een samenwerking is de VOF ook aansprakelijk, dus de opmerking over onnodige risico's of zelfs hogere risico's bij een joint venture snap ik eerlijk gezegd niet. Knappe samenwerkingsovereenkomst als je daarin je aansprakelijkheid naar opdrachtgevers weet te beperken tot uitsluitend de eigen werkzaamheden: dat kan alleen als je ook naar opdrachtgevers toe zelfstandige contractpartij met eigen overeenkomst bent en blijft

 

Daarom zou ik zeggen dat je met een goed opgestelde samenwerkingsovereenkomst al uit de voeten kunt.

 

Wellicht, maar dit beantwoordt niet aan het doel van de vraagsteller: hij wil de bestaande VOF buiten de risicosfeer van deze samenwerking houden. Het lijkt me dat dat alleen kan door de nieuwe samenwerking op te zetten in een rechtspersoon.

De vraagsteller maakt de denkfout dat De VOF (de bestaande activiteiten) daar ook in op moet gaan; maar dat is geen noodzaak: de VOF kan naast de BV bestaan, waarbij de VOF vennoten aandeelhouder zijn van de BV (liefst nog via personal holding) , en de samenwerkingspartner ook. Personeel en middelen kunnen dan vanuit de VOF aan de BV ter beschikking worden gesteld

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik de vraag bekijk lees ik:

" Een producent wil samenwerken met een installatiebedrijf dat installatie en service gaat verrichten voor hun product"

 

Ik zou hiervoor geen aparte BV/VOF/Joint-venture opzetten. Alleen een leveringsovereenkomst met vaste prijzen waardoor de producent dit in de markt kan zetten. Jullie VOF maakt dan afspraken over het tijdig leveren van installatie en support via de producent. Als ik de producent zou zijn zou ik niet een ander eigenaar van dit concept laten zijn.

 

Een tweede mogelijkheid is een BV onder de producent waar jullie mede-aandeelhouder van worden. Dan word er natuurlijk gevraagd om een bijdrage in de opstart te leveren. Jullie moeten dan altijd nog een leveringsovereenkomst voor jullie diensten van de VOF naar de BV maken (gelijk aan hierboven)

 

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
  • 0

Alleen een leveringsovereenkomst met vaste prijzen waardoor de producent dit in de markt kan zetten. Jullie VOF maakt dan afspraken over het tijdig leveren van installatie en support via de producent. Als ik de producent zou zijn zou ik niet een ander eigenaar van dit concept laten zijn.

De term "samenwerkingsverband" impliceert gelijkwaardigheid.

 

Hamvraag lijkt me dan ook wat de producent nu feitelijk wil? Alleen een partij die zelfstandig de installatie en het beheer doet? Dan heb je inderdaad geen joint ventures nodig. Enige vraag is dan of je zelfstandig werkt en rechtstreeks een opdracht afsluit met en factureert aan de eindklant, of dat je werkt in opdracht van de producent.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Voordat je een samenwerkingsverband aangaat: hebben jullie hetzelfde doel voor ogen?

Zo ja, op welke manier ga je samenwerken? Doe eerst een aantal projecten samen met elkaar, voordat je samen een bedrijf gaat oprichten. Ik zie in de praktijk veel bedrijven die te vroeg 'trouwen' met alle ellende van dien bij de 'echtscheiding'. Ga eerst 'daten' en misschien volgt er meer.

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.