Rated Geplaatst: 6 juni 2014 Rated 11 0 Geplaatst: 6 juni 2014 Hallo, Het gaat zich om 2 winkels met beide een apart BV Ik heb een partij goederen gekocht via BV 1, deze is ook hier gefactureerd en betaald. Nu is een deel van deze voorraad naar BV 2 gegaan en daar verkocht. Resultaat is dus dat ik voorraad heb staan op BV 1 en deze verkocht zijn op BV 2. Hoe kan ik goederen die ik inkoop via BV 1 verplaatsen naar BV 2 zodat deze correct in de balans staan en mijn administratie klopt? Even ter duidelijkheid, de goederen zijn zonder vast te leggen naar het andere BV. Andere tips om de reeds verkochte goederen recht te trekken op de balans zijn ook welkom. Alvast Bedankt. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46154-voorraad-verplaatsen-naar-andere-bv-winkel/ Delen op andere sites More sharing options...
0 Highio Geplaatst: 6 juni 2014 Highio 11,3k 467 Geplaatst: 6 juni 2014 Welkom op ondernemersforum Higherlevel. BV2 factureren vanuit BV1 al dan niet op inkoopprijs en voorraad muteren? Groet, Highio "The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity." Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46154-voorraad-verplaatsen-naar-andere-bv-winkel/#findComment-468681 Delen op andere sites More sharing options...
0 Rated Geplaatst: 6 juni 2014 Auteur Rated 11 0 Geplaatst: 6 juni 2014 Bedankt voor je antwoord, dit is inderdaad een oplossing. Hoe zou ik dit makkelijker kunnen doen als ik vaker individuele artikelen verplaats van bv (Denk aan voorraden aanvullen van een andere winkel gezien het wisselde assortiment) Weet niet precies hoe andere grote winkelketens dit doen of een holding bv een optie is waar alle voorraad op aanwezig staat? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46154-voorraad-verplaatsen-naar-andere-bv-winkel/#findComment-468704 Delen op andere sites More sharing options...
0 Bazzio Geplaatst: 10 juni 2014 Bazzio 1,7k 1 105 Geplaatst: 10 juni 2014 voor zover mijn kennis strekt voeren ketens filiaaladministratie en geen aparte BV's en in dat geval boek je interfiliaal leveringen tegen boekwaarde of inkoopprijs. in geval van aparte BV's lijkt factureren mij ook de makkelijkste oplossing. "zoek het maar uit" Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46154-voorraad-verplaatsen-naar-andere-bv-winkel/#findComment-469006 Delen op andere sites More sharing options...
0 HHB Geplaatst: 11 juni 2014 HHB 158 0 Geplaatst: 11 juni 2014 Hier zitten wat meer haken & ogen aan. In wezen is het een inkoop / verkoop transactie tussen de twee BV's. Als beide BV's de voorraden waarderen tegen inkoopprijs en factureren naar de andere BV voor deze zelfde inkoopprijs, gaat dit redelijk neutraal. Is de voorraadwaardering voor de twee BV's verschillend, of wordt gefactureerd tegen een andere prijs (waarom zou dat niet mogen?), dan kan de éne BV winst maken ten kosten van de andere. In principe wordt dan (dus) de winst verschoven van de éne BV naar de andere. Als nu deze BV's geen van tweeën een fiscale eenheid vormen met de holding, kan zo de winst daar gelegd worden waar dit fiscaal het meest gunstig is. (gebruik van compensabele verliezen) Zit tussen de beide BV's een landsgrens, dan wordt dit nog veel aantrekkelijker. Vormen beide BV's een fiscale eenheid met de holding, dan rapporteert de holding de totale winst en maakt dit dus niets uit.. Hans Bertram Hans Bertram te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46154-voorraad-verplaatsen-naar-andere-bv-winkel/#findComment-469008 Delen op andere sites More sharing options...
0 Roel J Geplaatst: 11 juni 2014 Roel J 7,7k 36 1517 Geplaatst: 11 juni 2014 in geval van aparte BV's lijkt factureren mij ook de makkelijkste oplossing. Niet alleen de makkelijkste maar ook een noodzakelijke, het gaat om 2 volwaardige rechtspersonen waartussen zakelijk gehandeld (alsof je met een derde handelt) moet worden dat betekent dus zowel facturatie als betaling van de leveringen tegen acceptabele prijzen. alleen over acceptabele prijzen kun je al een boom opzetten, maar in dit geval zal doorschuiven tegen inkoopprijzen vermoedelijk wel acceptabel zijn. Als de transacties tussen bv's niet netjes worden afgehandeld dan zijn de aparte bv's ook nutteloos als beschermingsmaatregel tegen faillisement. Dus netjes alles factureren én betalen is de enige oplossing, het is gewoon het gevolg van de keuze om met meerdere rechtspersonen te gaan werken. ook hier geldt: het kopen van een voorbehoedsmiddel is niet voldoende, je zult het ook op de juiste manier moeten gebruiken. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46154-voorraad-verplaatsen-naar-andere-bv-winkel/#findComment-469017 Delen op andere sites More sharing options...
Rated
Rated
Hallo,
Het gaat zich om 2 winkels met beide een apart BV
Ik heb een partij goederen gekocht via BV 1, deze is ook hier gefactureerd en betaald.
Nu is een deel van deze voorraad naar BV 2 gegaan en daar verkocht.
Resultaat is dus dat ik voorraad heb staan op BV 1 en deze verkocht zijn op BV 2.
Hoe kan ik goederen die ik inkoop via BV 1 verplaatsen naar BV 2 zodat deze correct in de balans staan en mijn administratie klopt?
Even ter duidelijkheid, de goederen zijn zonder vast te leggen naar het andere BV.
Andere tips om de reeds verkochte goederen recht te trekken op de balans zijn ook welkom.
Alvast Bedankt.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46154-voorraad-verplaatsen-naar-andere-bv-winkel/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag