• 0

Welke ww variant bij opstarten zzp?

Ik ben samen met mijn werkgever een vaststellingsovereenkomt aan het opstellen.

 

Nu is het zo dat ik als ZZP-er verder wil en ook 1 vd klanten mee zal nemen.

Deze klant is goed voor minimaal 16 uur in de week.

 

Zal ik nu gebruik gaan maken van het UWV door een WW uitkering aan te vragen?

Welke variant zou dat dan moeten zijn? De startersregeling schijnt een redelijke hel te zijn. Verder is het volgens mij mogelijk korting op ww voor de 16 uur aan te vragen.

 

Moet de inschrijving bij de kvk dan voor of na de vaststellingsovereenkomst worden gedaan? En hoe zit het met de VAR-WUO?

 

Zoals ik het zelf een beetje begrijp is het handigste nu zsm Kvk regelen en de VAR-WUO en daarna de vaststellingsovereenkomst tekenen en dan bij het UWV de kosting op ww voor die 16 uur aanvragen.

 

??? ??? ??? ??? Hoop dat iemand mij hierin kan adviseren.

 

Thanks Talis

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
De startersregeling schijnt een redelijke hel te zijn.

Ok, ik haak af :P

Veel succes verder met ondernemen!

 

1.. 2.. 3.. 4.. 5.. 6.. 7.. 8.. 9.. 10..

 

(als mod geef ik het goede voorbeeld, ondanks de moeite die dat af en toe kost... )

 

------------------ hierlangs omvouwen en afscheuren -------------------------

 

@Talism, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Op voorhand: dit soort onzinnige indianenverhalen "binnenkomers" gaan niet echt bijdragen aan zinnige inhoudelijke reacties.

 

Desalniettemin toch een poging:

[*]Nee de startersregeling is geen hel, integendeel! Vindt jij van wel, dan is het ondernemerschap echt helemaal niets voor je

[*]De datum inschrijving KvK is irrelevant, het gaat om de datum van start van de bedrijfsactiviteiten

[*]Als jij nu nog geen actief ondernemer bent, is de urenkortingsregeling sowieso niet van toepassing

[*]Meest voordelige voor jou - zeker als je al een opdracht hebt - is juist WEL gebruik te maken van de WW startersregeling. Simpele rekensom ook: (40-16)/40 x 0,7 = 0,42% van je oude salaris en 0,7 x (1-0,29) = 0,497% van je oude salaris. Met WW startersregeling ontvang je dus bijna 8% meer uitkering

[*]Var WUO is voor jouw opdrachtgever, niet voor jou of voor de fiscus. Wat daar voor nodig is, is in ieder geval het streven of de intentie naar meer opdrachtgevers

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert dank je wel.

 

Mijn bek valt open van verbazing. Is dit werkelijk een serieuze vraag??

Zo stom is mijn vraag blijkbaar niet want ik krijg geen eenduidig advies. ik heb over dit verhaal al drie personen gesproken waaronder 1 die voor een hoop geld startende ondernemers begeleid. Deze gaven alle drie aan voor de 16 mindering te gaan en niet voor de startersregeling. Ik zal hun onderbouwing achterwege laten in het kader van "indianen verhalen". Gezien mijn twijfel toch de vraag hier maar even gepost... hoe stom hij dan ook mag zijn, voor mij is het onbekend terrein.

Link naar reactie
  • 0

Als ik je bericht zo lees krijg ik sterk het idee dat deze beslissing in een opwelling is genomen onder druk van de vaststellingsovereenkomst.

 

En realiseer je wel dat zzp zijn niet automatisch betekent succesvol zijn. Ken diverse mensen die onder druk van werkloosheid aan een zzp bestaan begonnen zijn maar bijna allemaal weer gestopt zijn. :-\

 

1 klant maakt je heel kwetsbaar. Wat als hij zijn betalingstermijn oprekt of helemaal niet betaalt? Heb je daar een buffer voor?

 

Verzekeringen, (auto)kosten, administratie, belastingaangifte enz. al over nagedacht of naar gezocht?

 

Kortom er komt veel meer bij kijken dan je vaak denkt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gezien mijn twijfel toch de vraag hier maar even gepost... hoe stom hij dan ook mag zijn, voor mij is het onbekend terrein.

Jouw vragen zijn niet stom. In tegenstelling tot wat hier wel eens beweerd wordt bestaan stomme vragen echt, en zijn sommige echt buitengewoon bedroevend stom, maar jouw vragen zijn dat zeker niet. :)

 

Mijn verbazing betrof alleen de opmerking over de WW startersregeling, maar met jouw toelichting hoe je tot die opmerking bent gekomen, is het begrijpelijk.

 

Bottom line:

[*]hopelijk prikken we de indianenverhalen gezamenlijk snel door met concrete feiten, zoals zo'n simpel rekensommetje.

[*]Lees de bovenstaande opmerking van Henkh goed door, want Henk heeft 200% gelijk. Weet waar je aan begint: staar jezelf in ieder geval niet blind op die ene opdracht of klant die je meekrijgt.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Lees de bovenstaande opmerking van Henkh goed door, want Henk heeft 200% gelijk. Weet waar je aan begint: staar jezelf in ieder geval niet blind op die ene opdracht of klant die je meekrijgt.

 

 

Inderdaad: 1 klant is geen klant. Maar eerlijk gezegd ben ik vorig jaar ook met maar 1 vaste opdrachtgever begonnen en ook met gebruikmaking van de startersregeling. Wel had in in mijn netwerk diverse contacten waaruit heel snel meer opdrachten kwamen. Ik ben verder vanaf dag 1 actief gaan zoeken naar nieuwe klanten.

 

een daarvan heb ik gevonden door gewoon op een personeelsadvertentie te reageren (oproep voor avond en weekendwerk) Stoute schoenen aangetrokken en contact gezocht, niet om te solliciteren maar gewoon mijn diensten aangeboden en duidelijk kunnen maken dat zij met mij veel flexibeler waren en minder risico's liepen. Is inmiddels een van mijn grotere klanten :) terwijl ze maar iemand voor een paar uur zochten ;)

 

En heel belangrijk: strak factuurprotocol en betalingstermijn handhaven. 3 maanden op geld wachten kan echt niet als je net begint.

 

in mijn geval heb ik door de startersregeling met de inkomsten van mijn bedrijf een mooie buffer kunnen creëren. Tot de dag van vandaag nog plezier van.

 

Mijn tip is dan ook: eerst de omzet binnenhalen en dan de kosten maken. kan je de bank buiten de deur houden. (realiseer me dat dit natuurlijk niet in alle gevallen opgaat)

 

 

Link naar reactie
  • 0
De startersregeling schijnt een redelijke hel te zijn.

 

Met Norbert ben ik het helemaal eens dat de huidige regeling niet zo slecht is. In tegendeel deze regeling is juist helder en duidelijk. Je ontvangt wel iets minder maar daar staat wel tegenover dat je met veel minder regels dan voorheen te maken hebt. En het belangrijkste is wel dat er geen verrekening meer van gemaakt winst plaats vindt. (hierover zijn ook op HL de nodige drama's geplaatst)

 

Belangrijk is dat je jezelf 3 vragen stelt:

 

Ben ik ondernemend? Sta ik 100% achter mijn plan om ondernemer te worden? En kan ik zelf mijn broek op houden na een half jaar als mijn uitkering stopt.

 

Het idee dat je als startende ondernemer de eerste jaren geen winst maakt is wat mij betreft volledig achterhaald. Zeker als je niet over een geldpakhuis beschikt.

 

Maar het mooiste van de regeling is dat als je na een half jaar toch de handdoek in de ring gooit jouw oude ww rechten weer herleven.

 

Dat is toch wel een prachtige garantie die het UWV biedt. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik zou het een schande vinden als je naast je "ondernemerschap met vliegendestart" WW zou ontvangen. Schaam je!

Ook dat is een mening, maar in dit geval zeker niet de mijne. De regeling bestaat, en iedereen mag daar gebruik van maken zonder zich bezwaard te hoeven voelen.

 

Jij krijgt een bedrag mee bij je ontslag

Dat lees ik nergens. Bovendien wordt dat bedrag tegenwoordig en in de nabije toekomst sterk gemaximeerd: al het meerdere wordt gekort op de WW (en dan dus ook geen startersregeling).

Bovendien is het een ontslagvergoeding, geen startersbonus.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Doet het er toe hoeveel uur je per week onderneemt? Je kunt namelijk wel 16 uur per week zeggen, maar wat als dat tegen een uurtarief van 250,- is? Zelfs met een uurtarief van 50,- vang je nog dik 3200,- bruto in de maand, wat wellicht net zoveel is al 40 uur per week toen je nog in loondienst werkte.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Doet het er toe hoeveel uur je per week onderneemt?

Voor de WW regeling voor werknemers die al (part time) ondernemer waren wordt alleen gekeken naar de uren, niet naar het inkomen. Dat is ook wel logisch: dat ondernemersinkomen van 3200 bruto per maand voor 16 uur verdiende je immers ook al naast loondienst voordat je werkloos raakte.

De WW kent geen inkomens of vermogenstoetsing : het recht op uitkering ontstaat bij verlies van de arbeidsuren in loondienst buiten eigen initiatief.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.