• 0

Import: Goederen vrijgegeven door forwarder klant zonder BL

Goedendag,

Ik heb denk ik een beetje een uitzonderlijk probleem, en hoop dat iemand advies heeft.

Een klant van mij heeft goederen vrij gekregen via de forwarder zonder te voldoen aan alle financiele verplichtingen naar mijn bedrijf en ik heb de orginele BL nog steeds in handen

Het gaat om 2 verschepingen, mijn partner heeft de klant deze week bezocht in England om een geschil uit te spreken over kwaliteit van een lucht vracht, ze hebben een claim bij ons neer gelegd die ze nooit hebben kunnen onderbouwen.

Tot onze verbijstering stond ook de zee vracht bij hun op de vloer( waarvan wij dachten dat dit nog gewoon in de haven stond) en de orders waren niet meer compleet en zee en lucht vracht waren gemixed

Andere producten zijn al uit geleverd aan hun klant zonder dat de balance betaald is en vrij gegeven door ons.

Ik heb de forwarder( appointed by client) hier op aangesproken en die gaf aan dat hun agent en de klant iligaal gehandeld hebben,maar zijn naam staat op de BL als transporteur

Bij iedereen is nu grote paniek uit gebroken, klant, agent en forwarder en willen dit met gedeeltelijke betalingen oplossen en dat ik de goederen per direct telex release ::) >:( ???

Wij vinden deze vergrijpen dusdanig dat wij verdere stappen overwegen

Tegen de forwarder( die uit eindelijke de goederen heeft vrij gegeven ) en de klant die valsheid in geschrifte heeft gepleegd door valse documenten en payment slips te verschaffen aan zijn agent

iemand Idee of ervaring hoe dit aan te pakken?

met vriendelijke groet

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo,

Vervelend probleem ja. Gaat het om FCL of LCL zendingen? Heb je schriftelijk dat er illegaal is gehandeld en er documenten zijn vervalst? Heb je daar misschien ook kopien van?

Voorlopig lijkt me dat je het beste hetvolgende kunt doen.

1. Release de B/L niet want dan ben je alle aanspraken tegenover de forwarder kwijt en heb je alleen nog maar een vordering op de ontvanger van de goederen (je klant). Als die failliet gaat kun je naar je centen fluiten.

2. Je hebt de B/L nog en hebt daardoor nog beschikkingsrecht over de goederen. Jij alleen kunt beslissen wat ermee moet gebeuren. Dat is de zin van een B/L. Zolang je die B/L nog hebt kan en mag er niemand anders dan jij over de goederen beschikken en kun jij bepalen waar ze afgeleverd moeten worden. Je zou zelfs kunnen overwegen opdracht te geven de goederen terug te sturen naar Ningbo. Shipper kan dat als een klant niet betaalt en hij de B/L nog heeft. Dat zal hij niet kunnen en je officieel moeten meedelen dat hij ze niet meer heeft. Op dat moment kun je aangifte van verduistering doen.

3. De forwarder is verantwoordelijk voor zijn agent. Je moet dus uitdrukkelijk de forwarder aansprakelijk stellen en dreigen met aangite van verduistering. Dat kun je het beste terplaatse in Ningbo doen en niet hier in Europa. Laat de forwarder maar hier in Europa procederen tegen de agent en de klant.

4. Je hebt een grotere kans van hem het geld te krijgen dan van je klant. De forwarder moet dan maar zien hoe hij zijn geld van de klant krijgt.

5. Hou je uit een discussie tussen forwarder, agent en klant en probeer het ook niet met alle partijen tesamen op te lossen. Het is zijn probleem en niet dat van jou. Jouw gesprekspartner is alleen de forwarder.

Succes

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

• 0

Beste Rene,

bedankt voor je advies

de goederen zijn 2 FOB LCL shipments

Ik heb documenten dat er illegaal is gehandeld en ook kopie van valse payment slip/factuur

punt 1 tm 5 is duidelijk

vriendelijke groet,

Roy,

• 0

Hallo Roy,

Je hebt dus een zogenaamde House B/L en geen van een rederij (Maersk, K-Line etc). Dat heeft de forwarder in Ningbo gehad en daarmee kon hij dus de hele container vrijgeven om deze te ontladen. Met de HB/L kan de forwarder in Europa dan de betreffende gedeelten van die lading uit die container vrijgeven. Mits die HB/L door jou is vrijgegeven. Het vrijgeven van de B/L voor de hele container is dus geen strafbaar feit gepleegd door de forwarder in Ningbo. In hoeverre hij ook aansprakelijk is voor wat er hier met de HB/L gebeurt weet ik niet.

De zending is hier (of in UK) dus ingeklaard en uitgeleverd met een valse factuur? Hebben ze die inderdaad ook vervalst? In dat geval zou je ook nog eens kunnen dreigen met aangifte bij de douane dat er door de agent verduisterde goederen met valse ducumenten zijn gedeclareerd en ingevoerd. Zo'n dreigement zal beslist veel effect hebben want een agent kan daardoor behoorlijk wat problemen krijgen. Al was het alleen maar als vanaf nu alle zendingen die hij aanmeldt penibel worden gecontroleerd.

Je hebt 3 stokken om mee te slaan:

1. Je klant heeft valsheid in geschrifte gepleegd en kan daardoor behoorlijk wat problemen krijgen.

2. De agent heeft, strikt genomen, verduisterde goederen ingeklaard. Verduisterd omdat hij geen beschikkingsrecht had en hierover toch beschikt heeft.

3. Je klant heeft goederen aangenomen en verkocht waarvan hij weet dat ze niet rechtmatig in het bezit van de agent waren. Helerij.

Ik zou ze met het volgende dreigen als er niet binnen 1 week geld over de brug komt:

- Aangifte bij justitie wegens valsheid in geschrifte door de klant

- Aangifte bij de douane wegens invoer van verduisterde goederen en met kennis van valsheid in geschrifte.

- Aangifte wegens helerij of mededaderschap door verkoop van onrechtmatig van de agent verkregen goederen.

Ik denk dat als ze dit lijstje zien er toch wel snel een oplossing zal komen.

Succes

René

China Trade Consult

• 0

Hallo René,

Bedankt voor je heldere en duidelijke feedback!

Ik heb morgen vroeg in Ningbo een meeting met de forwarder en ga je punten opnemen in mijn agenda

belangrijkste voor mij is dat de forwarder mij morgen vroeg tekst en uitleg gaat geven en een time line wanneer de goederen zijn uitgeleverd in de UK, ik heb de forwarder al aangegeven het naadje van de kous te willen weten en tot de bodem te gaan.

Aan de hand van dit gesprek beraden we ons op vervolg stappen

Klant speelt al 2 mnd allerlei spelletjes en ben er helemaal klaar mee met grappen die me al handen vol geld hebben gekost

en beraad me ook op compensatie voor gederfde inkomsten en de extra kosten die ik voor hun heb gemaakt

met vriendelijke groet

Roy,

• 0

De drie genoemde opties zijn strafrechtelijk en bieden geen manier om de goederen of betaling te verkrijgen. Civielrechtelijk heb je een vordering op de forwarder en de agent vanwege onrechtmatig handelen (vrijgeven zonder de juiste documenten) de klant vanwege ongerechtvaardigde verrijking, omdat hij goederen heeft, waarvoor hij niet (volledig) heeft betaald.

In elk geval lijkt het mij verstandig dat je ze elk aansprakelijk stelt voor je schade en dat je een civiele procedure voorbereidt, zodat je weet wat je wel en niet moet doen om in die procedure zo sterk mogelijk te staan.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

@StevenK:

Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat het een civielerechtelijke aangelegenheid is. Het dreigement van strafrechtelijke consequenties is vaker effectiever dan het dreigement van civielrechtelijke procedures. Daarvoor heeft men niet zoveel angst als voor strafrechtelijke gevolgen. Bij een civielrechtelijke procedure heeft de klager eerst zelf kosten die hij dan weer terug moet vorderen op het moment dat hij de zaak wint. Veel tegenpartijen denken dan dat het met een klacht niet zover zal komen. Zeker als het om kleinere bedragen gaat. Bij een strafrechtelijke procedure heeft TS geen kosten voor een aangifte en / of proces. De beklaagde moet echter wel rekenen met mogelijke strafrechtelijke gevolgen.

Vandaar ook dat ik zei dat TS eerst maar eens moet dreigen met aangifte. De rest lost zich dan waarschijnlijk vrij snel op zonder civiele procedure.

China Trade Consult

• 0

Wat even van belang is heb jij ook echt de orginelen bill of lading in handen? of heb je een kopie? Beschik je over de volledige set of heb je maar 1/3 bill of lading?

Maarten Versluis

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar