• 0

Opheffen BV met vorderingen

Hallo, hoop dat dit de juiste plaats is

 

Ik heb een BV (2 aandeelhouders, man + vrouw) die al jaren geen activiteiten (ook geen pensioenverplichtingen) meer heeft. De Balans is leeg op 1 punt na (zie verder). Eigenlijk zou de BV opgeheven kunnen en moeten worden ware niet het volgende probleem.

 

De BV heeft namelijk nog 1 vordering (x0.000,=) en wel op de DGA. De DGA is onmogelijk in staat deze terug te betalen. Het bedrijf heeft geen eigen voldoende vermogen meer waardoor een dividend uitkering niet mogelijk is. Deze situatie bestaat nu al vele jaren.

 

De vraag is dus: hoe dit op te lossen zodat de BV opgeheven kan worden? Ik heb gezocht (zowel hier als elders) maar vind nergens een duidelijk antwoord.

 

Mod edit: typefout in titel hersteld

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik dacht feitelijk aan kwijtschelding want ook 25% heffing is een te grote hap. Zou zoiets wellicht over meerdere jaren verspreid kunnen worden kwijtgescholden?

 

Of bestaan er wellicht hardheidsclausules waar beroep op gedaan zou kunnen worden?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Belastingvrij schenken mag tot een bedrag van ca. euro 2.000 per jaar.

Of een BV dit mag naar een een natuurlijk persoon is mij zo niet bekend.

Als dat wel is toegestaan kun je uitrekenen hoeveel jaar de B.V. nog in stand moet blijven.

 

Van een regeling van regeling met de belasting lijkt me geen sprake.

de DGA heeft immers geld ontvangen.

Misschien kun je het gestort kapitaal voor aandelen daar vanaf trekken?

 

groet

Paul

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik dacht feitelijk aan kwijtschelding want ook 25% heffing is een te grote hap. Zou zoiets wellicht over meerdere jaren verspreid kunnen worden kwijtgescholden?

Nee, dat kan niet. Kwijtschelding, zowel in grote als kleine stukken, leidt tot 25% ab heffing.

Of bestaan er wellicht hardheidsclausules waar beroep op gedaan zou kunnen worden?

Dan moet je in overleg gaan met de inspecteur.

Link naar reactie
  • 0

Even een niet al te formele toelichting.

 

Opnemen van geld uit een BV door de DGA is ofwel nettoloon ofwel voorschot op nog vast te stellen dividend. beide zorgen voor heffing van inkomstenbelasting voor loon in de vorm van loonbelasting / box 1 inkomen en de ander als box 2 aanmerkelijk belangheffing. Dat zijn dus beide belastingheffingen die de belastingdienst jou niet zomaar kwijt gaat schelden want die schulden zijn niet het gevolg van verliezen uit normale bedrijfsactiviteit, maar gewoon het gevolg van op de verkeerde manier geld uit de bv trekken zonder de juiste fiscale afhandeling.

 

Je zult dus op 1 of andere manier moet gaan kijken hoe je het gat kan dichten, uiteindelijk kan de opheffing plaatsvinden als de 25% aanmerkelijk belangheffing betaald kan worden. Niets doen zorgt dat je jaarlijks alle verplichtingen rondom belatingaangifte en publicatie moet blijven voldoen, daarnaast loopt ook de schuld door de verplichte renteberkeening ook alleen maar op en dat maakt het probleem dus alleen maar groter en bij 4% rente is je schuld na ca 15 jaar verdubbeld.

en er kan ook een moment komen dat je aangifte uit de checks and balances bij de belastingdienst voor nader onderzoek. het kan nog 5 of 10 jaar goed gaan maar eens valt het er een keer op en volgt er actie en dan verlies je de regie. Kortom hoeveel fiannciele pijn het ook kan kosten ga werken een oplossing..

Link naar reactie
  • 0

Beste StevenK,

 

Ik heb hetzelfde probleem. Door een onderhandse betaling, waar wel netjes OB over is voldaan, heb ik formeel gezien een bedrag onttrokken uit de BV. Er zit geen geld meer in de BV, maar op papier staat er nog x aan geld. X aan geld ga ik uitkeren als dividend en wegstrepen tegen de schuld. Ik zal hier 25% over moeten afdragen. Heb ik ook niet, dus zal de fiscus direct om uitstel ragen zodat ik kan aflossen - kwijtschelding zou ongegrond zijn helaas.

Link naar reactie
  • 0

Door een onderhandse betaling, waar wel netjes OB over is voldaan, heb ik formeel gezien een bedrag onttrokken uit de BV.

Ik kan dit niet helemaal volgen. Wat bedoel je met OB en wat versta je onder een onderhandse betaling?

 

@JohanM en @Bangepoepert: Welk bedrag hebben jullie aan verkrijgingsprijs staan en hoe verhoudt dit bedrag zich tot de schuld aan de BV? Veel BV's hebben een gestort kapitaal van €18.000. Dit bedrag kan onder voorwaarden weer onbelast uit de BV worden gehaald. Als dit niet al is gebeurd en als jullie de vennootschap niet voor een lager bedrag hebben gekocht, dan kan het goed zijn dat daarmee het ergste leed te ondervangen is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het idee om het aandelenkapitaal te gebruiken is al gedaan door de staturen aan te passen en op (meen) 4 euro te zetten. De "opbrengst" is al afgeboekt op de schuld.

 

Na alle berichten denk ik dat de beste oplossing is om al eerste zoveel mogelijk geld terug te storten, dat geld dan als dividend uitkeren (is dit jaar toch 22%) en vervolgens het bedrag na Div.Bel. afboeken. Als ik het goed overzie blijft er dan een behapbare schuld over.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.