• 0

Heb ik recht op een bijstandsuitkering?

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er even van uitgaand dat je zelf de vennoot was/bent in de VOF en daardoor nu ook persoonlijk failliet bent verklaard.

 

Als je recht hebt op een WWB-uitkering, dan zal je die verplicht moeten aanvragen. Je moet namelijk zorgen voor inkomsten voor de boedel.

 

Of je recht hebt op de uitkering zal afhangen van het gezinsinkomen (lees inkomen echtgenoot). Deze mag niet boven de bijstandsnorm zijn. Eventuele huwelijkse voorwaarden staan hier helemaal los van.

 

Succes, Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Als u eigenaar bent geweest van de VOF heeft u waarschijnlijk ook een pensioenverzekering voor u zelf afgesloten. De meeste pensioenverzekeringen die je als mede-eigenaar in een VOF kunt afsluiten bevinden zich in de derde pijler. De meeste producten hierbinnen zijn afkoopbaar voor de belasting voor je 65 ste of na een paar jaar afkoopbaar.

Als je je gaat aanmelden voor de WWB dan is het afhankelijk van de gemeente waar jij die uitkering aanvraagt of zij verplichten je pensioenverzekering waar jij jaren voor gespaard hebt te moeten afkopen. Hoewel de SER aangeeft dat gemeenten dit eigenlijk niet moeten doen kennen veel gemeenten een fout beleid. Ze trekken zich hier niets van aan. Zelfs de rechter die beslist,oordeelt in voordeel van de gemeente verplicht jou deze verzekering , ten onrechte, af te moeten kopen op het moment dat dit volgens jou verzekeringen voorwaarden moet. Ook de rechter begrijpt vaak niets van de pensioenwet.

Een eerste pijler pensioenverzekering is onze AOW, de tweede pijler pensioenverzekeringen zijn de collectieve pensioenen die je opbouwt in loondienst. Deze pensioenvoorzieningen hoef je niet af te kopen voor de bijstand. De derde pijler pensioenverzekeringen zijn de particuliere pensioenverzekeringen levensverzekeringen, lijfrenten. De verzekeringen moet je onterecht ook afkopen van de bijstand. De volle waarde tellen ze vaak ten onrechte mee bij de vermogenstoets. De volledige waarde is niet gelijk aan de contante waarde na de afkoop. Terwijl er na afkoop contant weinig overblijft. Het is naar mijn mening onrechtvaardig.

Even nog voor de duidelijkheid een WWB uitkering vraag je aan bij je gemeente niet bij het UWV.

Als je boven de 50 bent kun je beter kijken of je mischien in aanmerking kan komen voor een IOAW IOAZ uitkering in combi met deze uitkeringen mag je ook meer eigen vermogen hebben en ook je pensioenvoorzieningen houden. Ook deze uitkeringen vraag je aan bij de gemeente.

De WW uitkering krijg je via het UWV.

c.haffmans

Link naar reactie
  • 0

Super bedankt voor deze toelichting!

Ik ben op huw.vw getrouwd.

Maak ik dan wel kans op zo een uitkering bij de gemeente,want wordt dan het salaris van mijn vrouw daar weer bij berekend.

En is het dus kansloos.

Ik heb tijdens VOF 5 jaar, een klein beetje pensioen opbouw gedaan.

Graag uw reactie,

Bijvoorbaat mijn dank,

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als u eigenaar bent geweest van de VOF heeft u waarschijnlijk ook een pensioenverzekering voor u zelf afgesloten.

Zo 'waarschijnlijk' is dat niet, maar als het zo is, kan TS er op rekenen dat de curator wel voor afkoop kan zorgen.

TS heeft alleen recht op een WWB uitkering als hij samen met zijn partner voldoet aan de voorwaarden. Andere uitkeringen zijn er niet voor ondernemers.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken niet de voorwaarden precies van deze uitkeringen op bijstandsniveau voor zelfstandigen ouderen in de bijstand. Je kunt het beste uitzoeken welke uitkeringen er zijn op het internet. De voorwaarden bestuderen dan kijken of het mischien iets voor je is. Ook heb je als je recht op een bijstand hebt ook een plicht tot het doen van vrijwilligers werk. Als zij werk voor je weten dan moet je dit gaan doen. Doe je dit niet dan is het werkweigering en krijg je weer korting op je uitkering. Vraag je zelf geen uitkering aan dan krijg je hem ook niet. De gemeenten keren het liefst geen uitkeringen uit, ook medewerkers weten vaak niet van het bestaan van deze uitkeringen anders dan WWB.

c.haffmans

Link naar reactie
  • 0
De gemeenten keren liever geen uitkeringen uit en geven geen volledige voorlichting.

 

Tja, kan ze eigenlijk geen ongelijk geven. U en ik brengen tenslotte het geld hiervoor bijeen. ;) Mijn ervaringen zijn wel anders. Gemeenten werken vaak prima mee als jezelf ook mee werkt en alle gevraagde info aanlevert.

 

Aan de andere kant moet je eigenlijk geen wwb uitkering willen. De bedragen zijn dermate laag dat menigeen er niet van rond kan komen en aangewezen is op voedselbank.

 

Samen met je partner is zelfs werken tegen het minimumloon nog een acceptabel uitgangspunt om regelingen te treffen zo weet ik uit eigen ervaring. :)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.