• 0

Rechtsvorm: BV met Stichting

Beste allen,

Momenteel zijn we bezig met het oprichten van een peer-to-peer platform (website) waar mensen bepaalde producten aan elkaar kunnen verhuren. De geldstromen die hierbij ontstaan moeten via ons bedrijf verlopen omdat wij als service de betalingen tussen huurder en verhuurder willen regelen. We willen de structuur van het bedrijf graag zo indelen dat de geldstromen (afgezien van de transactiekosten die wij inhouden) vrijgesteld zijn van BTW (net zo als een normale transactie tussen twee consumenten is vrijgesteld van BTW). Op welke manier zouden we rechtsvormen kunnen combineren om dit voor mekaar te krijgen? Ik zat zelf te denken aan een stichting die het totale huurbedrag ontvangt en vervolgens de verhuurder (consument) uitbetaald en ons (een BV) uitbetaald.

 

Ik twijfel omdat het zo is dat het merendeel van het bestuur van een stichting onafhankelijk moet zijn. Vraag me af of dit dus een legale constructie is?

Zou dit mogelijk zijn of zijn er goedkopere en of slimmere oplossingen hiervoor?

 

Groet,

Chris

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi, welkom op HigherLevel!

Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Je vraag komt me namelijk nogal bekend voor, redelijke kans dat dit al eens eerder langsgekomen is.

 

Dan inhoudelijk: de rechtsvorm die je inzet heeft voor de btw geen effect. Daarom is de btw zo'n gave belasting, die kijkt naar wat er gebeurt, niet naar wie het doet.

 

Wat je - vermoedelijk - wil bereiken is dat jouw dienst niet bestaat uit inhuur en verhuur van spullen, maar het uit het mogelijk maken van de verhuur, waarvoor je een commissie in rekening brengt.

Of je daarvoor moet gaan stoeien met rechtsvormen vraag ik me ten zeerste af, volgens mij heeft dat ook te maken met overeenkomsten en geldstromen.

 

Heb je al gekeken bij collega's met vergelijkbare platformen?

Daarnaast, als je je in grijs gebied begeeft: ga in overleg met de Belastingdienst. Als er nog geen grote bedragen op het spel staan, is het een stuk prettiger afspraken maken en dan weet je direct waar je aan toe bent.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dankje voor reactie Marcel.

 

We hebben gezien dat sommige soortgelijke platforums werken met een dergelijke stichting. Klopt inderdaad wat je zegt over het faciliteren van de (ver)huur i.p.v. zelf spullen verhuren. Wij willen de geldstromen via ons laten lopen: een huurder betaalt, wij houden het geld vast tot het einde van de verhuur en vervolgens keren we een gedeelte uit aan onszelf (Service Fee incl. btw) en het restant verhuurbedrag voor de verhuurder (ex. btw).

 

Weet jij (of iemand) hoe je zo'n geldstroom het beste kan inrichten m.b.t. de rechtsvormen? Aangezien de geldstroom vanuit de huurder naar ons wordt overgemaakt, vermoeden we dat we alleen via een stichting geen btw hoeven te vragen voor deze transactie.

 

Tweede vraag die zich hierbij aandient: mag ik als bestuurder van de bv die zaken doet met de stichting zelf in het bestuur van de stichting zitten?

 

Thanks.

 

Wouter

Link naar reactie
  • 0

(...) vermoeden we dat we alleen via een stichting geen btw hoeven te vragen voor deze transactie.

 

Maar Marcel heeft toch net uitgelegd dat "de rechtsvorm die je inzet heeft voor de btw geen effect. Daarom is de btw zo'n gave belasting, die kijkt naar wat er gebeurt, niet naar wie het doet".

 

Dus dat vermoeden klopt niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals gezegd heeft de rechtsvorm daar niets mee van doen. Jullie bemiddelen tussen twee partijen. Bemiddeling is BTW belast met 21%.

 

Of de zuivere verhuur BTW onbelast kan plaatsvinden hangt zeer af van wat er verhuurd wordt en door wie en met welke frequentie. Ook op marktplaats zijn mensen actief die denken dat ze een hobby bezigen maar naar de letter van de wet OB weldegelijk BTW verschuldigd zouden zijn.

 

De STG is in mijn ogen niets meer dan window dressing die een uitstraling geeft van vertrouwen voor de huurders en verhuurders. Aan een STG kleeft doorgaans een goed beeld van vertrouwen. Als je iemand vraagt geld over te maken naar jouw BV omdat die bemiddelt dan zullen de meesten terughoudend zijn. De STG als gelddoorsluishok kan dus voordelen hebben maar niet qua BTW.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Wouter,

 

Neem eens een kijkje in de Wet op de omzetbelasting, in dit geval artikel 1, onderdeel a:

 

"Onder de naam 'omzetbelasting' wordt een belasting geheven ter zake van:

a. leveringen van goederen en diensten, welke in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer onder bezwarende titel worden verricht;"

 

Vetaald: Het gaat om een dienst (verhuur) door een ondernemer die daarvoor een overeenkomst aangaat met de afnemer (huurder). De geldstroom is dus niet van belang voor de belastingplicht, die kan gerust via de stichting verlopen. De betaling kan wel van belang zijn voor de hoeveelheid BTW die verschuldigd zou zijn.

 

Waar Joost op doelt zijn mensen die zich als particulier voordoen, maar volgens de Wet OB als ondernemer worden beschouwd wanneer alle feiten en omstandigheden worden meegenomen.

 

Succes, Ido van der Gragt

 

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.