• 0

Webshop beginnen (import uit de VS)

Hallo allemaal,

 

Ik ben van plan een Amerikaans product te gaan importeren en hier in Nederland (en deels in Europa) te gaan verkopen via een webshop.

 

Het product (ja, ik ga maar één product verkopen, zeker in het begin) moeten met een 40ft container vanuit Amerika naar Nederland worden verscheept. Aangezien ik nog nooit met dit bijltje heb gehakt heb ik een paar vraagjes hierover..

 

Ik zat te denken om al het transport zelf te gaan regelen. Ik zou de vrachtwagen bij de fabriek regelen, het transport naar de haven, vanuit de haven naar Rotterdam en dan door naar de opslag plaats hier bij een bedrijf om de hoek.

Nu vind ik vooral het transport van de fabriek naar de haven toe een zorgpuntje.. Hoe ga ik dat regelen.

En dan het vervoer over het water..

Ik zat te denken om het op basis van FOB te laten transporteren, maar zijn er niet gewoon bedrijven waar ik deze zorgen aan kan uitbesteden? Of die mij hierbij opweg kunnen helpen?

 

Zo ook loop ik tegen het invoeren van de producten. De invoerrechten en BTW etc. Dit valt nog te overzien doordat dit in Nederland geregeld kan worden maar toch. Kan ik bijvoorbeeld de BTW door de accountant laten doen, samen met de rest van de financiële administratie? En hoeveel gaat dit me kosten?

En de invoeringskosten, is dat gewoon een simpelformuliertje bij de douane?

 

Ik denk erover om eerst een gesprek met de Rabobank aan te vragen om deze mijn ondernemingsplan voor te leggen en te kijken wat hun ervan vinden. Als zij er wat in zien dacht ik om met de KvK, belastingdienst en douane een afspraak te maken om te zien wat er allemaal nog bij komt kijken..

 

Ik hoor graag van jullie.

 

MVG, Sjors

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Sjors,

 

Je bent duidelijk zoekende ga op zoek naar een expediteur die kan bijna al jullie punten verzorgen/ontzorgen (stuur gerust een PM)

 

Verder zou ik eerst met de KVK, Belastingdienst en dan de douane gaan praten. Op die manier kom je denk ik meer beslagen ten ijs.

 

Daarbij heb je voor de douane aangifte altijd een expediteur nodig dit kan je namelijk niet zelf doen. Tevens handelt de expediteur ook de invoerrechten en btw bij invoer af met de douane.

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hoezo laat je jou leverancier niet op FOB verzenden? Dat is dan weer een risico minder. Zij regelen de papieren voor uitvoer. Dus weer een zorg minder.En als een vrachtwagen niet direct bij jou leverancier kan laden of direct kan lossen in de haven in de VS dan moet jij de wachttijd betalen. Met FOB heb je dit risico niet.

 

Daarna een transporteur in de arm nemen die de container op pikt en naar de loods toe brengt en de papierwinkel regeld

 

Enkele aandachtspunten.

 

*Verzeker je vracht.

*Indien het een merk product is kijk eens of iemand in NL/EU niet het alleenrecht heeft.

*Jij als importeur wordt gezien als eindverantwoordelijke voor een goed en veilig product.

*Kijk of je certificaten van keuringen hebt of kunt krijgen van je leverancier. (geen idee wat je gaat importeren)

*Neem contact op met de belastingdienst voor art 23. Hiermee is het toegestaan om de BTW te verleggen. Geeft het nummer door aan de transporteur die het inklaren gaat regelen.

 

 

 

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Electronixs,

 

Ik kan het inderdaad doen, maar als ik een transporteur kan vinden van fabriek naar mijn opslag tegen een betaalbare prijs, waarom niet. Zolang de transporteur de papierzaken maar regelt en de container veilig aflevert, ben ik tevreden.

 

* Verzekeren, nog een goed idee, zal er naar kijken

* Het is een merk product, alleen ik ben bezig om het alleenrecht in handen te krijgen (het product is nog niet op de markt)

* Certificaten? Dit puntje begrijp ik niet helemaal..

* De BTW verleggen? Hoe zit dat?

 

Ik hoor het graag,

 

Sjors

Link naar reactie
  • 0

Beste Gekke Gerrit,

 

Heb je zelf connecties in Amerika? Mensen die je kunt vertrouwen? Het lijkt mij namelijk wel van erg groot belang dat er enigszins een vinger aan de pols kan worden gehouden.

 

Het is natuurlijk niet zo dat het anders een kansloze missie is, maar het is wel wenselijk, vooral voor je zelf.

 

Het is een merk product, alleen ik ben bezig om het alleenrecht in handen te krijgen (het product is nog niet op de markt)

Is er een reden dat dit product nog niet op de markt is? Heb je al iets van een marktonderzoek gedaan? Voldoet het product aan alle Europese eisen? Zomaar een aantal vragen die bij mij naar boven komen.

 

Verder vind ik het een leuk idee en ben ik benieuwd naar het product.

Link naar reactie
  • 0

Met certificaten bedoel ik CE RoHS FCC enz. Dit als het voor een consument is. Als het industrie gericht is zijn er natuurlijk nog tal van ISO normen.

 

Zeker als je grote aantallen op de markt gaat brengen. Ik schat altijd het risico in. Als een product op een batterij werkt en het voor de rest niet gevaarlijk is dan stel ik er niet zoveel eisen aan.

 

Maar ik verkoop bijvoorbeeld ook voedingen met een metalen behuizing. Van deze producten moet ik gewoon een keuringsrapporten hebben. Als het een keer fout gaat moet ik wel kunnen aantonen dat het product voldoet aan de eisen.

 

Zoals smustie het als zegt. Waarom is het nog niet op de markt? 1 kan er natuurlijk maar de eerste zijn. Dus als het iets nieuws is.

Ook ben ik erg benieuwd hoe het zal verlopen

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0

Met certificaten bedoel ik CE RoHS FCC enz. Dit als het voor een consument is. Als het industrie gericht is zijn er natuurlijk nog tal van ISO normen.

Bottom line: een product moet voldoen aan de eisen die de wet daaraan stelt. Je zult dus als importeur moeten nagaan welke eisen in Nederland/Europa op het product van toepassing zijn. Voor diverse categoriën producten (oa. speelgoed, medische apparatuur etc) geldt dat er meer eisen zijn dan alleen CE markering, bijvoorbeeld verplichte keuring/certificering bij een aangewezen instantie in Nederland of elders in Europa.

 

Daarnaast moet je er als importeur van goederen van buiten de EU rekening mee houden dat je voor de Europese afnemers (ongeacht of dat consumenten of bedrijven zijn) wordt beschouwd als de feitelijke fabrikant en je als importeur volledig verantwoordelijk en aansprakelijk bent voor de schade (letsel aan personen of schade aan goederen) als gevolg van een ondeugdelijk product, de zogenaamde productaansprakelijkheid. Niet alleen voor de afnemer maar ook voor de importeur zelf is het daarom belangrijk om na te qaan aan welke kwaliteitsnormen het product en productieproces voldoet.

 

En voor het eventuele eigen regres (verhaal van schade) op de Amerikaanse fabrikant, is het van belang om duidelijke afspraken daarover vast te leggen in een importovereenkomst.

 

Bij import vanuit de VS is er overigens nog een tip: soms is het mogelijk jouw Europese productaansprakelijkheid mee te verzekeren op de productaansprakelijkheidsverzekering van de fabrikant in de VS. Dit heet een zogenaamde "Vendors liability coverage". Dit kan zeker in de opstartfase een heel aantrekkelijke en ook veilige optie zijn. Zorg er dan alleen wel voor dat je zelf een afschrift van deze dekking krijgt (een vendors liability certificate) en check dat de geboden dekking echt productaansprakelijkheid naar Europees recht afdekt.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

De reden dat het nog niet op de markt is, is dat het product nog niet verkrijgbaar is. Het is net uit de ontwikkelingsfase en gaat nu op grote schaal worden geproduceerd. Naar alle waarschijnlijkheid komt het in Amerika rond februari op de markt.

Vandaar..

 

Voor zover ik nu weet hoeven er geen speciale certificaten etc. aan gehangen te worden.

 

Ik zal de definitieve opzet van mijn 'bedrijfje' daarom nu wel al voorbereiden, maar ik weet nog niet of het zeker is dat het via mij naar Nederland komt. Ik zit te rekenen en ik kom €20,- onder de verkoopkosten (incl. verzendkosten naar Nederland) van de fabrikant, is het dan wel de moeite waard

 

 

Mocht je meer willen weten, vragen mag altijd :)

 

Groeten,

 

Sjors

 

 

Link naar reactie
  • 0

20 euro onder de verkoopkosten. Dan zul je toch vrij veel moeten verkopen wil je daar een redelijk inkomen uithalen lijkt me. Dan komt er nog bij de je zoals al eerder vermeldt verantwoordelijk gehouden wordt voor het eindproduct. Dat wil zeggen dat alle klachtenafhandeling voor jou rekening komt.

 

Ik zou het geheel nog eens goed overdenken. Bij hoge aantallen is 20 euro marge natuurlijk niet heel gek...

 

succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.