Ga naar inhoud

Kosten vallen positief uit [studiekosten verwerken in boekhouding]

Geplaatst:

Werner111

Goedemorgen,

 

Dit jaar ben ik afgestudeerd en ik wil de restitutie van het schoolgeld terugboeken.

Echter is de restitutie hoger dan de kosten die ik doorberekend heb naar 2014.

Dit betekent dat mijn grootboekrekening "Cursussen en seminars" positief is.

 

Overige gegevens:

- Ik heb geen andere kosten grootboekrekening die er goed bij aansluit (alleen KM, kleine aanschaffen, verzekering e.d.)

- Ik heb hem nu geboekt als buitengewone laten en baten maar dat klinkt ook niet goed

 

Wat kan ik dan het beste boeken, hoeft iemand een idee?

 

Alvast bedankt voor de moeite.

 

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

mmint

Gefeliciteerd met je afstuderen.

 

Waar had je het schoolgeld in eerste instantie geboekt en waarom is jouw schoolgeld trouwens überhaupt zakelijk geboekt?

Geplaatst:

Werner111

  • Auteur

Bedankt !!

 

Ik heb een eigen bedrijf (opkoper van restpartijen en faillissementsgoederen) en wilde een studie ernaast volgen. Vandaar dat de kosten zakelijk geboekt zijn.

 

De studiekosten vallen onder "grootboekrekening Cursussen en seminars""

Geplaatst:

Marcel Spruit R.I.P.

Ik heb een eigen bedrijf (opkoper van restpartijen en faillissementsgoederen) en wilde een studie ernaast volgen. Vandaar dat de kosten zakelijk geboekt zijn.

 

De studiekosten vallen onder "grootboekrekening Cursussen en seminars""

Op basis van die (beperkte) informatie zie ik geen reden voor de zakelijke aftrekbaarheid van de opleiding. Kun je meer vertellen over de opleiding?

 

Gefeliciteerd met je afstuderen trouwens!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Geplaatst:

Werner111

  • Auteur

Ik heb de opleiding bedrijfseconomie gevolgd om meer inzicht te krijgen in de financiën, het logistieke gedeelte, de ao kant van het ondernemen e.d.. Vandaar dat de kosten zakelijk worden geboekt. Ik doe alles in eigen beheer waardoor ik er veel profijt uithaal.

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
Ik heb de opleiding bedrijfseconomie gevolgd om meer inzicht te krijgen in de financiën, het logistieke gedeelte, de ao kant van het ondernemen e.d.. Vandaar dat de kosten zakelijk worden geboekt

Je bent eind 2010 een bedrijf gestart, je bent in 2011 (of eind 2010?) aan een algemene studie begonnen en je hebt al die jaren de studiekosten zakelijk opgevoerd??

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

ronaldinho

In zijn algemeenheid worden de kosten van een dergelijke opleiding niet als ondernemingskosten aangemerkt. Daarvoor is de opleiding te persoonlijk. Een cursus boekhouden valt nog wat voor te zeggen. Of wat specifieker verwoord door de Hoge Raad:

[Er is geen sprake van bedrijfs- op beroepskosten] indien het gaat om kosten van scholing die er toe moet leiden dat de ondernemer zich een belangrijk grotere vakkennis verwerft en de studie aldus strekt tot een duurzame verbetering van zijn persoonlijke uitrusting (HR 10 februari 1960, nr. 14 190, BNB 1960/79BNB 1960/79).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

Werner111

  • Auteur

Ik ben in september 2011 gestart met deze opleiding, niet in januari 2010.

Door diverse vrijstellingen ben ik later ingestroomd.

 

Er werd toen aangegeven dat jaarlijks een percentage aftrekbaar is (dacht 73,5%). De vereiste om het zakelijk te boeken is het verbreden van de kennis. De opleiding bedrijfseconomie is voor een ondernemer niet algemeen, hoe dan ook deze opleiding is aftrekbaar. Maar dit is mijn vraag niet, kan iemand deze wel beantwoorden??

 

Geplaatst:

Werner111

  • Auteur

In zijn algemeenheid worden de kosten van een dergelijke opleiding niet als ondernemingskosten aangemerkt. Daarvoor is de opleiding te persoonlijk. Een cursus boekhouden valt nog wat voor te zeggen. Of wat specifieker verwoord door de Hoge Raad:

[Er is geen sprake van bedrijfs- op beroepskosten] indien het gaat om kosten van scholing die er toe moet leiden dat de ondernemer zich een belangrijk grotere vakkennis verwerft en de studie aldus strekt tot een duurzame verbetering van zijn persoonlijke uitrusting (HR 10 februari 1960, nr. 14 190, BNB 1960/79BNB 1960/79).

 

Ik had dit bij de belastingdienst nagevraagd, beetje raar.

Geplaatst:

Marcel Spruit R.I.P.

Heb je van de Belastingdienst een schriftelijk antwoord gekregen? Dat zou dan namelijk wel eens een waardevol papiertje kunnen worden.

 

Waar ik bang voor ben, is dat je de Belastingtelefoon hebt gebeld. Daar zitten mensen die soms goed geschoold zijn, maar soms ook niet, en die alleen algemene informatie verstrekken. Zij kunnen bijvoorbeeld zeggen dat je je caviavoer zakelijk mag opvoeren, maar dat heeft - helaas - geen enkele waarde.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Geplaatst:

Werner111

  • Auteur

Die heb ik inderdaad gebeld en daar werd aangegeven dat het gewoon kon.

Zal morgen nog eens opbellen.

 

Voortaan altijd een bevestiging van advies vragen dus.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

 

 

Geplaatst:

Belastingdienst

Hallo Werner,

 

Spijtig dat je in eerste instantie door mijn collega op het verkeerde been bent gezet.

 

Zoals door een aantal mensen hier boven al wordt gezegd: de kosten van de opleiding kunnen in dit geval niet als zakelijke kosten worden opgevoerd. Alleen als de opleiding gevolgd wordt voor het op peil houden of uitbreiden van bestaande kennis zijn de kosten aan te merken. In deze situatie is daar geen sprake van.

 

Je kunt de studiekosten misschien wel kwijt in je persoonlijke aftrek.

 

Ronald

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Geplaatst:

Werner111

  • Auteur

Bedankt voor de info.

 

Dus ik moet de zakelijke kosten prive opgeven via de inkomstenbelasting.

Dat wordt dan nog een heel karwei.

 

Ik heb even een berekening gemaakt en gelukkig zit er heel weinig verschil tussen (zelfs een plusje).

In mijn prive aangifte mag ik (min de corr van €500 p.j.) over de hele periode €7899 aftrekken terwijl ik zakelijk €7275,76 afgetrokken heb. (alle bedragen excl btw). De btw bedraagt 65 euro.

 

Zou ik dit mogen laten staan aangezien het in het voordeel is van de belastingdienst?

 

Geplaatst:

Belastingdienst

Nee, je moet de aangiftes wel corrigeren, ook al is dat in ons nadeel en is het verschil klein. Hoe je dit doet voor de inkomstenbelasting, hangt af van de status van je aangifte. Je kunt met de bezwaarcheck per jaar bekijken hoe je dit doet. Je hebt daarvoor wel je aanslagnummers nodig. De btw corrigeer je met een suppletie of in je volgende aangifte. Als het over 2013 of eerder gaat, is het verstandig om dat via een suppletie te doen.

 

Nick

Webcareteam

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Geplaatst:

Werner111

  • Auteur

Dan ga ik dat maar doen.

Al vind ik het persoonlijk wel tegenvallen dat men dit geadviseerd heeft bij de belastingtelefoon.

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.