• 0

BTW terug vragen.

Hallo. Ik ben net een nieuwe eenmanszaak gestart.

 

Ik begrijp hoe BTW werkt, maar wat is mij afvraag:

 

Ik begin net met mijn onderneming, nu kan ik BTW terugvragen, en ik moet BTW aan mijn klanten vragen.

 

Stel dat ik maar heel weinig klanten heb, en is dus ook maar heel weinig BTW hoef af te dragen aan de belastingsdienst, krijg ik dan wel de BTW terug die ik betaald (bijvoorbeeld voor mijn bedrijfsaankopen?)

 

Verder heb ik al bedrijfsaankopen gedaan voordat ik mij bij de KVK geregistreerd heb. Kan ik daarvan de BTW ook nog terug vragen?

 

Mvg,

 

Harry.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo!

 

U krijgt de betaalde btw terug, ook indien u meer btw betaalt, dan ontvangt. Wanneer u de aangifte omzetbelasting indient, zult u zien dat u een bedrag terug zult krijgen in plaats van betalen.

 

Btw die u voor inschrijving bij de KvK hebt betaald, kunt u ook terug vragen. Mits u deugdelijke facturen heeft. Hiervoor kunt u wel het beste (schriftelijk) toestemming vragen aan het belastingkantoor bij u in de regio. Dus een brief met uitleg sturen! Dit kan uw adviseur eventueel ook voor u doen.

 

Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/kosten_gemaakt_in_de_aanloopfase

 

Ik hoop dat uw vraag zo voldoende beantwoord is.

Taksgemak.nl - fiscale dienstverlening en advies

Link naar reactie
  • 0

Hallo!

 

U krijgt de betaalde btw terug, ook indien u meer btw betaalt, dan ontvangt. Wanneer u de aangifte omzetbelasting indient, zult u zien dat u een bedrag terug zult krijgen in plaats van betalen.

 

Btw die u voor inschrijving bij de KvK hebt betaald, kunt u ook terug vragen. Mits u deugdelijke facturen heeft. Hiervoor kunt u wel het beste (schriftelijk) toestemming vragen aan het belastingkantoor bij u in de regio. Dus een brief met uitleg sturen! Dit kan uw adviseur eventueel ook voor u doen.

 

Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/kosten_gemaakt_in_de_aanloopfase

 

Ik hoop dat uw vraag zo voldoende beantwoord is.

 

Perfect. Precies wat ik wilde weten. Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Ik wil de pret natuurlijk niet drukken, maar ‘Kijk Uit’ zou ik zeggen:

 

“Het recht op aftrek van voorbelasting komt alleen toe aan een ondernemer. Hij moet bovendien ondernemer zijn op het tijdstip waarop hij de goederen of diensten aanschaft. Iemand die op het moment van aanschaf geen ondernemer is en op dat moment dus geen voorbelasting kan aftrekken kan als hij later wel ondernemer wordt niet alsnog een gedeelte van de voorbelasting in aftrek brengen (V-N 2007/16.26)”.

 

En dat is precies wat er ook op die bewuste pagina van de belastingdienst site staat (“Als wij u eenmaal als ondernemer beschouwen, kunt u onder bepaalde voorwaarden de btw die u hebt betaald als voorbelasting aftrekken in uw aangifte omzetbelasting”).

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas niet een echt heldere uitleg op de site van de belastingdienst. De pagina uit de link gaat over inkomstenbelasting, niet echt handig om daar dan een regel tussen te plakken over omzetbelasting. Zeker niet als je ziet dat er op de pagina's die wel over BTW gaan het volgende te lezen valt:

 

Onderneming aanmelden

 

Nadat u uw onderneming bij ons hebt aangemeld, laten wij u weten of u ondernemer bent voor de btw. U krijgt dan een brief waarin staat hoe en wanneer u btw-aangifte moet doen.

 

U bent ondernemer vanaf het moment dat u iets doet voor uw onderneming. Bijvoorbeeld een investering. Ook als u zich daarna pas aanmeldt, tellen deze investeringen mee en kunt u de btw hierover aftrekken als voorbelasting.

 

Eerst een brief naar de belastingdienst dan maar.....

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tijdens de voorbereidende handelingen ben je ook al ondernemer voor de omzetbelasting, aldus het Europese Hof van Justitie. Wel moet je aannemelijk kunnen maken dat je op het moment van de investeringen al de bedoeling hebt om daarmee belaste prestaties te gaan verrichten. Dat laatste hoeft overigens uiteindelijk niet echt te gebeuren, maar dan is het vaak wel wat lastiger uit te leggen.

 

Een brief naar de fiscus hierover is wat mij betreft niet perse nodig, maar geeft natuurlijk wel zekerheid. Het kan ook helpen om op iedere factuur waarvan je de btw terugvraagt te vermelden wat het nut voor je onderneming is. Dan hoef je dat later niet allemaal uit te zoeken, mocht er toch discussie over komen.

 

Het door Peter aangehaalde arrest (hier te lezen voor mensen die geen abonnement hebben op Vakstudie-Nieuws) gaat over iets anders, namelijk of een niet-ondernemer (die niets te maken heeft met btw en daarom ook niet met herziening van eerder wel of juist niet afgetrokken btw) toch gebruik kan maken van de herzieningsregeling als hij het betreffende vastgoed later besluit te verkopen aan een btw-ondernemer.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.