• 0

Business Plan zo goed als klaar..check voor shoppen

Hallo,

 

Ik ben reeds geruime tijd bezig met een nieuw concept (zoals zovelen hier). Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik mijn business plan wil toetsen voordat ik bij de benodigde financiers aan ga kloppen.

 

Genoeg vindt ik over mogelijke instanties waar ik over financieringen e.d. kan praten (aan de hand van het BP). Maar iets/iemand die mij vooraf enige feedback kan geven over de inhoud van mijn BP heb ik nog niet gevonden.

 

Iemand hier ideeen/mogelijkheden/richtingen waar ik in dit geval iets mee kan?

 

Alvast bedankt,

 

Maarten

Qweery dé geavanceerde zoekfunctie voor elke webshop voor meer conversie www.qweery.nl en met slechts 2 regels code in elke website op te nemen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Maarten,

 

Als je plan (technisch) innovatief is kun je ook bij een van de Syntens-vestigingen vragen of ze er eens naar willen kijken. Of met je plan meedoen aan LiveWIRE (www.livewire.nl) of New Venture (www.newventure.nl), dat levert je ook een stuk gratis advies (en als je wat wint publiciteit) op.

 

Afhankelijk van de provincie/regio waar je woont zijn er ook nog andere mogelijkheden om over je plan te praten met 'deskundigen'.

 

Succes

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn opmerkingen per pm aan je gemailed.

 

Graag zou ik deze bevindingen ook op het forum publiceren, zij het wat anoniemer/globaler. Anderen kunnen hiervan leren. Wat vind je hier van?

 

Als je wilt reageren, voel je vrij. Ik help graag en hou van de discussie.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Mijn opmerkingen per pm aan je gemailed.

 

Graag zou ik deze bevindingen ook op het forum publiceren, zij het wat anoniemer/globaler. Anderen kunnen hiervan leren. Wat vind je hier van?

 

Als je wilt reageren, voel je vrij. Ik help graag en hou van de discussie.

 

Bedankt, helder geformuleerd. Waaraan denk als publieke bevindingen?

Ik heb per pm gereageerd.

Qweery dé geavanceerde zoekfunctie voor elke webshop voor meer conversie www.qweery.nl en met slechts 2 regels code in elke website op te nemen

Link naar reactie
  • 0

Ik heb je een reus gegeven ter aanmoediging, aangezien je zo professioneel, sportief en uitgebreid reageerde op mijn soms harde en niet al te aardige opmerkingen op je businessplan.

 

per pm zal ik morgen een voorzet doen hoe ik dit in de openbaarheid zou willen brengen. mag ik uberhaupt iets over het marktsegment zeggen of wil je liever dat ik dat niet doe?

 

Ik begreep dat je het ook aan Ties had gemaild? ben benieuwd naar zijn mening. Ties?

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik heb je een reus gegeven ter aanmoediging, aangezien je zo professioneel, sportief en uitgebreid reageerde op mijn soms harde en niet al te aardige opmerkingen op je businessplan.

 

thx,

Hard : no problem

Niet aardig : ik heb het niet zo geinterpreteerd, dus wat mij betreft, no problem.

 

per pm zal ik morgen een voorzet doen hoe ik dit in de openbaarheid zou willen brengen. mag ik uberhaupt iets over het marktsegment zeggen of wil je liever dat ik dat niet doe?

 

Als we even via de pm afstemmen. Kan ik dan beoordelen of we dat publiekelijk kunnen doen :)

 

Ik begreep dat je het ook aan Ties had gemaild? ben benieuwd naar zijn mening. Ties?

 

Wacht in spanning af.

 

Groet en vast welterusten,

 

Maarten

Qweery dé geavanceerde zoekfunctie voor elke webshop voor meer conversie www.qweery.nl en met slechts 2 regels code in elke website op te nemen

Link naar reactie
  • 0

Ok...de insteek van mijn BP lijkt als zodanig te theoretisch te zijn (je leert ook niets op een uni blijkbaar ;) ).

 

De meeste opmerkingen (die ik overigens sterk vindt) die ik heb ontvangen van zowel Ties als VC kan ik wel verdedigen, maar staan blijkbaar niet in het BP.

 

Het lijkt me dan ook zinvol een rewrite te doen.

Als ik de kritiek zo proef zal dit meer in de lijn van een actieplan (wat ga ik doen, hoe, waarom en met wie) door de tijd heen moeten zijn.

 

Ik heb Ties ook teruggemailed mbt zijn opmerkingen. Opmerkingen ter vermaak publiceren....daar kan ik niet vrolijk van worden :) ter lering wel ;)

 

Qweery dé geavanceerde zoekfunctie voor elke webshop voor meer conversie www.qweery.nl en met slechts 2 regels code in elke website op te nemen

Link naar reactie
  • 0

Hoi mede-HLers,

 

Onderstaand de geanonimiseerde opmerkingen van ondergetekende over het business plan van Maarten, ter lering natuurlijk.

 

Initiële opmerkingen:

- De foto’s op de eerste pagina voegen niets toe.

- NAW-gegevens op eerste en volgende pagina’s.

- Geen versie nummer: je bp is je bp.

- Exacte datum bij bp is onzin maar houdt het in de maand waarin je het verzend (had dus januari 2005 moeten zijn.

- Niet “ten behoeve van”, het is [naam bedrijf] Business Plan, punt (of andersom).

- Geen doel van dit document, doel van een bp is duidelijk (geen proefschrift).

- Haal je document door de spellingscontrole.

- Je executive summary is alleen maar over je product en hoeveel geld je denkt nodig te hebben. Is onvoldoende. De belangrijkste elementen ontbreken: markt, management, marketing, financiën etc.

- “Visie” en “missie” zijn voor grote ondernemingen, niet voor starters.

- Wees voorzichtig met uitdrukkingen waarvan je niet weet dat ze goed zijn. Ik raad je aan het document door een leraar Nederlands te laten lezen.’

- Je vergeet je naam, leeftijd, achtergrond etc. te vertellen. Wil ook weten waarom jij alleen dit kan.

- Risico analyse en SWOT zijn vrijwel hetzelfde.

- Een liquiditeitsanalyse is voldoende, de rest wil ik niet zien.

- Mis je veronderstellingen waarop je financiën gebaseerd zijn.

- Je moet je kosten wel uitsplitsen! Wil precies weten waaraan je het uitgeeft.

 

Fundamentele kritiek:

Heb je mijn column echt goed gelezen. Uit je business plan blijkt dat niet.

 

Na lezing is het mij nog steeds onduidelijk wat het probleem is dat je [product] gaat oplossen. Je stelt dat er ruimte is voor nog een ander [product in je markt] maar onduidelijk is waarop je deze stelling baseert.

 

Heb geen idee hoe je “traffic” gaat genereren en juist het aantal gebruikers zal je “lifeline” zijn.

 

Heb ook geen idee waarom, na al het werk dat je al gedaan hebt de laatste loodjes in de ontwikkeling van je product zoveel geld moet gaan kosten.

 

Je gaat het gevecht aan met de “grote jongens”. Je moet wel erg exact aangeven hoe en waarom je ze gaat verslaan en eigenlijk al met bewijs komen.

 

Je noemt partners maar wie zijn nu je feitelijke potentiële partners, hoe ga je ze benaderen en heb je ze al benaderd?

 

Je business plan lijkt wel een proefschrift. Vrijwel louter en alleen theorie en weinig praktische zaken. Bij het succesvol opzetten van een bedrijf gaat het om “het doen”. Dat je beseft dat het gaat om “het doen” moet je businessplan tonen. En dat doet het niet!

 

Je kansen om dit gefinancierd te krijgen van (financiële) investeerders zijn nihil. Zij financieren geen productontwikkeling. Overheden financieren productontwikkeling maar ik denk niet in dit geval (je hebt nl. niet echt een technologie). Familie, vrienden wellicht of solliciteer met dit document bij [je concurrenten].

 

Als iets onduidelijk is hoor ik graag.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

OK, hier dan enkele citaten uit mijn commentaar:

 

start quote:

Om met de deur in huis te vallen, ik zal hier niet in investeren. Uiteraard zal ik dit onderbouwen. Wel wil ik je complimenten geven voor het gedegen concept-plan.

 

Algemene opmerkingen over het businessplan:

1. probeer meer als ondernemer te denken en schrijven i.p.v. als `consultant`.

2. marketingplan en salesplan dienen veel verder uitgewerkt te worden.

 

Technische opmerkingen:

3. hoe kan je de technische performance aantonen?

4. Hoe heb je schaalbaarheid, backup/recovery, security, authenticatie, verificatie, intrusion detection etc. geregeld?

5. kan je het niet laten beta-testen door de leden en gebruikers van XXX? heb je je idee daar al eens gelanceerd, bv bij XXX?

 

Commerciële opmerkingen:

6. waar haal je die XXX maanden je eigen inkomen uit (of is dit onderdeel van de gevraagde financiering)?

7. waarom zouden gebruikers overstappen op jouw product? zie ook het afnemend gebruik van bv XXX.

8. de klik-rate van featured links stel je op XXX%. dit is m.i. een factor 100 of 1000 te hoog.

9. concurrentie-intensiteit: ik vind dat je de slagkracht en snelheid van XXX onderschat.

10. 5.2 financieringsplan: je zegt dat er al XXX is geïnvesteerd. waaruit bestaan deze investeringen?

 

Mijn belangrijkste overweging om niet te willen investeren is: De slag zal zich afspelen tussen XXX en XXX. Die zullen alles op alles zetten om de grootste te worden. Waarom zou ik dan in een nummer 6 investeren, die nog in de ontwikkelfase zit?

 

Ik begrijp dat jij optimistischer bent, je hebt vast een geniaal product. Helaas is het marktsegment waarin je dit wil inzetten geen lokale markt. Kan je je technologie niet verkopen aan één van de partijen?

 

Ik denk dat er zeer moeilijk financiering voor dit plan te krijgen is. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik ben wel realistisch. En een beetje bot misschien. dit is niet bedoeld, maar schept wel duidelijkheid.

 

Als je wilt reageren, voel je vrij. Ik help graag en hou van de discussie.

 

einde quote

 

Het is interessant te zien dat we gelijk soort commentaar hebben en dezelfde conclusie trekken.

 

wat leren we hier nu uit:

 

denk vooral vanuit marktbewerking en sales. waarom wil een klant jou product of dienst kopen? natuurlijk is een goed product van belang, maar vanuit financiering gezien is het altijd een vast gegeven. een goed product, hoe geniaal ook, verkoopt zich niet vanzelf.

 

Maarten,

succes met het herschrijven en kop op! alle begin is moeilijk.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Hoi VC,

 

Heb in de afgelopen jaren veel investeerders (VC's, business angels) zien presenteren en met ze gepraat. Mijn conclusie is dat vrijwel alle (ex) investeerders en succesvolle ondernemers op dezelfde manier denken. Daarom schrijf ik mijn columns en ben ik actief op higherlevel: opdat (potentiële) ondernemers investeerders gaan begrijpen en voorkomen dat ze elke keer dezelfde fouten maken.

 

Wat mij betreft kunnen we deze excercitie regelmatig herhalen, ter lering en illustratie van bovenstaande bewering. Kost me wel wat tijd maar dat heb ik graag over voor het resultaat.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

- “Visie” en “missie” zijn voor grote ondernemingen, niet voor starters.

 

Ties, uit je verhaal viel me dit punt op. Ik snap dat een hoogdravende visie van "world domination" niet gepast is voor een businessplan van een startend bedrijf, maar laat een goede visie niet goed zien wat jouw eigen blik op de markt is? Wat is de reden dat je dit afkeurt, want ik kan me gevoelsmatig voorstellen dat je met een goede visie jezelf als ondernemer en persoon in een opvallend daglicht kunt zetten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jeroen,

 

Goede vraag.

 

In mijn optiek is je visie je business plan of blijkt je visie uit je business plan. Veel ondernemers verwarren visies met dromen. Dromen doe je in je bed en visies realiseer je. Vind ook dromen van "world domination" erg overdreven als je nog geen of slechts een paar € 100k omzet hebt.

 

Heb ik het duidelijk uitgelegd?

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Wat mij betreft kunnen we deze excercitie regelmatig herhalen, ter lering en illustratie van bovenstaande bewering. Kost me wel wat tijd maar dat heb ik graag over voor het resultaat.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Prima plan. als ik weer eens wat binnenkrijg via HL zal ik (per pm) checken of jij ook betrokken bent. Uiteraard in overleg met de ondernemer in kwestie.

Leuke polemiek, en wellicht ook bruikbaar voor je boek.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik heb indertijd met een aanvraag voor een financiering bij de bank wel degelijk een visie weergegeven in mijn ondernemersplan. Deze visie heb ik apart onderbouwd met feitelijk gegevens zoals die toen in de markt waren en dit vertaald naar 3 tot 5 jaar later.

 

Zie hier graag een reactie op om het helder te krijgen.

Hang al zo'n 10 jaar rond op internet en verdien er een leuk zakcentje mee :-))))

 

Freelance secretaresse nieuws

http://www.secretaresse-nieuwtjes.nl

Link naar reactie
  • 0

een realistische en ambitieuze visie is prima. tuurlijk schrijf je die in je businessplan. maar hou wel je voeten op de grond en denk niet dat je de wereldspelers even van tafel veegt. (dat was overigens bij Maarten niet het geval, hoor).

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

hehe..dank je VC...

 

...ik heb nog met Ties wat emailuitwisseling gehad en wel met betrekking tot het insteken van de start-up.

Er zijn eigenlijk 2 opties (in mijn geval):

 

1) volle kracht, fulltime starten en snel lanceren, kost veel geld maar kan ook concurrentievoordeel opleveren

2) klein starten, aandacht krijgen (oneerbiedig: kijken of het aanslaat), parttime met weinig middelen. Dit duurt langer, heeft minder financiele risico's (investeringen zijn lager).

 

Voor het gemak van de vergelijking: optie 1 heeft een investeringsbehoefte van ongeveer 170K-180K en optie 2: 10K-20K.

In optie 1 is loon voor 2 personen opgenomen, huisvesting en investering in hardware/bandbreedte. Het bedrag omvat nog wel meer maar dit zijn de hoofdcomponenten.

In optie 2 is enkel een hardware/bandbreedte component (2/5 deel van het deel bij optie 1) en verder niets.

 

Ik ben in mijn BP uitgegaan van optie 1. Wat is verstandiger (ik weet reeds het antwoord van Ties, maar wat vindt de rest).

 

Groet,

 

Maarten

Qweery dé geavanceerde zoekfunctie voor elke webshop voor meer conversie www.qweery.nl en met slechts 2 regels code in elke website op te nemen

Link naar reactie
  • 0

Maarten, volgens mij ken je mijn antwoord ook al:

Om met de deur in huis te vallen, ik zal hier niet in investeren.

 

Mijn belangrijkste overweging om niet te willen investeren is: De slag zal zich afspelen tussen XXX en XXX. Die zullen alles op alles zetten om de grootste te worden. Waarom zou ik dan in een nummer 6 investeren, die nog in de ontwikkelfase zit?

 

Ik denk dat er zeer moeilijk financiering voor dit plan te krijgen is. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik ben wel realistisch. En een beetje bot misschien. dit is niet bedoeld, maar schept wel duidelijkheid.

 

volgens mij kan je dus het beste scenario 2 uitvoeren.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ja Ties krijgt een heel Business Plan om te beoordelen en wij alleen wat anonieme quote's, zo ken ik er nog wel een paar :P

 

Mijn ervaring is dat je het beter goed kunt doen, of helemaal niet! Op het eerste gezicht dus optie 1.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.