• 0

Nederlandse webshop met o.a. posterdesigns gericht op VS, met drukker in de VS

Beste ondernemers,

 

Ik heb een aantal grafische designs ontworpen gericht op een specifieke (Amerikaanse) niche markt die ik in o.a. postervorm wil verkopen in aan klanten in de VS.

 

Mijn idee is om hiervoor een webshop te starten die zich op de VS richt, waarbij ik voor het drukken en verzenden van de posters gebruik wil maken van een amerikaanse drukker. Hierdoor blijven verzendkosten en verzendtijd laag, en hoef ik me niet bezig te houden met voorraden.

 

Het enige waar ik zelf bezit van heb is de webshop en de copyright op de designs. Volgens mij kan dit een bepaalde vorm van dropshipping genoemd worden. De webshop staat geregistreerd bij de KVK in Nederland onder mijn naam als eenmanszaak. En ik ben zelf dus niet van plan voet op amerikaanse bodem te zetten.

 

Een aantal vragen:

- Zijn er specieke regels waar ik me aan moet houden mbt verkoop aan amerikaanse klanten?

- Hoe zit het met het rekenen van BTW over de betalingen van de Amerikaanse klanten aan mij?

- En wat is het percentage BTW die de amerikaanse drukker mij rekent?

 

Alvast bedankt.

 

Origineel bericht:

Beste ondernemers, Ik heb de postgeschiedenis wat doorgebladerd maar heb niet echt een antwoord kunnen vinden op mijn vraag, daarom maar een nieuwe post. Ik ben vrij nieuw in de wereld van het ondernemen. Maar ben er al lang in mijn hoofd mee bezig en heb nu een makkelijk idee waar volgens mij een aantal broden mee te verdienen valt. Ik heb aantal grafische designs ontworpen gericht op een specifieke (Amerikaanse) niche markt die ik in o.a. postervorm wil verkopen in de VS. Mijn idee is om hiervoor een webshop te starten die zich op de VS richt, waarbij ik voor het drukken en verzenden van de posters gebruik wil maken van een amerikaanse drukker. Hierdoor blijven verzendkosten en verzendtijd laag, en hoef ik me niet bezig te houden met voorraden. Het enige waar ik zelf bezit van heb is de webshop en de copyright op de designs. Volgens mij is dit een vorm van dropshipping. Ik vraag dus een NL KVK nummer aan. Ik verwacht van de project geen jacht te kunnen bekostigen. Maar het moet wel praktisch te behalen zijn. Mijn grooste vraag is vooral of zo'n opstelling goed mogelijk is, en hoe dat dan zit met betalingen (en BTW etc) die ik verricht aan de Amerikaanse drukker voor de orders die ik binnenkrijg en aan hem doorstuur. Waar moet ik aan denken? Ik hoor ik graag van jullie inzichten. Echte beginnersvragen dus. Maar beginnen moet je ergens. Alvast bedankt!

 

Mod edit: openingsbericht aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waar moet ik aan denken?

 

Ik zou beginnen met 'begrijpelijk schrijven', d.w.z. je (overigens ontzettend algemene) vragen op een overzichtelijke manier op te schrijven.

Dan kunnen lezers (misschien) meedenken. Op deze wijze krijg je weinig respons, denk ik.

 

Beste Peter,

 

Ben ik helemaal met je eens. Dat had ik zelf ook al bedacht.

Maar dan is het wel zo handig als je een post ook daadwerkelijk aan kan passen... Of is het nu de bedoeling dat ik een hele nieuwe thread plaats?? Dat wilde ik met overweging van 'etiquette' namelijk niet direct doen als het in principe "hetzelfde" bericht is.

 

Bedankt voor je reactie in ieder geval.

Link naar reactie
  • 0

Een aantal vragen:

1. Zijn er specieke regels waar ik me aan moet houden mbt verkoop aan amerikaanse klanten?

2. Hoe zit het met het rekenen van BTW over de betalingen van de Amerikaanse klanten aan mij?

3. En wat is het percentage BTW die de amerikaanse drukker mij rekent?

 

Ah...! Dat is een stuk beter. Nu wel te lezen allemaal:

 

(genummerd, voor het gemak)

 

1. Niet echt volgens mij. USA is een vrij land, zeker op het gebied van handel en internet. Maar er zijn anderen (op HL) die veel meer verstand hebben van US-regels (als zij bestaan) dan ik.

 

2. Je bent geen BTW verschuldigd in Nederland.

 

3. In USA kent men BTW niet. Het is in sommige staten zelfs verboden bij wet om allerlei belastingen op handelstransacties (salestax) te heffen. Dus: de drukker berekent geen BTW.

Het is overigens wel zo dat je (volgens de NL wet) zelf de BTW over de inkopen moet uitrekenen en aangeven als 'BTW verlegd aan jou van buiten de EU' (rubriek 4a). Maar je trekt dan ook weer hetzelfde bedrag als voorbelasting af in je aangifte. Dus per saldo is het nul.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Peter bedankt voor je reactie, helpt enorm.

 

Ik ben zelf ook al wat meer gaan uizoeken en mij werd het volgende verteld:

 

- Aangezien de productie van het tastbare product (zeg: poster) plaatsvindt in de US, en dat product in principe gekocht wordt door klanten ook in de US, komt er helemaal geen NL/Europese BTW belasting bij kijken.

- Ik moet me dus alleen bezig houden met US TAX.

- Waren de posters in NL/Europa gedrukt en vervolgens verzonden naar de US, dan had ik een BTW tarief van 0% moeten rekenen.

 

Dit komt aardig overeen met wat jij me vertelt.

 

Nog een vraag ter verduidelijking van punt 3:

- Wat bedoel je met "inkopen"? Is het niet zo dat ik technisch gezien helemaal niets in koop, maar eerder "uitbesteed"?

- Als de drukker mij geen TAX/BTW berekend, hoe verhoudt zich dat dan tot wat je noemt in rubriek 4a?

 

Erg bedankt.

Groet,

Tyanuh

Link naar reactie
  • 0

Ja, het is een beetje doorgedraaid in NL, maar het is toch echt zo:

 

Ook de diensten in USA 'koop je in' vanuit oogpunt van BTW. En ondanks dat de Amerikaanse dienstverlener totaal van niets weet, vindt de NL wet dat hij de BTW naar jou verlegt (hij/zij heeft geen flauw benul van wat 'BTW' is en ook niet van wat 'verleggen' is, maar desondanks wordt hij geacht om een soort fictieve BTW naar jou verlegd te hebben...).

 

En jij bent verplicht om dit in je BTW aangifte te verwerken.

Maar het maakt dus in jouw geval niet uit, want je hoeft niet extra te betalen.

 

Dus als je een factuur van 100 euro krijgt voor drukwerkdiensten, dan geef je 21 euro op bij 4a en trek ook weer 21 euro af als voorbelasting (5b).

Overigens heeft dit ook invloed op de berekening van de vermindering KOR, want het bedrag van 4a telt niet mee bij de berekening van de eventuele vermindering.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad erg onlogisch. Ook een vrij vreemde gedachtenkronkel om het drukken van een poster die in de USA verkocht wordt als "dienst" aan te merken. In beginsel koop je de hele poster (ik mag toch aannemen dat de drukker ook zelf voor het papier en de inkt zorgt) en is dit hele verhaal out-of-scope voor de Nederlandse BTW.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.