• 0

Keiharde garanties maar geen cash

Mijn man en ik proberen een ICT-gerelateerd bedrijf te runnen.

Momenteel bedraagt onze orderintake net zoveel als de totale gerealiseerde omzet van vorig jaar. Dit is levering tot en met mei. We beschikken over onroerend goed en over garanties. Omstandigheden van buitenaf (allocaties op inkoopgoederen, projecten en de daaraan gerelateerde leveringen die verschuiven enz) doen een aanslag op onze cashflow en brengen ons financieel in een moeilijke positie. Allocaties en uitgestelde projecten zijn helaas onveranderlijke feiten maar veroorzaken wel een financieel gat.

De bank geeft toe dat de zekerheidstelling ruim toereikend is, toch lijkt ze niet mee te willen werken aan een oplossing, zonder echt een reden op te geven. We wachten al ruim drie maanden op een eenvoudig ja of nee. Onze reserves raken nu stilaan echt uitgeput en ik vrees voor het ergste. Onze verplichtingen als klant maar ook als leverancier komen in alle opzichten in gevaar.

We hebben ook al contact gehad met mogelijke investeerders omdat we het bedrijf o.a. meer stabiliteit wilden geven. De interesse is er en ze zien de mogelijkheden wel maar ze lijken juist te wachten op de dag dat we gedwongen moeten stoppen en de technologie voor "een prikje" beschikbaar wordt.

Elke dag wordt steeds een grotere opgave om door te komen en de onzekerheid legt steeds meer beslag op onze productiviteit.

Ik hoop hier een lichtpuntje te vinden of advies te krijgen over wat we (mogelijk) verkeerd doen of nog aan mogelijkheden hebben. En ik ben bereid om op zijn tijd aan de juiste perso(o)nen het hele verhaal te doen.

"Wie angst heeft voor de toekomst, heeft die toekomst al half bedorven." Georges van Acker

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast Verwijderd account

Geweldig!

 

Het zou inderdaad mooi zijn als je het bedrijf mede hebt kunnen redden door de adviezen die gegeven zijn op HigherLevel.nl ;) .

 

Heel veel succes toegewenst!

Link naar reactie
  • 0

Ik snap er niets van: kregen we gisteren van de bank te horen dat ze toch geen hypotheek kunnen verstrekken. Er werden ook allerlei K.*.T.-smoezen verzonnen als reden. o.a. dat er te weinig op de rekening bleef staan ???

We hebben het hoofdkantoor gebeld en daar kregen we te horen dat we gelijk hadden maar daar schieten we nu niets mee op natuurlijk...

Weer een week verloren en we kunnen weer opnieuw beginnen. Ik wil gillen!!!!

"Wie angst heeft voor de toekomst, heeft die toekomst al half bedorven." Georges van Acker

Link naar reactie
  • 0

wellicht helpt het als je toch nog eens contact opneemt met de directuer van de bank in plaats van de account manager. het hoofdkantoor gebruiken ze alleen maar als smoes. als me nog een andere tip te binnen schiet, meld ik me wel.

 

sterkte en kop op!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Tja... dat probeerden we maar toen kregen we te horen: "ach, dat is verspilling van uw en onze tijd." en daar konden we het mee doen. Dus hebben we het hoofdkantoor gemeld dat we niet akkoord gaan met de gang van zaken en daar zeiden ze dat we gelijk hadden.

 

Ik vind het alleen verontrustend dat ik dit soort verhalen vaker hoor, tegenwoordig. En ik vraag me dan ook af; waar leidt dit toe?

 

Ik berust in mijn lot, doe wat ik kan en zie wel waar het schip strandt. Tegen zoveel "onwil" kan ik niet op. Toch?

"Wie angst heeft voor de toekomst, heeft die toekomst al half bedorven." Georges van Acker

Link naar reactie
  • 0

Tja... dat probeerden we maar toen kregen we te horen: "ach, dat is verspilling van uw en onze tijd." en daar konden we het mee doen. Dus hebben we het hoofdkantoor gemeld dat we niet akkoord gaan met de gang van zaken en daar zeiden ze dat we gelijk hadden.

 

 

Kun je het "hoofd"kantoor niet voor je karretje spannen.

Zij geven aan dat het niet klopt, kunnen ze dan niet een afspraak bij een normaal kantoor voor jullie maken, misschien kun je ze voorzichtig die woorden in de mond leggen.

Blijf vooral doorz**ken, als je lastig bent hoe komen ze dan van je af ?

 

Bankmensen zijn angst hazen, als ze merken dat jij al hoger in de hiearchie aan het wroeten bent om je gelijk te halen, wie weet waar ze mee komen. Nu heb je niks, dus wat kun je nog verliezen ?

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Misschien goed om toe te lichten hoe banken werken!?:

Elke financieringsaanvraag wordt in behandeling genomen door de accountmanager of kantoordirecteur. De kantoordirecteur heeft de bevoegdheid om tot een bepaald bedrag zelf aan leningen te verstrekken.

Boven dit bedrag moet de financiering worden goedgekeurd door een "kredietcommittee". Blijkbaar is dat bij jullie het geval of er is sowieso geen vertrouwen in jullie.

Het kredietcommittee beoordeelt jullie met name op de jaarcijfers en die zien er blijkbaar niet rooskleurig uit. De beslissing ligt dus daar en niet bij je plaatselijke bank. Uiteraard hoort de accountmanager zich sterk voor jullie te maken!

Mogelijk kan jullie accountant een positieve tussenrapportage opmaken?

 

Wanneer je de overwaarde van het bedrijfspand wilt gebruiken, zal de bank ook kijken naar het doel van de lening en (alweer) naar de jaarcijfers. Ook al heeft de bank veel zekerheden, ze willen ook niet na een paar maanden gaan executeren (dat is hun visie op jullie natuurlijk). Daar kom je dus ook weer niet verder mee....

 

Welke mogelijkheden heb je dan nog wel?

- heb je (veel) overwaarde op je woonhuis? Er is een aantal banken die tot

55% van de verkoopwaarde willen lenen zonder inkomensgegevens.

- of je komt toch weer terug op lenen van vrienden en kennissen...

- of mogelijk verkoop van het bedrijfspand aan een belegger, waarbij je het zelf mag huren (met evt recht tot terugkoop over een paar jaar).

Meer mogelijkheden kan ik helaas ook niet voor jullie bedenken. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ok... even opnieuw want er lopen nu dingen door elkaar heen.

 

Kort verhaal I: We hebben zakelijk een een tijdelijk financieel gat. Dat was voorzien en we hebben dit op voorhand met de bank doorgesproken.

Het bedrag waarover we praten is de helft van de winst die we aan de order overhouden en wordt daardoor alleen al ruimschoots afgedekt.

Om allerlei redenen (waaronder de verbouwingsperikelen van onze accountmanager) loopt onze kredietaanvraag niet zoals gehoopt en gepland en dreigen we echt in de problemen te komen.

 

Kort verhaal II: Er schiet ons te binnen dat het bedrijfspand hypotheekvrij is en particulier eigendom. Dus lijkt het ons de snelste oplossing om het pand te hypothekeren. De executiewaarde van het pand is aanvankelijk 3x hoger dan het nodige bedrag. Hertaxatie verhoogt dit naar 4 keer.

 

Kort verhaal III: Verschillende banken worden gecontacteerd en eentje is uiterst snel. De hypotheek wordt particulier aangevraagd en in principe hoeven wij geen verantwoording aan de bank te geven. Voor hun is het enige dat telt inderdaad het feit dat de hypotheek maandelijks wordt afgelost.

Zij stellen zelf voor een hogere hypotheek te nemen voor het geval dat enz. en die 100 euro meer aflossing maakt ook geen verschil uit.

 

Een week later komen ze terug met een verhaal dat er te weinig geld op de rekening blijft en leggen zij de link dat het geld zakelijk gebruikt wordt. En daardoor krijgen we geen goedkeuring voor het krediet.

Het hoofdkantoor is in dit geval het enige echte hoofdkantoor en daar bevestigt men dat er geen link gemaakt mag worden want de hypotheek is particulier aangevraagd en voor hun is het alleen belangrijk dat ik maandelijks de aflossing betaal en niet wat ik met het geld doe. Al ga ik er een wereldreis mee maken of koop ik er een yacht van.

 

Wat de hoogte van het bedrag betreft, hierover kan ook de kantoordirecteur beslissen. Dus wat de werkelijke reden is, het kan me niet meer boeien maar ik laat me door een stelletje bureaucraten niet onder de zoden schoffelen.

"Wie angst heeft voor de toekomst, heeft die toekomst al half bedorven." Georges van Acker

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.