• 0

Webshop Nederlandse Markt - LTD in Hong Kong of Nederlands bedrijf?

Hallo,

 

Ik heb een LTD in Hong Kong aangezien ik daar lange tijd gewoond heb. Even puur hypotethisch gezien

 

Ik wil kaas verkopen in Nederland, via een webshop. Ik koop de kaas in Nederland, en lever het aan de nederlandse markt. Reclame maak ik (fysiek) in Nederland. Transacties lopen puur online.

 

Moet ik hiervoor een Nederlands bedrijf oprichten of kan ik mijn bedrijf in Hong Kong hier voor gebruiken?

 

Zoekende kwam ik er niet echt uit. Ik hoop ook dat ik dit topic in het juiste subforum heb geplaatst.

 

Wie heeft er ervaring en/of tips?

 

Bij voorbaat dank!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

@n00bdestroyer (*), allereerst welkom op Higherlevel!

 

Even puur hypotethisch gezien

Hoe hypothetisch en waarom?

 

Moet ik hiervoor een Nederlands bedrijf oprichten of kan ik mijn bedrijf in Hong Kong hier voor gebruiken

Ja het kan. Vraag is of je het ook zou moeten willen. Waar zit de meerwaarde volgens jou dan? Klein tipje: dus niet in belastingbesparing.

 

Nog belangrijker is de vraag: zit ik als afnemer (winkelier of consument) te wachten op een Nederlandse leverancier met een statutaire vestiging in HongKong? Eerlijk gezegd niet, dus ik ga geen zaken doen met jou. Ik voel er namelijk weinig voor om voor eventuele claims naar HongKong te moeten :)

 

(*)=typische naam voor een newbee ::)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert

 

TS vroeg "Moet ik hiervoor een Nederlands bedrijf oprichten of kan ik mijn bedrijf in Hong Kong hier voor gebruiken"

 

Het is geen kwestie van het een of het ander. Hij moet zich toch in ieder geval bij de KVK hier aanmelden en keurig zijn belastingaangifte in NL doen. Zo'n Ltd. in HK wordt graag gebruikt om er in HK mee in te kopen in China en het dan duurder te verkopen naar een ander eigen bedrijf in Nederland. Er wordt in HK zwart geld mee verdiend omdat het vaak voor de nederlandse fiscus geheim gehouden wordt. Riskant, maar het gebeurt wel.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Zo'n Ltd. in HK wordt graag gebruikt om er in HK mee in te kopen in China en het dan duurder te verkopen naar een ander eigen bedrijf in Nederland.

Beste René, maar TS geeft aan dat hij koopt en verkoopt in NL. Vandaar ook mijn reactie. :)

 

TS vroeg "Moet ik hiervoor een Nederlands bedrijf oprichten of kan ik mijn bedrijf in Hong Kong hier voor gebruiken" Het is geen kwestie van het een of het ander.

Lijkt mij dat er juist wel sprake is van het een of het ander. TS vraagt of hij zijn (hypothetische) bestaande Hongkong LTD kan gebruiken (het één) of hiervoor een nieuw Nederlands bedrijf moet oprichten (het ander).

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

;D

 

Ik dacht dat je met "Ja het kan" bedoelde dat alleen de LTD. in HK voldoende zou zijn.

 

Ik had de indruk, dat TS denkt dat te kunnen doen met alleen maar een Ltd. in HK en zich hier verder om niks zorgen hoeft te maken. Op zich geen slecht idee als het zou kunnen want de besparing op belastingen is enorm. Vandaar ook mijn uitleg waarom sommige mensen zo graag via een eigen Ltd. in HK inkopen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat je met "Ja het kan" bedoelde dat alleen de LTD. in HK voldoende zou zijn.

Ah. Duidelijk!

Dat is ook precies wat ik bedoelde, qua rechtsvorm. Dat hij zijn Hong Kong LTD wel in NL bij KvK moet inschrijven, en hier BTW en Loonbelasting/VPB moet betalen klopt uiteraard...vandaar ook mijn opmerkingen over geen belastingbesparing... maar je hoeft daarvoor dus geen Nederlands bedrijf voor op te richten.

 

Ik had de indruk, dat hTS denkt dat te kunnen doen met alleen maar een Ltd. in HK en zich hier verder om niks zorgen hoeft te maken. Op zich geen slecht idee als het zou kunnen want de besparing op belastingen is enorm

Als je belastingen ontduikt, is de besparing enorm uiteraard :). Maar in dit geval (kaas kopen en verkopen in NL) zie ik - los van het morele vraagstuk - het nut er niet van in. Jij wel?

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Heren, bedankt voor jullie reacties!

 

De reden waarom ik mijn HK ltd. zou willen gebruiken was voornamelijk gebruiksgemak. 't is al opgericht en klaar voor gebruik. Ter duiding, de kaas is vooralsnog hypothetisch.

 

Het is een kleine side project omdat ik nu even op vakantie ben in het vaderland, goedkoop een product kan kopen en met minimale inspanning & kosten de mogelijkheid heb te adverteren aan ongeveer 10.000 mensen per dag. Met een conversion rate van 0.001% zijn dat toch 10 orders p/d.

 

Belasting ontduiken was ik niet van plan. Ik betaal liever een kleine bijdrage dan problemen met de belastingdienst. Maar als particulier zou ik 33% belasting moeten betalen. De inkomsten uit de kaasverkoop zouden vallen onder "overige inkomsten", correct?

 

@Norbert, U begon over claims etc. Nou heb ik natuurlijk geen cijfers, maar ik vraag het me af hoeveel mensen denken aan claims & rechtzaken als ze een stuk kaas kopen. En diegenen die dat wel doen ben ik liever kwijt dan rijk. Ik richt me op den consument, niet op winkeliers.

 

 

 

Nou vraag ik mij af, hoe wordt de situatie als ik de kaas laat dropshippen. Aangezien er geen BTW bestaat in Hong Kong, moet ik dan BTW betalen als ik de kaas inkoop? Ik woon het grootste deel van de tijd in HK, en betaal daar mijn belasting. Loonbelasting zou dan niet van toepassing zijn neem ik aan?

 

 

De verkoopprijs per kaas is 10 euro (min) tot 100 euro (max). Tussen de 22 en de 150 euro betaalt men geen BTW maar wel douanerechten. Maar, het product gaat niet langs de douance omdat het al in Nederland is.

 

 

Wat is de motivatie van inschrijven van mijn HK bedrijf in de KvK? Dan zou elke buitenlandse webshop zich in de KvK moeten inschrijven niet?

 

 

Dank jullie wel voor jullie reacties! Echt top.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

@Norbert, U begon over claims etc. Nou heb ik natuurlijk geen cijfers, maar ik vraag het me af hoeveel mensen denken aan claims & rechtzaken als ze een stuk kaas kopen. En diegenen die dat wel doen ben ik liever kwijt dan rijk. Ik richt me op den consument, niet op winkeliers.

 

 

Wat dacht je een consument die door het eten van jouw kaas in een ziekenhuis beland? Eentje is genoeg.......

 

Verder moet je BTW betalen over je inkoop (als je binnen Nederland inkoopt) en BTW factureren en afdragen over je verkoop (binnen de EU). Dat je zelf in HK blijft of vanuit HK verkoopt heeft daar niets mee te maken, ook de vrijstelling voor lage waarde zendingen is hier niet van toepassing.

 

 

Inschrijving bij de KvK hoeft m.i. niet, dit is zo te zien aan te merken als een buitenlandse rechtsvorm zonder vestiging in Nederland, inschrijving bij de belastingdienst wel.

Link naar reactie
  • 0

Wat is de motivatie van inschrijven van mijn HK bedrijf in de KvK? Dan zou elke buitenlandse webshop zich in de KvK moeten inschrijven niet?

E.e..a was gebaseerd om mijn vermoeden dat jij feitelijk in Nederland woont en werkt, en er dus alleen op papier sprake is van een buitenlandse webshop. In de praktijk is het gewoon een Nederlandse webshop maar met - toevallig - een buitenlandse rechtsvorm. Dat mag. Je mag als NL webshop ook een UK LTD gebruiken, maar dan wel met Nederlands KvK en BTW nummer.

 

Als jij een echte buitenlandse webshop bent dan ga ik er ook vanuit dat je ook hoofdzakelijk verblijft in Hong Hong, en bijvoorbeeld niet ingeschreven staat in een Nederlandse gemeente?

 

Nou heb ik natuurlijk geen cijfers, maar ik vraag het me af hoeveel mensen denken aan claims & rechtzaken als ze een stuk kaas kopen
Daar denk ik niet aan, maar als consument check ik wel bij iedere online bestelling of de webwinkel betrouwbaar is. Een Nederlandse kaaszaak die statutair gevestigd is in Hong Hong, die sla ík dan over

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.