• 0

Freelance activiteiten naast een vaste baan

Beste HL'ers,

Ik ben door een (zaken) vriend gevraagd om hem te helpen met zijn onderneming. Hij heeft een leuk bedrijf in de entertainment branche.

Nu wil ik dit zeker gaan doen omdat ik heel veel 'feeling' heb met deze business en dat we het bijzonder goed met elkaar kunnen vinden.

Wel is het zo dat ik momenteel nog een vaste baan heb als salesmanager. Ik zal voor hem als commercieel manager de externe relaties gaan onderhouden, tevens zal ik me gaan richten op nieuwe sponsoren.

Mijn vraag is nu, mag en kan ik dit gewoon naast mijn huidige baan doen. Natuurlijk zal ik zoveel mogelijk proberen om alle activiteiten tijdens mijn 'vrije' uurtjes te doen. Ik werk veel vanuit huis en ben dus wel in staat om dit tusendoor of 's avonds te doen.

Wat zijn de mogelijkheden voor zo'n constructie? Tevens zal ik commissies krijgen voor mijn activiteiten.. is dit wel mogelijk en hoe staat de belasting daar tegenover?

Hoop dat jullie me hierin kunnen adviseren.

Alvast bedankt voor de moeite....

Groet,

Alex

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Menace,

in je arbeidsovereenkomst, is hierin een relatie- of concurrentiebeding opgenomen? zo ja, dan staat hierin wat wel en niet mag. daarnaast mag de werkgever eisen dat hij/zij geen last heeft van je activiteiten in je vrije tijd.

commissie mag je gewoon factureren en geef je bij je aangifte inkomstenbelasting gweoon op. geen probleem.

more questions?

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Wijze oude man |Mentor | Pitcholoog (c)

• 0

Hoi VC,

Thanks again!

Maar kan ik als particulier gewoon een factuur sturen en dit later gewoon opgeven bij mijn inkomstenbelasting?

Is het niet zo dat als je freelance werk doet je een FAR verklaring o.i.d. moet hebben?

Verder heb ik wel een concurrentiebeding in mijn contract, maar hierin staat dat ik een jaar na het beindigen van het contract niet in dezelfde business mag werken.. thats all...

hoor weer graag van je

alex

• 0

Hee Alex,

helaas weet ik de antwoorden op deze vragen niet, maar een ander HL-lid zal dit zeker wel beantwoorden. succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Wijze oude man |Mentor | Pitcholoog (c)

• 0

Wanneer je als 'fulltime freelancer' niet tenminste drie opdrachtgevers hebt, gaat de belasting ervan uit dat je werknemer bent. Hoe dat op parttime freelancers toegepast wordt, weet ik niet. Misschien kun je het beste even de belastingtelefoon bellen of met een inspecteur praten. Vraag wel even om een schriftelijke bevestiging van wat je afspreekt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar