• 0

Verzenden producten buiten EU briefpost en bewijslast administratie

Beste Higherlevelers,

 

Binnenkort gaan we ook producten versturen naar landen buiten de EU. Het betreft kleine producten die in een bubbel envelop of brievenbus doos gaan. Het is mij bekend dat je daar geen btw voor in rekening hoeft te brengen. Tot zover geen probleem.

 

Nu is het zo dat je als ondernemer aan moet tonen dat het product daadwerkelijk het land heeft verlaten ivm geen btw berekening en afdracht, de vraag is hoe moet ik dat doen? Een foto maken dat ik het betreffende pakket in de brievenbus stop?

 

Ik ben bij een zakelijk PostNL afhaalpunt geweest, die kon mij vertellen over een CN22 formulier, maar ze tekenen daar niet voor ontvangst cq verzending, ze zeiden daar je moet de belastingdienst bellen.

 

Bij navraag bij de belastingdienst, werd mij verzocht om deze vraag schriftelijk te stellen. In de bijlage heb ik het antwoord gekregen, helaas (zoals meestal gebruikelijk weer) een antwoord met veel grijze gebieden waar je alle kanten mee uitkan. Veel punten zijn alleen van toepassing en mogelijk wanneer je het pakket met een pakketdienst gaat vervoeren. Wat kan ik in deze situatie in ieder geval wel kan overleggen is, factuur/order van de klant en ik kan het onderstaande CN22 sticker (waarde producten onder de € 425,-) invullen en een kopie van maken. En eventueel een betalingsbewijs.

 

Op google kom ik weinig informatie tegen, wel hoe je het verzend, maar niet hoe je je kan indekken als je een keer controle krijgt. Heel simpel, het zullen geen gigantische aantallen orders worden, maar ik wil het volgens het boekje doen en hebben.

 

Ik ben benieuwd wie er ook verzend buiten de EU met de briefpost en hoe gaan ze hiermee om?

 

Met de hartelijke groeten,

 

Alexander

belastingdienst.thumb.jpg.f836be0654034c63fce71ac225725cac.jpg

De mooiste leren babyslofjes van BabySteps voor kindjes vanaf 3 maanden tot ongeveer 5 jaar.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ken de waarde niet..... maar je MAG ook met Nederlandse BTW afrekenen.

Vaak zie je dus ook dat er gewoon Nederlandse BTW door de klant betaald moet worden.

 

Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van de waarde. Als jij een paar orders van een paar euro buiten de EU hebt, waarom zou je al die admin lasten op je nemen?

 

Als jij kostbare zendingen hebt... in aantallen is het (pas) wat anders; volgens mij!

 

BTW, een pakket met track & trace icm factuur met betaling uit het buitenland is volgens mij ook voldoende.

 

Als jij dit in een document (mini procedure) omschrijft en dan voor "akkoord" voorlegt aan je belastinginspecteur ben je denk ik al heel goed bezig.

 

Kleine handige link, algemeen pakket versturen / export

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het lees, zou het volstaan met een factuur aan een afnemer buiten de EU en een betaling via de bank van buiten de EU.

 

Lijkt mij ook vrij realistisch: Waarom zou iemand uit bijvoorbeeld de VS laten wij zeggen 20,- euro aan jou overmaken voor iets dat je factureert en op de post doet, als hij/zij daar niets voor ontvangt?

 

Daar hoef je geen "rocket-scientist" voor te zijn om dan te concluderen dat je dit ook daadwerkelijk op de bus gedaan hebt. Dat heb je dan erg aannemelijk gemaakt en dat moet genoeg zijn, lijkt mij.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het inderdaad zo lees, dan kan ik niet meer overleggen dan wat ik eerder schreef, het lijkt me dan dat de belastingdienst dan maar moet bewijzen dat ik het niet verstuurd heb. ;D

 

Ik kan uiteraard ook wel btw berekenen, maar ik koop zelf ook vaak producten/diensten in buiten de eu en ben gewend om geen btw daar over te betalen (uiteraard wel meenemen in de aangifte). En het is weer iets goedkoper voor die klant om toch die bestelling te plaatsen.

De mooiste leren babyslofjes van BabySteps voor kindjes vanaf 3 maanden tot ongeveer 5 jaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Als iemand uit de VS iets bestelt voor iemand in de UK, dekken de factuur en de betaling de levering wellicht niet helemaal.

 

Wat je zou kunnen overwegen, is zakelijk klant worden bij PostNL Zakelijk. Je kunt de frankering dan digitaal afhandelen en ontvangt daarbij facturen en overzichten waarmee je kunt aantonen dat je daadwerkelijk post hebt verzonden naar een bestemming buiten de EU.

 

Offtopic praktische tip: brievenbusdoosjes zijn typisch Nederlands en worden in het buitenland niet altijd als brief geaccepteerd. In sommige gevallen zul je dan pakketpost moeten verzenden. Dat is duurder, dus calculeer dat in, maar geeft je via de track & trace met HVO (handtekening voor ontvangst) ook het bewijs dat je geleverd hebt.

Link naar reactie
  • 0

Track & trace gegevens worden over het algemeen door de belastingdienst/douane geaccepteerd als bewijs dat de goederen de EU verlaten hebben.

 

De belastingdienst hoeft niet te bewijzen dat jij de goederen verstuurd hebt, dat moet je zelf aan kunnen tonen.

 

Dat je van de belastingdienst antwoord krijgt met "grijze gebieden" is op zich ook nog wel verklaarbaar. Het op de juiste manier toepassen van het 0-tarief mag volgens de wetgeving aan de hand van "boeken en bescheiden", zonder dat daar een lijstje achter hangt met wat wel en niet geaccepteerd wordt. Een bewijs dat de factuur door een niet-EU ontvanger betaald is is op zichzelf onvoldoende, tenzij in combinatie met andere documenten.

Link naar reactie
  • 0

Track & trace gegevens worden over het algemeen door de belastingdienst/douane geaccepteerd als bewijs dat de goederen de EU verlaten hebben.

 

Bij briefpost is dat dus niet mogelijk.

 

Een bewijs dat de factuur door een niet-EU ontvanger betaald is is op zichzelf onvoldoende, tenzij in combinatie met andere documenten.

 

Ik ga in iedergeval bewaren de factuur, kopie ingevulde cn22 sticker en kopie betalingsbewijs, meer is niet mogelijk.

De mooiste leren babyslofjes van BabySteps voor kindjes vanaf 3 maanden tot ongeveer 5 jaar.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.