Welke site is mooier? Stem aub even!

Aanbevolen berichten

Ik heb eindelijk een bedrijf gevonden waar ik een website voor mag maken.

Hij heeft een huisstijl gegeven en toen heb ik een 'preview' gemaakt.

Hij was (helaas) al verkocht van deze preview.

Zoals de preview is wil ik hem niet in mijn portfolio zetten omdat ik hem totaal niet mooi vind.

Ik heb dus al een betere gemaakt en heb jullie stem nodig over welke mooier is zodat ik dit ook aan deze man kan laten zien

De kleuren en dikke lijnen horen bij zijn huisstijl.

 

De huidige:

http://www.freewebs.com/vibofax/images/sc2.jpg

 

De nieuwe:

http://www.freewebs.com/vibofax/images/sc1.jpg

Link naar reactie

Ik denk persoonlijk dat je het niet zo moet spelen.

Jij bent de opdrachtnemer, maar nog altijd de baas over je werk. Daar heb je geen polls of "externen" voor nodig om voor je werk op te komen en daar stelling in te nemen.

Ik zou zeggen: Dat is een preview en die ga ik niet uitvoeren; of we komen er uit met een ontwerp waar ik wél achter sta, of je koopt mijn inspanningen tot dusver af en ik verbind mijn naam er niet aan.

 

Het is een beetje een zwaktebod om de mening van anderen te gebruiken om je te 'steunen'. Is naar die opdrachtgever toe ook niet zo handig.

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik zou zeggen: Dat is een preview en die ga ik niet uitvoeren; of we komen er uit met een ontwerp waar ik wél achter sta, of je koopt mijn inspanningen tot dusver af en ik verbind mijn naam er niet aan.

 

Meen je dat serieus? Lijkt me een hele vreemde gedachte... Waarom laat je immers die preview zien, als je er zelf niet tevreden mee bent?

Link naar reactie

Hij wou zien hoe het er ongeveer uit kwam te zien.

ik had m dus ff snel in paint gemaakt en verstuurd.

Hij vond hem op die manier al helemaal top, maar ik durf zoiets niet in mijn portfolio te zetten.

 

Deze poll is gemaakt om aan die man te laten zien dat die preview er niet mooi uitziet en dat hij beter de nieuwe versie kan gebruiken die ik ook in mijn portfolio durf te zetten.

 

en aangezien ik nog niets in mijn portfolio heb is het wel makkelijk als ik deze erbij durf te zetten.

Ik heb de nieuwe versie overigens nog niet aan de meneer laten zien, zodat ik meteen een beetje feedback heb van andere mensen (de poll results)

Link naar reactie

Beste TNM,

 

tja, over smaak valt niet te twisten. Ken je de uitdrukking: klant is koning? Waarom zou je deze man proberen te overtuigen? Hij is tevreden, hij vindt het mooi. Hij heeft jou ervoor betaald. Zijn mening telt, niet die van ons...

 

Wat let je om een portfolio op te bouwen met mooie ontwerpen en het gewoon in het midden te laten of je wel of niet een opdrachtgever hebt gehad voor die ontwerpen? Het doel van een portfolio is toch om te laten zien wat je kan. Een lijst met referenties laat zien wie je opdrachtgevers zijn geweest, daar kun je deze klant wél in zetten (met of zonder link). Maar persoonlijk zou ik niet "gaan" voor een referentielijst met maar één klant, dan zou ik toch wachten tot het echt een lijstje wordt.

 

Mira

 

 

 

Link naar reactie

Ik zou mijn opdrachtgever niet overtuigen door de poll te gebruiken (in principe zeg je daarmee dat andere menen een 'betere' smaak hebben dan hij, maar ik zou hem met argumenten overtuigen: je zou kunnen stellen dat het oude ontwerp niet erg onderscheidend is, en zeker de jonge doelgroep niet aanspreekt. Een nieuw ontwerp zou je kunnen verkopen met wel aansprekend voor de doelgroep (ouders en scholieren).

 

(ik heb zelf ook de stelregel nooit een ontwerp te laten zien waar ik niet tevreden over ben; ik werk liever een nachtje door om meteen goed ontwerp voor de dag te komen... ;))

 

Overigens werk ik soms ook voor opdrachtgevers waarvan ik weet dat ze niet in mijn portfolio zullen belanden... maar misschien levert die tevreden klant wel weer een nieuwe klant op die wel iets bijzonder wil.

Link naar reactie

Ik vind ze allebei niet heel bijzonder, maar als ik zou moeten kiezen is nr2 een stuk beter dan 1. Maar begrijp ik dat je windows paint gebruikt voor site ontwerp????

 

 

Nee!! :P

Alleen om ff snel een preview te maken van die eerste!

Normaal gebruik ik altijd photoshop of meteen html (meestal gewoon Notepad)

Link naar reactie

Ik zou zeggen: Dat is een preview en die ga ik niet uitvoeren; of we komen er uit met een ontwerp waar ik wél achter sta, of je koopt mijn inspanningen tot dusver af en ik verbind mijn naam er niet aan.

 

Meen je dat serieus? Lijkt me een hele vreemde gedachte... Waarom laat je immers die preview zien, als je er zelf niet tevreden mee bent?

 

Eh...don't ask me :-) Ik ga uit van de situatie die ontstaan is. Misschien is "eerste ruwe schets" een beter woord dan "preview".

 

Link naar reactie

Wat let je om een portfolio op te bouwen met mooie ontwerpen en het gewoon in het midden te laten of je wel of niet een opdrachtgever hebt gehad voor die ontwerpen?

 

Zou ik ook doen. Ik stop in mijn portfolio variaties van ontwerpen die ik zelf het beste vind. Of 'impressies' van hoe iets er in het ideale geval uitziet of werkt.

 

Soms is het technisch niet haalbaar. Bijvoorbeeld omdat ergens een bepaalde hoeveelheid ruimte nodig is of omdat een bepaalde technolgie (nog) niet bestaat. Dat 'corrigeer' ik dan in mijn portfolio :)

 

Link naar reactie

Ik hoef geen huisstijl te maken ;)

Maar ik ben eruit, ik heb hem kunnen overtuigen dat de oude lay niet goed was voor de doelgroep en nu maak ik een mix tussen de oude en die ik al had gemaakt :)

bedankt voor het advies om het met argumenten te doen! :)

 

En verder ziet dat verticale briefpapier er wel mooi uit, maar het kost je zoveel inkt ::)

Link naar reactie

Wat let je om een portfolio op te bouwen met mooie ontwerpen en het gewoon in het midden te laten of je wel of niet een opdrachtgever hebt gehad voor die ontwerpen?

 

Zou ik ook doen. Ik stop in mijn portfolio variaties van ontwerpen die ik zelf het beste vind. Of 'impressies' van hoe iets er in het ideale geval uitziet of werkt.

 

Soms is het technisch niet haalbaar. Bijvoorbeeld omdat ergens een bepaalde hoeveelheid ruimte nodig is of omdat een bepaalde technolgie (nog) niet bestaat. Dat 'corrigeer' ik dan in mijn portfolio :)

 

 

De site die ik nu maak (een mix tussen oude en nieuwe) komt denk ik ook niet in mijn portfolio.

Ik zet waarschijnlijk de nieuwe neer, tenzij de mix positief veranderd.

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

Het "even" doormailen van een concept ontwerp naar een klant is, zeker bij webdesigners, een veel gemaakte fout, mijns inziens. De klant krijgt het concept zonder enige vorm van gesproken (de tekst in de begeleidende e-mail wordt later pas gelezen) uitleg plobverloren voor zijn kiezen.

 

Als dit het eerste ooit voor hem (haar) gemaakte ontwerp is, vindt hij het meestel prachtig omdat hij immers niet beter weet. Enige terugkoppeling zal hij niet geven.

 

Bij een kritische klant kan het een over-en-weer gemail worden met kleine of grote aanpassingen. Net zolang dat de (niet grafisch onderlegde) klant het uiteindelijke ontwerp heeft gemaakt en je er zelf totaal niet meer achterstaat.

 

Voor beide partijen is dit een onbevredigende oplossing. De klant huurt niet voor niets een professional in die ontwerpt vanuit een externe, objectieve visie op het bedrijf van de opdrachtgever. Ook voor jezelf is het onbevredigend omdat je meer uitvoerend dan creerend en creatief bezig bent.

 

Een beetje mistiek rondom een presentatie geeft niet alleen een professionelere indruk, maar geeft ook gelegenheid om mondeling toe te lichten over het hoe, waarom en wat van het gepresenteerde concept.

 

Zelf vind ik de methode die goede reclame bureaux al jaren gebruiken het best:

Je maakt een kleurenafdruk (A4 of kleiner) van het concept en plakt dat met rubbercement (-spay) op een zwart foamboard (geen karton omdat dat krom trekt door de temperatuurschokken tijdens studio-buiten-auto-buiten-klant! Is te koop bij grafische winkels). Achter op dat board plak je een uitklapbaar standaardje.

Door de grote zwarte rand om je concept valt dit meer op dan dat je het op een A4 board plakt. De achtergrond wordt immers afgeschermd en leidt zo niet af.

Ajs je bij de klant binnenkomt, zorg je dat deze nog niets te zien krijgt en leg je ze plat neer. Zo kun je eerst de achtergrond vertellen en over de keuze van de (evt meerdere) ontwerprichting(en).

 

Onder het praten pak je het board met de afbeelding naar je toe en vouw je de standaard uit. Op deze wijze bouw je een bepaalde sfeer en spanning op en als je net klaar bent met je tekst, zet je het board met de afbeelding naar de klant toe. En dan wachten.......

 

Zeker niet gelijk vragen van "En? Is het wat?"

Begin het gesprek zelf weer met iets in de trand van: "Deze vorm geeft de vitaliteit weer en die kleur schept een gevoel van vertrouwen".

Dan pas komt de klant aan het woord. Heeft ie in iedergeval even moeten nadenken.....

 

Eerst droog oefenen, liefst voor een paar mensen. Doe deze methode echt enkel maar met ontwerpen waar je zelf helemaal achterstaat, anders kun je er niet vol vuur over vertellen. Luister goed en stel je wel open voor kritiek van de klant. Het kost wel (heel) wat meer geld dan een e-mail met een PDF-je, maar is wel veel effectiever. En ook al vindt de klant het concept niets, je laat wel een professionele indruk achter.

 

@Mira

Klant is koning, maar wil je wel alle koningen als klant?

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

Mijns inziens lijkt het wel aardig om bij de klant op bezoek te gaan. Een beetje "proeven" en "ruiken" geeft een beter beeld van de klant.

 

Natuurlijk kan alles "virtueel". De magie of mistiek van een concept wordt echter via persoonlijk contact overgebracht. Een PDF-je heeft dat niet.

 

Maak er een beetje een theater van. Goed voor de klant, goed voor jezelf en goed voor je medewerkers die je meeneemt.

 

Link naar reactie

Ik weiger pertinent om de eerste ontwerpen per e-mail of zelfs per post te versturen. Als het niet anders kan, wordt er een heel boekje van gemaakt waarbij de informatie over het hoe en wat van het ontwerp zorgvuldig opgebouwd wordt.

Maar dan moet de opdrachtgever wel ergens voorbij Brussel zitten, anders ga ik er gewoon naartoe....

 

Latere updates of wijzigingen kunnen wel goed over de post of fax. Eindpresentatie ook altijd in persoon. (gaat in dit geval niet om internetsites, maar om interieurs)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.