• 0

Incasso Belgie

Wie kan mij verder helpen met tips tbv een incasso procedure in Belgie?

 

Mijn vaste deurwaarder wil er niet aan.

Verder krijg ik veel tegenstrijdige info over de beste te volgen procedure.

 

-Debiteur betreft een bvba al zijn de overeenkomsten op persoonlijke titel ondertekend.

-Voorwaarden verstrekt en ondertekend. (niets vermeld over bevoegde rechter)

-Gaat over een fors bedrag en mag daarom ook wel wat kosten.

-WCO procedure recent geëindigd wegens onvoldoende overdracht.

-Debiteur hoeft niet behouden te blijven.

 

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen of een goede partij kent.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Contacteer een advocaat in België en geef deze opdracht de debiteur een laatste keer aan te schrijven (Ingebrekestelling). Indien er geen betaling binnenkomt, kan de advocaat de zaak laten voorkomen bij de bevoegde rechtbank. (afhankelijk van bedrag en soort debiteur is een andere rechtbank bevoegd)

 

Vervolgens doet de rechtbank uitspraak. (reken op een 6tal weken).

 

Met dit vonnis in handen kan u een gerechtsdeurwaarder inschakelen om het bedrag bij de debiteur op te halen.

 

U kan er ook voor kiezen om een incassobureau in te schakelen maar deze kan ook niet meer doen dan een brief sturen en een advocaat inschakelen. Kan je net zo goed direct naar een advocaat stappen. Dit maakt ook meer indruk dan een incassobureau. (uit ervaring)

Link naar reactie
  • 0

Wordt de vordering niet betwist?

Dan kan je ook zelf een Europees standaard formulier invullen en opsturen naar de rechter in de woonplaats van de klant.

 

https://e-justice.europa.eu/content_european_payment_order_forms-156-nl.do

 

Nadat je griffierecht hebt betaald, sturen die vervolgens een betalingsbevel naar de klant.

Voert deze daar geen verweer tegen, dan kan je bij een Belgische deurwaarder terecht voor de executie.

 

 

Zelf alleen ervaring met relatief kleine vorderingen, waarbij het griffierecht slechts iets van drie tientjes was.

Deurwaarderkosten lopen wel snel richting de 500 EUR.

Zijn ook op de debiteur te verhalen, mits het geen kale kip is.

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ik lees zojuist het bericht over incasso in België.

 

Ik werk al jaren met [ mod edit: naam en link verwijderd] ] voor incasso's in België. Via hun doe ik het Europese betalingsbevel. Erg goede ervaringen mee.

 

Zie op dit forum een linkje staan naar de site van de EU. Heb het ooit zelf geprobeerd om in te vullen en aan te vragen maar dat is niet gelukt. Je weet niet bij welke rechtbank je moet zijn enzo. Is niet eens duur bij hun.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

Ik heb de naam en de link van het incassobureau verwijderd.

 

Enerzijds op een al dan niet onterecht vermoeden van (zelf)promotie, anderzijds vanwege toeval(?): niet iedereen op dit forum heeft goede ervaringen met dit specifieke incassobureau. We zijn nog in afwachting van een inhoudelijke reactie van dit incassobureau op dit topic.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen jurist, doch het bedrag van de vordering bepaalt welke rechtbank bevoegd is.

 

Dus de procedure beschreven in de link is niet geschikt voor jouw vordering. Doch geef je aan dat de vordering hoog genoeg is om kosten te maken.

 

Wat houd je tegen om een advocaat in te schakelen en een gerechtelijke procedure te starten?

Voor de rechtbank van koophandel kan je iedere vordering aankaarten. Er is helemaal geen maximum dat je kan eisen. Er is wel een maximum op de kosten die je kan vorderen.

 

Anderzijds is het mogelijk dat jouw klant getekend heeft voor jouw algemene voorwaarden. Indien deze voorwaarden een bevoegde rechtbank in Nederland vermelden dan kan je gewoon de Nederlandse procedure opstarten.

 

Mij lijkt het dat je met een vonnis van een Nederlandse rechtbank in België beslag kan leggen.

 

Ik heb in het verleden al met een Belgisch vonnis een Nederlandse deurwaarder aan het werk gezet in Nederland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.