• 0

Bedrijf starten in Belgie of Nederland.

Hallo allemaal,

In eerste instantie mijn beste wensen voor 2015 !

 

En dan nu mijn vraag,

 

We hebben met 2 personen een softwaresysteem ontwikkeld dat we nu willen lanceren.

Mijn zakenpartner is afkomstig uit Nederland en ikzelf uit België, waar ik al een éénmanszaak heb.

 

Tot op heden hebben hebben we al een redelijk bedrag geïnvesteerd ( +/- 80.000 euro)

We willen nu samen een bedrijf opstarten om onze software op de markt te brengen.

 

We vragen ons af of we dit het best doen in België of in Nederland.

En waarom.

 

We hebben ons al nagevraagd en krijgen verschillende antwoorden maar zeker geen éénduidig.

 

Hebben jullie een idee hoe we dit best aanpakken en welke bedrijfsvorm te kiezen ? ( BV, VOF, CV ...)

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

Groetjes decrea

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

De keuze op een BV of VOF (of de Belgische varianten) hangt er ook vanaf wat voor risico's je gaat nemen. Bij de VOF blijf je persoonlijk aansprakelijk...

 

Mocht je voor een VOF kiezen dan denk ik dat Nederland interessant is vanwege de zelfstandigen en starters aftrek. Dan betaal je veel minder belasting. In Nederland hoef je je ook niet verplicht te verzekeren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als Belg moet ik toch tegenspreken dat een zelfstandige een verplichte goedkope arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft in België.

 

Het is idd zo dat iedere zelfstandige zich verplicht dient te verzekeren vanaf dag 1. Dit is ook goedkoper dan in Nederland. Doch is dit een ziekteverzekering waarbij medische kosten worden vergoed. Je inkomen wordt hiermee op geen enkele manier verzekerd.

 

Deze verzekering is ook inkomensafhankelijk. Als starter betaal je een voorschot. 3 jaar later wordt de eindafrekening gestuurd. Dit voorschot ligt tss 600 en 700€ per kwartaal.

 

Indien je een inkomen uit de zaak betrekt, moet je dus iedere keer een % opzij zetten voor de dag dat de eindafrekening in de bus valt. Indien je deze niet betaalt, dan word je geschrapt met alle problemen die daarbij horen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Je inkomen wordt hiermee op geen enkele manier verzekerd.

Dank voor de toelichting, dan ben ik verkeerd geïnformeerd :-[.

 

Ik wist niet beter dan dat een zelfstandige in België via sociale bijdragen een recht op een ziekteverzekering opbouwt dat ook voorziet in een (basis) uitkering bij werkonbekwaamheid. Wil je meer dan dit basis inkomen dan kun je daarboven nog een verzekering gewaarborgd inkomen afsluiten. De kosten daarvan zijn/waren een stuk lager dan de Nederlandse publieke vrijwillige Ziektewet en WIA.

Maar die regeling bestaat dus niet (meer)?

 

EDIT: ik snap er weinig meer van dan.. :P. Dit vermeldt zelfstandige.be:

Via uw sociale bijdragen bouwt u het recht op ziekteverzekering op:

 

U hebt recht op gezondheidszorgen

Op basis van dat recht kunt u genieten van de gehele of gedeeltelijke terugbetaling van uw kosten voor geneeskundige verzorging.

 

U hebt recht op uitkeringen wegens arbeidsongeschiktheid

Op basis van dat recht kunt u een vergoeding ontvangen bij werkonbekwaamheid ten gevolge van een ziekte of ongeval.

Op die site staat ook de (aanvullende) verzekering gewaarborgd inkomen vermeld?

 

Gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren...in Nederland ;)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

De keuze op een BV of VOF (of de Belgische varianten) hangt er ook vanaf wat voor risico's je gaat nemen. Bij de VOF blijf je persoonlijk aansprakelijk...

 

Mocht je voor een VOF kiezen dan denk ik dat Nederland interessant is vanwege de zelfstandigen en starters aftrek. Dan betaal je veel minder belasting. In Nederland hoef je je ook niet verplicht te verzekeren.

 

Ik denk dat we best een BV opstarten ook vanwege het risico.

Dat dat we bizarre dingen van plan zijn maar je weet maar nooit he.

 

Dus kies je dan best voor België of voor Nederland ?

 

[Mod edit: reactie onder quote geplaatst voor de leesbaarheid van het topic]

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als Belg moet ik toch tegenspreken dat een zelfstandige een verplichte goedkope arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft in België.

 

Het is idd zo dat iedere zelfstandige zich verplicht dient te verzekeren vanaf dag 1. Dit is ook goedkoper dan in Nederland. Doch is dit een ziekteverzekering waarbij medische kosten worden vergoed. Je inkomen wordt hiermee op geen enkele manier verzekerd.

 

Deze verzekering is ook inkomensafhankelijk. Als starter betaal je een voorschot. 3 jaar later wordt de eindafrekening gestuurd. Dit voorschot ligt tss 600 en 700€ per kwartaal.

 

Indien je een inkomen uit de zaak betrekt, moet je dus iedere keer een % opzij zetten voor de dag dat de eindafrekening in de bus valt. Indien je deze niet betaalt, dan word je geschrapt met alle problemen die daarbij horen.

 

Dit is inderdaad je sociaal secretariaat. Maar dat dien ik toch te behouden in België veronderstel ik ook al starten we de zaak in nederland. Correct ?

 

 

[Mod edit: reactie onder quote geplaatst voor de leesbaarheid van het topic]

Link naar reactie
  • 0

Is beide geen optie? Ik weet niet of dat handiger is om zowel klanten in Nederland als klanten in België te bedienen. Mogelijk kan iemand anders hier uitgebreid antwoord op geven.

 

Ik heb nu al een eigen zaak in België welliswaar in bijberoep.

Maar we willen eigen naar gans europa en zelfs daarbuiten gaan werken.

Dus ik ik denk dat dan een BV of BVBA aan te raden is. niet ?

 

[Mod edit: reactie onder quote geplaatst voor de leesbaarheid van het topic]

Link naar reactie
  • 0

Dus kies je dan best voor België of voor Nederland ?

 

Als het zo was dat, afgezien van de feitelijke situatie, hier een standaard antwoord op was dan zou er in NL of in B véééél meer BV's opgericht zijn/worden dan in dat andere land.

 

M.a.w.: hangt van jullie specifieke situatie af. Ook ten aanzien van de potentiële klanten (wat vinden de B-klanten van een NL-bedrijf? wat vinden de NL-klanten van een B-bedrijf? waar zitten de klanten? enz, enz...).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.