• 0

faillisement van een vriend- maar wel een BV

een goede vriend van mij is helaas failliet gegaan. Spijtig.. maar luctor et emergo- zo ken ik 'm wel.

Nou kan hij gelukkig wel (tijdelijk) een beroep doen op een uitkering. 1 van de voorwaardes voor die uitkering is dat hij verder geen BV mag hebben. Nu heeft hij nog wel een BV waarin hij mij nu gevraagd heeft om bestuurder te worden . Ik begrijp wel (denk te begrijpen) wat de risico's zijn - in principe kan ik dan aansprakelijk gesteld worden als het mis zou gaan met deze BV. iemand van jullie nog tips/informatie waar ik dan nog rekening mee moet houden?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1
is dat hij verder geen BV mag hebben.

Afgezien van deze vage voorwaarde (welke uitkering bedoel je? BBZ?): het enkele feit dat jij benoemd wordt als bestuurder verandert niets aan zijn eigendom van de BV. Lijkt me dat hij dan nog steeds niet aan de voorwaarden van die uitkering voldoet?

 

iemand van jullie nog tips/informatie waar ik dan nog rekening mee moet houden?

Fraus legis / medeplichtigheid aan uitkeringsfraude. Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hij heeft dus één BV die failliet is en één die te weinig of niets oplevert.

Jij zou voor die tweede de bestuurdersaansprakelijkheid krigen terwijl hij als aandeelhouder feitelijk de baas blijft?

Klinkt niet echt zonder risico's. Ik zou dat dus nooit doen, ook niet om te helpen want je weet gewoon niet wat hij doet of welke lijken er uit de kast komen.

 

Waarom heft hij die andere BV. niet gewoon op?

Link naar reactie
  • 0

Wil ik nog even aan toevoegen dat ook die BV die hij nog heeft in beginsel binnen de failliete boedel valt. Je schrijft immers dat HIJ failliet is. Dan is een BV waarvan hij aandeelhouder is nu onderdeel van de boedel. Of je daar überhaupt mee verder kunt is sowieso aan de curator.

 

Verder niets dan lof voor Norberts antwoord want dit ijs is gladder dan jouw schaatsvaardigheden ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.