Jump to content
Garibaldi85
Verberg

Overname restaurant

Beste allen,

 

Allereerst ben ik benieuwd hoe het TS in dit topic is vergaan. Hopelijk is TS nog actief en wil hij zijn ervaringen delen.

 

Daarnaast zit ik min of meer in de zelfde situatie. Ik heb volgende week een oriënterend gesprek met een restaurant eigenaar die zich niet thuis voelt in de Horeca en graag iets anders wil. Ik ken de situatie al een tijdje en heb goed overwogen of dit het restaurant is waar ik wil starten. En dat wil ik graag!

 

Aan de antwoorden op de vraag van TS heb ik al heel wat, voornamelijk welke gegevens ik moet vragen in het eerste gesprek. In dit eerste gesprek zal voornamelijk besproken worden hoe we een overname kunnen realiseren zodat we er allebei zo goed mogelijk uit komen. Ik wil zelf voorstellen om in termijnen de overname som te betalen. Welke mogelijkheden zijn hiervoor? (huurkoop?) Wat zijn de fiscale consequenties voor beide partijen? (als hierover iets te zeggen valt).

 

In hoeverre heb ik iets te maken met de eigenaar van het pand? Ik vermoed dat hij ook eigenaar is van een groot deel van de inventaris. Kan hij bijvoorbeeld een overname tegenhouden (niet dat ik dat vermoedt hoor, maar voor mijn wetenschap). Ik wil natuurlijk sowieso met de eigenaar van het pand in gesprek, maar hoe gaat dat normaal in zijn werk?

 

Na het eerste gesprek verwacht ik dat wij hebben besloten een specialist te betrekken bij de overname, waar vinden we die? Is dat een accountant, een bemiddelaar of een horecamakelaar en heeft iemand een indicatie van de kosten van zo'n specialist? En wie draait 'normaal gesproken' voor deze kosten op? Koper, verkoper of gezamenlijk?

 

Hopelijk kan iemand mij hier nog wat wijzer maken voor ik in gesprek ga, spannend!

Mod edit: titel verduidelijkt en afgeplitst van aangehaalde topic

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

7 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

In dit eerste gesprek zal voornamelijk besproken worden hoe we een overname kunnen realiseren zodat we er allebei zo goed mogelijk uit komen. Ik wil zelf voorstellen om in termijnen de overname som te betalen. Welke mogelijkheden zijn hiervoor? (huurkoop?) Wat zijn de fiscale consequenties voor beide partijen? (als hierover iets te zeggen valt).

 

Je kunt alles voorstellen. Zowel voor financiering als voor overige voorwaarden. Of de tegenpartij akkoord gaat is altijd afwachten. Niet geschoten is altijd mis. Veelgebruikt m.b.t. de financiering is dat de huidige eigenaar een deel van de overnamesom financiert middels het verstrekken van een achtergestelde lening. Dit levert voor jou garantievermogen op, hetgeen bankfinanciering eerder binnen handbereik brengt en de kosten van bankfinanciering door de lagere risico-opslag veelal drukt.

 

In hoeverre heb ik iets te maken met de eigenaar van het pand? Ik vermoed dat hij ook eigenaar is van een groot deel van de inventaris. Kan hij bijvoorbeeld een overname tegenhouden (niet dat ik dat vermoedt hoor, maar voor mijn wetenschap). Ik wil natuurlijk sowieso met de eigenaar van het pand in gesprek, maar hoe gaat dat normaal in zijn werk?

 

Middels een indeplaatsstelling wordt het huidige huurcontract aan jouw bedrijf overgedragen. Hier zijn wel wat voorwaarden aan verbonden, o.a. m.b.t. jouw financiële situatie, maar als je hieraan voldoet moet de verhuurder meewerken. Een kostenpost van 500 € bij een indeplaatsstelling is gebruikelijk.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Bij het overnemen van een onderneming is in principe alles uit te onderhandelen. Vaak zijn dit communicerende vaten. Wordt bijvoorbeeld door de koper gevraagd een gedeelte van de overnamesom als achtergestelde lening in de onderneming te laten zitten (vendor loan), dan zal dit z'n invloed hebben op de overnamesom. Belangrijk hierbij zijn dan de details (looptijd, aflossingsschema, rente). Wat gebeurt er als de nieuwe ondernemer niet (meer) aan z'n verplichtingen kan voldoen enz.

Voor het vreemd vermogen (de bank) zal dit een signaal zijn, dat de vertrekkende ondernemer er vertrouwen in heeft; de kans op een bancair krediet voor de nieuwe onderneming zal hierdoor toenemen.

 

Bij een indeplaatsstelling voor het huurcontract heb je de medewerking van de verhuurder nodig. Deze kan (en zal) eisen stellen aan de solvabiliteit en een moraliteitsverklaring vragen.

 

suc7


Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hallo,

 

Geen idee waar je vandaan komt maar ik weet dat er in Oosterwolde (en misschien wel meerder plekken in Nederland hoor) een horecawerf geopend is. Hier kun je 's ochtends met je plannen terecht en in principe aan het eind van de middag het pand weer verlaten en je hele horecabedrijf op papier klaar hebben (van financiering tot inrichting en alles wat er tussen valt). Het is eigenlijk een alles omvattend concept waarin diverse bedrijven die iets doen op het gebied van horeca (in de ruimste zin van het woord)

 

Ik heb er verder niets mee te maken en ben er ook nog niet geweest, zelfs niet actief in de horeca dus geen idee of het is wat je zoekt. Ik ken de eigenaar en moest eigenlijk daarom hier aan denken, misschien kan het je verder helpen.

 

http://horecawerfnoordnederland.nl/

 

Gr,

Mike


Those who wander are not always lost!

-J.R.R. Tolkien

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ah, een eigen topic!

 

Bedankt voor de reacties tot nu toe, zeer helder. Ik heb voor mezelf een mooie checklist gemaakt voor het gesprek.

 

Wanneer er verder nog antwoorden, tips of opmerkingen zijn: heel graag. Ik zal ongetwijfeld mijn terugkoppeling geven in dit topic

.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Sowieso kijken wat de relatie is tussen huidige eigenaar en zijn verhuurder. Er zijn genoeg horecazaken die door onverwachtse onderhoudskosten het heel zwaar krijgen. Een verhuurder actief betrekken bij jouw plannen kan mooie dingen opleveren. Zijn pand wordt immers meer waard..

 

Vraag ook zeker aan de verhuurder wat zijn voorwaarden zijn en tevens voor de huidige eigenaar. Soms kan het interessant zijn om je bijv. in te kopen en het in paar jaar naar je hand te zetten zonder dat je veel eigen geld moet meebrengen. Al moet je wel samen dan een goede afstemming maken als het gaat over de visie en te varen koers.

 

Ik denk dat je grootste uitdaging gaat zijn een goed concept neer te zetten waar de bank vrolijk van wordt en je in wilt helpen. Vandaar het advies om te kijken hoe de verhuurder en huidige eigenaar je hier in kunnen ondersteunen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Het eerste gesprek is geweest. Een goed en open gesprek, vond ik. Ik heb veel antwoorden gekregen, onder andere de huurprijs, personeelsbestand en de overnameprijs. En laat ik het zo zeggen, ik heb geen dingen gehoord die me hebben afgeschrikt.

 

De jaarrekening van afgelopen jaar wordt afgerond door de accountant, zodra die klaar is krijg ik die ook overhandigd, de accountant van mijn schoonouders heeft al aangeboden deze vrijblijvend met mij door te nemen. De verkoper gaf aan dat hij sinds begin 2014 bij een nieuwe boekhouder/accountant is, daarvoor is het een zooitje zegt hij. Maar ik neem aan dat hij daarvan toch ook jaarrekeningen moet hebben? Ik zou toch wel graag willen weten wat de omzetten waren en het liefst ook de opbouw van het EV.

 

Maar hoe nu verder, ik ben bezig met een ondernemingsplan, dat kan in principe snel klaar zijn. De huidige eigenaar gaf aan dat ik kon overnemen wanneer ik wilde en hij adviseerde mij dat nog voor de zomer te doen, zodat ik die mooi kon meepikken. Ik heb het idee dat de verkoper het verder niet te moeilijk wil doen, geen makelaar of specialisten, gewoon het bedrag op tafel en gaan (hij wil wel 25% financieren). Nu lees ik veel op dit forum dat dit toch niet verstandig is, zijn hier uitzonderingen op? Voor de verkoper lijkt mij dat je toch de fiscale gevolgen wilt weten? De vraagprijs lijkt mij naar mijn inschattingen realistisch en ik denk dat we daar dus wel uit kunnen komen.

 

Als iemand tips heeft hoe hiermee om te gaan, graag. Ik ga in ieder geval gebruik maken van het aanbod van de accountant.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ga inderdaad eerst maar eens met een accountant door de jaarcijfers van het laatste jaar heen (al is het wel redelijk vroeg om die van 2014 al helemaal rond te hebben, maar het kan) en vraag toch ook minimaal de cijfers van de twee voorgaande jaren op.

 

Je mag best (vooral in de horeca) met wat gezonde achterdocht naar het verhaal van de verkoper luisteren, want natuurlijk is het aannemelijk dat het meepakken van de zomer interessant is, maar even belangrijk is dat jij voldoende gelegenheid hebt om de zaak goed door te lichten.

 

Dat de verkoper bereid is mee te financieren, zal je ook goed moeten afwegen, want dat kan gemakkelijk lijken, maar evengoed ineens een handenbindertje blijken.

 

Succes en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 14 leden online en 433 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept