• 0

Geld incasseren voor klanten

Goedemiddag,

 

Wij lopen tegen de volgende case aan.

Met ons bedrijf bemiddelen wij tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers (zelfstandigen) Wij bieden de zelfstandigen o.a. betalingszekerheid, acquisitie voor opdrachten, formeren van teams om grotere opdrachten te kunnen doen etc. Namens opdrachtgever helpen wij bij o.a. projectmanagent.

Beide partijen, dus opdrachtgever en opdrachtnemer betalen een vast bedrag per uur en dat is onze fee. Dus voorbeeld: freelancer rekent normaal 45 euro per uur, wij betalen daarvoor 37,50 en berekenen de eindklant 52,50. Totale fee is dus 15 euro.

Nu willen wij dat de freelancer 1 op 1 factureert naar de klant waarbij wij het geld ontvangen op een soort derdenrekening, zodat we de betaling minus onze fee kunnen doorstorten naar de freelancer.

We zouden het ook geen probleem vinden zelf te factureren en uit te betalen maar het risico zou dan denken wij kunnen bestaan dat wij feitelijk de enige opdrachtgever zijn voor de freelancer en dit aangemerkt zou kunnen worden als dienstverband door de belastingdienst.

 

Kortom is onze vraag: Wat zijn de mogelijkheden om toch de facturatie 1 op 1 te laten verlopen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer maar wel namens deze opdrachtnemer het geld te incasseren. Hoe verloopt dit vervolgens administratief, omdat wij feitelijk meer omzet op de rekening binnen krijgen dan we factureren (we krijgen de 52,50 binnen) maar factureren dus maar 15 (de fee). Wij dachten zelf aan een derdenrekening maar kom dit eigenlijk alleen maar tegen bij notarissen, juristen etc.

 

Alle ideeen, tips zijn welkom! Dank alvast.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Los van de vraag hoe je dit kunt inkleden vraag ik me af of je hiermee bereikt wat je beoogt. Je wil namelijk voorkomen dat de opdrachtnemer maar 1 klant (het bemiddelingsbureau) heeft maar ik begrijp dat de opdrachtnemer de overeenkomst van opdracht met jullie aangaat. Hoe de betalingen en facturatie dan verder lopen is dan denk ik verder niet zo van belang.

Het gaat immers om de relatie opdrachtgever-opdrachtnemer.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties. Voor de duidelijkheid: De relatie/overeenkomst is tussen opdrachtnemer en opdrachtgever direct. Dus niet met ons. Wij doen de facturatie om eerder genoemde redenen en leveren eerder genoemde diensten.

 

Weet iemand of de belastindienst bij de beoordeling van een VAR kijkt naar het aantal verschillende debiteuren of naar het aantal feitelijke overeenkomsten.

 

Het cederen lijkt mij ietswat omslachtig omdat bij mijn weten dit een vrij formeel proces is met aktese etc?

 

Link naar reactie
  • 0

Het cederen lijkt mij ietswat omslachtig omdat bij mijn weten dit een vrij formeel proces is met aktese etc?

Los van de vraag om het voor jullie de handigste manier is, hoeft het cederen van vorderingen niet omslachtig te zijn. Zoals StevenK al zei kun je dat in de overeenkomst opnemen.

Als je het op die manier doet spreken we van een 'onderhandse akte'. De cessie is daarmee tot stand gekomen, maar om betaling aan jou af te dwingen moet je aan de schuldenaar (opdrachtgever) wel nog mededeling doen van deze cessie.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Juridisch is cederen een oplossing, maar of cessie wijsheid is vraag ik mij ernstig af. De opdrachtgever wordt daar niet beter van (meer administratieve lasten, nog afgezien van alle discussies die je kunt krijgen met PO's en de administratieve rompslomp die dat meebrengt). Daarbij is cederen geen garantie tegen eventuele discussies over de mate van zelfstandigheid van de opdrachtnemer.

 

Waarom niet gewoon simpel en transparant? Jullie facturen je fee naar de opdrachtnemer. Administratief ook veel overzichtelijker, minder handelingen (en debiteuren!) en jullie zijn daadwerkelijk gevrijwaard van de VAR problematiek.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.