• 0

een brug tussen de fysieke wereld en de digitale wereld

Allereerst even voorstellen, ik ben Ruud. Kom uit het zuiden van het land (bij Den Bosch) en inmiddels enkele jaartjes de 30 gepasseerd.

Werkzaam in de IT, inmiddels al flink wat ervaring 10 jaar zowel in de harde techniek als leidinggeven (voornamelijk projectleiding).

 

Jarenlang kriebelt het al om 'iets' voor mezelf te doen maar nooit echt een goed idee of wellicht de echte drive om ervoor te gaan.

De kriebel wordt echter heviger en de ideeën in mijn hoofd beginnen te leven.

 

Om dicht bij mijn kracht te blijven (en mijn passie) wil ik in de IT sector actief zijn.

Ik wil geen ondersteuning/systeembeheer gezien de concurrentie hier voor mijn gevoel moordend is en voor nieuwe spelers een lastig te betreden markt.

Dus meer voor de niche!

 

Waar ik me op wil storten is het 'gat' te vullen tussen de fysieke wereld en de digitale wereld. Slimme oplossingen die het leven makkelijker maken en/of kleurrijker maken.

Denk bijvoorbeeld aan een initiatief van "Museum of London", http://www.museumoflondon.org.uk/archives/nfc of extra informatie bij producten in winkels http://www.nfcworld.com/2014/04/09/328650/carrefour-equips-new-digital-hypermarket-nfc/.

 

Wat ik zie in de markt is redelijk wat technologie bedrijven die in de ontwikkeling zitten van dergelijke producten. Ook zie ik bedrijven die producten leveren (denk aan nfc stickers) etc., maar ondernemingen die zich puur richten op de dienstverlening kom ik maar enkele tegen.

 

Ik denk dat dit in de komende jaren een vlucht gaat maken. Nu in stappen en ervaring opbouwen kan een voorsprong opleveren voor grote bedrijven hiermee aan de slag gaan.

 

Maar, waar ik erg benieuwd naar ben.... Misschien gebeurt het al en is de concurrentie al flink op stoom en wordt dit meer vanuit de huidige leveranciers gedreven (bv. voor een supermarkt door de leverancier van prijslabels)?

Verder ben ik erg benieuwd naar feedback op mijn ideeën?

Het is zeker nog geen uitgedacht ondernemingsplan dus alle kritiek/tips zijn meer dan welkom!

Wat me verder interessant lijkt is wellicht een (beperkte) pilot te starten tegen kostprijs.

Voor mij een mooie kans om ervaring en referentie op te bouwen voor de opdrachtgever een kans om tegen geringe kosten de kracht van deze nieuwe technieken te ontdekken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor de reactie/welkom en de tip!

Ondernemingsplan ga ik zeker schrijven, uiteraard inclusief marktonderzoek.

 

Voor nu erg benieuwd hoe andere ondernemers over het concept denken?

Wat zien jullie als kans, bedreiging?

 

Erg nieuwsgierig na meer tips en opbouwende kritiek!

Link naar reactie
  • 0

@ruud, Google bijvoorbeeld eens op 'iBeacon Nederland' of 'NFC Nederland' en je vind Nederlandse professionals en initiatieven. Dit is niet iets wat alleen buiten Nederland gaande is.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank Highio.

Deze termen heb ik inderdaad gebruikt in google. Je vind dan (tenminste in mijn ogen) een beperkt aantal aanbieders, zeker puur op dienstverlening. Wanneer ik vervolgens naar nieuwsberichten kijk zie ik ook vooral grote spelers (bijenkorf, macys, etc) die daadwerkelijk met deze technieken aan de slag zijn gegaan.

 

Liggen er kansen op de mkb markt?

In mijn ogen zijn de kosten niet enorm en hoeft de drempel niet hoog te zijn.

Denk bijvoorbeeld aan extra informatie bij een product of extra korting bij bijvoorbeeld inschrijving op een nieuwsbrief. Een nfc sticker en een site met informatie die goed op elkaar aansluiten kan dan al voldoende zijn. Dit heb ik overigens al zelf getest en door bekende laten bekijken.

Uiteraard heb ik gekeken of ik dit al zie in de winkels, maar nog niet gevonden. Wel bijvoorbeeld beperkt met een like us at facebook sticker (wat natuurlijk een mooie start is).

 

Benieuwd naar jullie mening!

 

Link naar reactie
  • 0

Hey Ruud,

 

ik denk dat je spot on bent met de tietle van je topic.

 

"brug tussen de fysieke wereld"

 

Dit is iets waar zeer veel kasen liggen ... zoals je zelf al inziet ga op onderzoek uit en je zult 100de ideen krijgen ... er is naar mijn mening nog zo veel te doen en dan vooral op het gebied tussen de digitale en fysieke wereld.

 

Kijkend naar je idee dan is dit itneresant het lijkt erop dat er wel al wat concurentie is. Probeer iets te zoeken wat nog beter aansluit op je skill set.

 

Lees tip:

Zit zelf ook in de IT / Business wereld dit boek heeft me goed geholpen.

http://theleanstartup.com/

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0
Wat ik zie in de markt is redelijk wat technologie bedrijven die in de ontwikkeling zitten van dergelijke producten. Ook zie ik bedrijven die producten leveren (denk aan nfc stickers) etc., maar ondernemingen die zich puur richten op de dienstverlening kom ik maar enkele tegen.

 

Volgens mij moet je een beetje meer moeite doen. Nederland loopt voorop in de ontwikkeling van technologie in dit domein en ook tal van experimenten met afgeleide diensten vinden hier plaats. Bluetooth is een Nederlandse uitvinding, wifi heeft zijn roots in Nederland, NXP is een Nederlands bedrijf, Tomtom is in Amsterdam begonnen en er zijn tal van startups al jaren actief, zie ook de site van het inmiddels opgeheven Mobile Monday.

 

Ooit van Layar gehoord?

 

Doe je research!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dank TwaBla voor je kritische noot.

 

Uiteraard heb je gelijk en moet ik mijn research doen.

Zoals aangegeven ga ik dit doen, voor mij is mijn post ook een soort van startpunt.

De opbouwende kritiek en tips meenemen. Wellicht ook even moeten melden bij mijn openingspost. En nee ik probeer me er niet makkelijk vanaf te maken. Vanuit mijn professie ben ik gewend om te starten met vragen, parallelle sporen bewandelen om zoveel mogelijk informatie te vergaren.

Ik hoop ook dat dit mag op dit forum.

 

Overigens ben ik bekend met layer en bijvoorbeeld NXP (NXP meer dan bekend).

 

Met de feedback die ik hier krijg denk ik dat mijn research moet focussen op de dienstverlening rondom de techniek. Wie doen dit, wat is er al gedaan?

Nogmaals dank, ik neem de tip mee!

 

Link naar reactie
  • 0

Het grootste struikelblok is niet de technologie, maar de concreetheid van de toepassing. Bied concrete oplossingen die daadwerkelijk iets oplossen of opleveren, dan ben je een serieus gesprekspartner en zijn er legio oplossingen voor vele prospects. Teveel partijen bieden een technologie en niet een concrete toepassing. Het risico is dat het een gimmick wordt en niet echt groots opgepakt wordt. Als je dat kunt doorbreken, dan ligt de markt voor je open.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.