• 0

Wat zijn mijn opties om vordering te innen

Ik zit in een lastige situatie waarbij ik graag wat inzicht zou willen hebben wat mijn mogelijkheden zijn.

 

Zelf werk ik vanuit mijn holding BV voor diverse bedrijven, hiervan zijn 2 mijn eigen bedrijven. Ook werk ik voor 1 bedrijf waar ik geen aandeelhouder van ben zonder enig contract als managing Director. De eigenaren van het bedrijf hebben telkens verzuimd om een contract op te stellen, het enige wat ik heb is een paar e-mails met afspraken over vergoeding.

 

Ik heb vorige maand mijn werk voor het laatst genoemde bedrijf opgezegd, daar door het uitblijven van betaling er geen toekomst meer voor mij is in dit bedrijf. Wel is overeengekomen dat ik zonder facturatie hiervoor de maand februari diverse lopende projecten afsluit. Hierbij was het vooruitzicht dat mijn oude rekeningen betaald zouden worden.

 

De situatie is nu dat het bedrijf niet over voldoende financiële middelen beschikt om de crediteuren te voldoen. Gevolg is dat ikzelf vanuit mijn holding en een andere BV van mij diverse onbetaalde rekeningen heb, waardoor ik bij uitblijven van betaling voor ruim € 23.000,00 het schip in ga.

 

Het betreffende bedrijf ook een BV heeft de volgende aandeelhouders:

 

- BV A heeft 70% van de aandelen

- BV B heeft 25% van de aandelen en 40% van BV A

- BV C heeft 5% van de aandelen

 

De eigenaar van BV B is de volledig bevoegd volgens de KvK.

 

De eigenaar geeft nu aan dat hij de roerende zaken gewoon kan opeissen, daar hij deze in onderpand op een lening aan het bedrijf vanuit BV B heeft. De restendere crediteuren kunnen volgens hem verder geen aanspraak maken daar er onvoldoende financiële middelen in de BV beschikbaar zijn. Het bedrijf heeft verder geen personeel, geen krediet bij de bank en geen belastingachterstand.

 

Zowel BV A als BV B beschikken over voldoende financiële middelen.

 

De vraag is kan hij dit zomaar doen? En wat zijn de mogelijkheden die ik heb om de vorderingen van mijn 2 bedrijven te innen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Barg

 

Voor 23k zou ik mijn licht eens opsteken bij een advocaat.

 

Wat de DGA van BV B allemaal intern uithaalt doet niets af aan de vordering die jij hebt. Die is immers gestaafd met een factuur en die is niet betwist.

 

Zoals ik het lees is de BV waar jij de vordering op hebt leeg. Of dat betekent dat je nergens aanspraak op kunt maken is nog maar de vraag. Hoe 'leeg' die BV is, kun je alleen vaststellen als je beschikt over de cijfers van die BV. Een advocaat kan je de mogelijkheden duiden. Zeker als je twijfelt aan de handelswijze van de DGA van BV B.

 

Mogelijk komt expert StevenK nog langs in dit topic.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat in heel veel gevallen van pandakten in intercompanyverhoudingen, de akte niet of of niet tijdig geregistreerd is. Hierdoor kunnen ze niet worden uitgeoefend.

 

Verder kunnen toezeggingen in een e-mail soms ook persoonlijk worden opgevat, waardoor de aansprakelijkheid zich kan uitbreiden naar de persoon die heeft toegezegd. Direct een claim neerleggen wil nog wel eens helpen al was het alleen maar voor het schrikeffect.

 

Al met al redenen om Steven of een collega-advocaat erop te zetten.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.