• 0

Eenmanszaak inbrengen in nieuw op te richten BV

Ik heb uiteraard gezocht maar geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag:

Kan ik een eenmanszaak omzetten naar een BV ook al heeft de eenmanszaak een negatief eigen vermogen?

Een schets van mijn onderneming:

Reeds sinds 2003 ondernemer sinds 2011 als ZZP'r (voorheen VOF; partner uitgekocht, sindsdien negatief eigen vermogen). De omzet groeit gestaag, de winst groeit evenredig maar het lukt niet op korte termijn het eigen vermogen positief te krijgen. Een oorzaak is dat er zo lang als mogelijk gewacht word met de aangifte van de IB. (de IB-aangifte van 2013 moet nog verstuurd worden). Als deze in 2015 wordt betaald blijft er samen met de priveontrekkingen dus geen geld over om het negatief eigen vermogen helemaal terug te brengen naar 0. Dit gaat dus al een paar jaar zo. Nu in 2015 is de voorlopige aanslag wel op het juiste niveau gebracht dus zal daar geen hele hoge naheffing meer plaatsvinden zoals voor 2013 en 2014. Uiteindelijk zal, onder gelijk blijvende omstandigheden, dus het negatief eigen vermogen wel weer positief worden. Ik maak ieder jaar ongeveer € 100.000,- winst, dus is volgens mij het fiscaal verantwoord te denken aan een Holding structuur met een werkmaatschappij. Het beperken van risico is niet direct de aanleiding om een BV op te willen richten, wel het opbouwen van pensioen en het deelnemen in een samenwerkingsverband met collega ondernemers in een (andere) BV.

Graag jullie reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Paul,

 

Als ik het goed heb kun je binnen een jaar van starten nog omschakelen naar een bv. Dus als je in Januari start zou je half december nog naar een bv over kunnen stappen.

Maar 100.000 euro winst per jaar is als zzp-er volgens mij niet heel verkeerd. Ik weet dat je ook een pensioen bv kan op richten maar weet niet zeker dat je dan ook als bedrijf een bv moet hebben.

Daarnaast ben je verplicht om eenmaal per jaar jaarrekingen te laten maken van een flinkbedrag.

Wat is voor jou de hoofdredenen dan om naar een bv over te stappen?

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat je ook een pensioen bv kan op richten maar weet niet zeker dat je dan ook als bedrijf een bv moet hebben.

Ik wel :). Als IB ondernemer kun je geen 2e pijler pensioen (al dan niet in eigen beheer) opbouwen, dat kan alleen als DGA ...en feitelijk/praktisch alleen in de BV waar je je loon ontvangt.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

oudedagsvoorzieningen in Nederland zijn opgedeeld in drie categorieën, en om gewichtig te doen noemen we dat 'pijlers'.

 

eerste pijler: de AOW

tweede pijler: de bedrijfstakpensioenfondsen zoals het ABP voor leraren en ambtenaren

derde pijler: individuele financiele producten zoals woekerpolissen en zzp-pensioen-lijfrentebeleggingsrechten

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dan, beste Paul,

 

begrjip ik uit je post nou goed, dat als je de ib-aanslag zou voldoen uit privé-middelen, er ineens wél een positief eigen vermogen overblijft?

 

Dan vervalt toch je hele vraagstelling? Of zie ik het niet goed?

 

 

Meer in het algemeen, een BV meot zakelijk handelen, zeker met zijn eigen aandeelhouder. Als jij mij iets wil verkopen wat een negatieve waarde heeft, vind ik dat natuurlijk alleen prima als ik jou er een schuld voor terug kan geven. Huh? Voorbeeld: Ik neem jouw onderneming over met een negatief eigen vermogen, in ruil daarvoor los jij mijn studieschuld af. Deal?

 

Een optie kan zijn om bepaalde schulden van de onderneming buiten de overname te houden, waardoor hetgeen je verkoopt wél een positieve waarde vertegenwoordigt.

Of, ook een mogelijkheid, je onderneming heeft een waarde die groter is dan hetgeen er op de balans staat, omdat je door het opgebouwde netwerk, kennis etc in staat bent om nog een aantal jaren deze winsten te realiseren, er is dus sprake van goodwill.

 

Met een winst van pakweg 100.000 in de eenmanszaak betaal je belasting over grofweg 80.000, die 20.000 die er onbelast afgaat heb je te danken aan de mkb-winstvrijstelling en de zelfstandigenaftrek.

Om in een BV goedkoper uit te zijn, moet het dga-salaris relatief laag blijven, en ik kan natuurlijk uit je post niet opmaken of dat mogelijk is.

 

Ik denk dat de fiscale motieven voor de BV je nogal tegen kunnen vallen, en als je al bespaart raak je dat deels weer kwijt aan toegenomen administratieve lasten. Het fiscaal voordelig opbouwen van vermogen in een holding kan een goed motief zijn om toch deze stap te zetten, net als de mogelijkheid om in nieuwe projecten te participeren, dus wellicht moet je toch wel.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1
en om gewichtig te doen noemen we dat 'pijlers'.

Steunpilaren dan? ;D

 

[*]eerste pijler: de AOW

[*]tweede pijler:werknemerspensioen: een pensioentoezegging van een werkgever aan een werknemer. Wie het uitvoert (fonds, verzekeraar, eigen beheer) doet niet zo ter zake. Een DGA is werknemer van zijn/haar eigen BV en kan zich als bestuurder (werkgever) zelf pensioen toezeggen.

[*]derde pijler: individuele lijfrentes(bancair of verzekerd) voor particulieren en IB ondernemers.

 

maar als de persoon in kwestie alleen is en een bv wilt oprichten wordt hij toch automatisch DGA?

DGA van de pensioen BV ja. Maar je kunt geen pensioen in die BV opbouwen als je geen salaris uit die (of enig andere) BV ontvangt. Als IB ondernemer heeft een pensioen BV daarom geen enkele zin, of je bent dan geen IB ondernemer meer.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul

 

Ik zie, net als de onvolprezen Marcel, ook wel wat gaten in je motieven om een BV te beginnen. Zo is 100k winst vaak niet genoeg. Marcel schetste al dat je met een eenmanszaak zo'n 20k onbelast inkomen hebt. In de 52% IB welteverstaan, dus zo 10k netto voordeel.

 

Winstniveau

Bij 100k winst in een BV en een DGA-loon van 44k zou je met een BV een lager belastingtarief kunnen realiseren over (100-44) 56k. Dat voordeel is het verschil tussen de 52% IB in de eenmanszaak en de 40% effectieve heffing op dividend (eerst 20% VPB en van het restant 25% box 2 IB) uit een BV. Dus een voordeel van 12% over 56k = 6720. Maar daar geef je dus eerder genoemde 10k netto voor op!

 

Ik ben me er van bewust dat de berekening erg kort door de bocht is, maar het laat wel zien dat bij 100k winst de BV zeker niet altijd voordeliger is.

 

Besteedbaar inkomen

Waar ik me meer zorgen over maak, is je schijnbare behoefte aan netto besteedbaar inkomen. De achterstanden bij de fiscus zijn er niet voor niets. Er is dus behoefte aan vrij besteedbare cashflow die je naar eigen inzicht kunt plannen. Met een BV lukt dat een stuk minder! Je kunt niet lukraak geld opnemen uit een BV zoals je dat gewend was/bent in je eenmanszaak (even los van de gevolgen die lukraak geld opnemen uit je eenmanszaak kan veroorzaken).

 

Uit de BV krijg je salaris en kun je dividend opnemen als er winst is en de schuldeisers netjes betaald kunnen blijven. Zodra je zomaar de pinpas van de BV bij de appie door de automaat haalt voor je privé boodschappen creëer je een schuld aan je BV. Gezien je positie lijkt me dat (nog meer schulden opbouwen) niet wenselijk.

 

Ik denk dat je er beter aan doet om eerst schoon schip te maken. Dan te kijken of de winst hoger uitkomt dan 100k (liever richting 140k) en dat die winst stabiel is en dan de BV nog eens overwegen.

 

Succes

Joost

 

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.